معرفی فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش اثر تهمینه میلانی می باشد؛ یکی از معدود کارگردان هایی که در فیلم هایش به مسائل روانشناختی می پردازد و بسیاری از اختلال های روانی را در قالب شخصیت های فیلم هایش به نمایش می گذارد. در ادامه با ماه خاتون همراه شوید.

فیلمی بر گرفته از واقعیت زندگی بسیاری از زنان ما، زنانی که درکودکی، نوجوانی و جوانی سرکوب شدند! آنچه در این فیلم دیده ایم گویای واقعیت هاییست که از گذشته تا به حال بسیاری از زنان را درگیر به خود کرده! در ادامه خلاصه ای کوتاه از فیلم سینمایی ملی و راه‌های نرفته‌اش را خواهید خواند:

ملی و راه‌های نرفته‌اش خلاصه داستان فیلم:

داستان فیلم «ملی و راه های نرفته اش»، درباره دختر جوانی به نام ملیحه، با بازی ماهور الوند است که در خانواده‌ای بزرگ شده، که ظاهرا یا با جنس مؤنث مشکل دارند، مگر اینکه مشغول تماشای جم‌تی‌وی باشد، یا نسبت به آن بی‌تفاوت هستند. ملی که چندان دنیادیده نیست، در نگاه اول، عاشق برادر دوستش، سیامک می‌شود که بر خلاف او، عیاشی‌های زیادی داشته است. پس از دعوا و جنجال‌های فراوان، ملیحه و سیامک با هم ازدواج می‌کنند و بلافاصله (در واقع تنها یک ثانیه پس از پایان مراسم ازدواج)، رفتار سیامک تغییر می‌کند و او تبدیل به موجودی روان‌پریش و بداخلاق می‌شود.

فیلم «ملی و راه های نرفته اش» قصد دارد که یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی را مطرح کند. اما مطرح کردن موضوعی به بزرگی خشونت علیه زنان و زنان بدسرپرست، نیازمند فیلمنامه‌ای است که به شخصیت‌های خود اهمیت می‌دهد و آن‌ها را پردازش می‌کند و از تبدیل کردن آن‌ها به تیپ کاراکتر و تقسیم به خوب و بد جلوگیری می‌کند. در حالی که فیلم «ملی و راه های نرفته اش»، مسیر کاملا مخالف را طی نموده است.

کارنامه فعالیت کارگردان:

  • از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش نیز آمارها و نکات جذابی را می‌توان بیان کرد. براساس آمارها فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش به طور متوسط فعالیت ۸ام بازیگران این اثر است.
  • براساس امتیاز مردم فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش یکی از ۴ اثر شاخص ماهور الوند در حرفه بازیگری محسوب می‌شود.
  • براساس امتیاز مردم فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش یکی از ۴ اثر شاخص تهمینه میلانی در حرفه کارگردانی محسوب می‌شود.
  • فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش براساس امتیاز مردم به آثار یکی از ۴ اثر شاخص تهمینه میلانی در حرفه نویسندگی محسوب می‌شود.
  • ۲۵ تن از بازیگران ملی و راه‌های نرفته‌اش، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده‌اند.

معرفی فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش تحلیل روانشناختی شخصیت های فیلم ملی و راه های نرفته اش

ملیحه:

ملیحه در یک خانواده سنتی که محدودیت های زیادی برای دختر قائل می شوند و انتخاب های اندکی برای ابراز وجود و حضور در جامعه دارند رشد کرده است که باعث شده است تبدیل به دختری چشم و گوش بسته، بدون اعتماد به نفس و دارای کمبود محبت از طرف پدر و برادر شود. نداشتن مهارت های گوناگون و ناآگاهی ملیحه او را به سمت ازدواج با سیامک سوق می دهد.

سیامک:

با توجه به ویژگی های شخصیتی که از سیامک به نمایش گذاشته می شود او دچار اختلال شخصیت پارانوئید است و علائم این اختلال را از خود نشان میدهد. او به همسر خود و تمام مردهایی که در ارتباط با همسرش هستند مشکوک است حتی محارم، مانند دایی همسرش و مدام همسرش را از ارتباط با آنها منع می کند، نسبت به رفتار و رفت و آمدهای همسرش مشکوک است و به او اعتماد ندارد و مدام فکر می کند که ممکن است درحال خیانت کردن به او باشد و همه این افکار باعث می شود که تمام رفتارها و جنبه های خصوصی زندگی همسرش را کنترل کند مانند موبایل، کیف و کمد و کشو لباس ها.

شخصیت های فرعی داستان:

شخصیت های فرعی‌ فیلم ملی و راه های نرفته اش نیز دارای ابعاد روانشناختی عمیقی هستند. مثلاً پدر و مادر سیامک که نشان می دهد او در یک خانواده آشفته و بیمار رشد کرده و دقیقا همان رفتارهایی را دارد که پدرش نسبت به مادرش داشته است. درواقع پدر او هم به نوعی به پارانوئید مبتلا بوده است و مادرش به دلیل حقارتهایی که در خانه تحمل کرده خشم خود را نسبت به عروسش نشان می دهد و فکر می کند که او هم باید به سرانجام خودش گرفتار شود. در واقع این فیلم خواست نشان بدهد که افراد دارای اختلال های شخصیت معمولا در خانواده های آشفته رشد کرده اند، خانواده هایی که حداقل یکی از اعضای آن دچار اختلال است.

بازیگران فیلم:

ماهور الوند
میلاد کی‌مرام
جمشید هاشم‌پور
السا فیروزآذر
افسر اسدی
فرزانه نشاط‌خواه
ستاره اسکندری

نقد فیلم ملی و راه‌های نرفته‌اش در پایان

فیلم سینمایی ملی و راه های نرفته اش گویای نکات بسیار مفید و موثر روانشناسی بود که پیش تر در جامعه ی ما سابقه ی چندانی نداشته، همانطور که تهمینه میلانی پرچمدار سینمایی هایی برگرفته از مشکلات اجتماعی زنان ایرانی بوده، این بار هم اثر بسیار مفیدی از خود به جای گذاشته که دیدنش نه تنها از نظر هنری خالی از لطف نیست، بلکه درس های بسیار مفیدی برای خانواده ها و دختران جوان دارد، یکی از بهترین راه حل ها برای چنین معضلات اجتماعی پیشگیری است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt