فانتزی تاریک Made in Abyss را میتوان یکی از بهترین آثار اخیر در ژانر خود دانست. با معرفی و بررسی این ساختهی قابلتحسین استودیو Kinema Citrus همراه ما باشید.
داستان انیمه ساخته شده در ابیس
Abyss زمان زیادی را برای معرفی ایدهی اولیه ساده اما بسیار جذاب خود به بیننده صرف نمیکند؛ در دنیای این اثر، پرتگاهی بسیارعظیم وجود دارد که با نامهای «ابیس» و «جهان آخر» شناخته میشود و رازهای متعددی را در دل خود جای داده است. وجود اشیایمکانیکی عتیقه و ارزشمندی که از تمدن باستانی گمشدهای به جا مانده، روزانه افراد زیادی را راهی ابیس میکند؛ این افراد که اغلب باهدف ماجراجویی و برهم زدن نامی برای خود یا مقاصد پژوهشی راهی ابیس میشوند، با عنوان «ویسل» شناخته میشوند. با وجودآنکه پا گذاشتن ویسلها به ابیس پیشرفتهای علمی و اقتصادی زیادی برای مردم سطح به همراه داشته، اما از هزینهی گزاف آننمیتوان چشم پوشی کرد؛ به جز گونههای حیوانی و گیاهی ناشناختهی خطرناکی که در اعماق مختلف ابیس جولان میدهند، پدیدههایمرگباری به نام «نفرین ابیس» دامنگیر افرادی میشود که بی احتیاط به اعماق این پرتگاه رازآلود قدم میگذارند. با وجود آنکه ابیس تابه حال قربانیان زیادی گرفته اما این بانوی اسرار آمیز دلربا هنوز هم در فریب دادن ماجراجویان و کاوشگران شجاع و جوان موفقاست.
دنیای زیبا و وحشی ابیس
با نگاه به جلوهی بصری بهخصوص و سبک طراحی شخصیتها در Made in Abyss کمتر کسی گمان میبرد که رگههایی پررنگ ازژانر وحشت در این انیمه دیده میشود، اما این گزاره نمیتوانست بیش از این از حقیقت بدور باشد. Made in Abyss به زیبایی هرچهتمامتر جذابیت و شیرینی ماجراجویی و اکتشاف در طبیعت را با طرف تاریک و بی رحم آن ترکیب کرده و معجونی در رفتار واقع گرایانهو به غایت جادویی را به بیننده عرضه میکند که مشخصهی اصلی این انیمه است. این انیمه آنچنان در به تصویر کشیدن هم گذری دوسوی متضاد اما همراه مادر طبیعت فوقالعاده عمل میکند که ابیس، این زیبای وحشی، خود درست به یکی از شخصیتهایمنحصربهفرد داستان، و بی اغراق مهمترین آنها، بدل شده است. ابیس نه فقط یک مکان، که دنیایی متشکل از بخشهای مختلف استکه هر کدام از پوشش گیاهی و جانوری، آبوهوا و شرایط اقلیمی مخصوص خود بهره مندند. سطح اول متشکل از درختانی سر به فلککشیده و مرغزارهایی سبز است که به زیستگاه شکارچیانی از لایههای پایینتر بدل شده. هرچه به لایههای پایینتری قدم میگذاریمطبیعت بیرحمتر و بکرتر اما پاداش اکتشاف گرانبهاتر میشود. این دنیاسازی پرظرافت و غنی خود یک تنه Made in Abyss را بهیکی از بهترین آثار دههی گذشته تبدیل میکند و رسالت این انیمه بهعنوان اثری در ژانر ماجراجویی که هدف نهاییش راهی کردنبینندگان به سفری جذاب و به یاد ماندنی است را به انجام میرساند.
روایت داستانی انیمه ساخته شده در ابیس
روایت در Made in Abyss بی آلایش، روان و مینیمالیست است؛ سبک روایت صاف و ساده باعث میشود که حال و هوای سفر وماجراجویی بیشتر به اثر حاکم باشد. در راس داستان این انیمه دختر جوانی به نام ریکو حضور دارد که درست از زمانیکه مادرکاوشگر معروفش در یکی از سفرهای اکتشافی خود در دل ابیس ناپدید شد، در یتیم خانهی شهر زندگی میکند. ریکو هنوز از رفتاریبچه گانه برخوردار است و از بلوغ کافی یک ویسل کارکشته بهرهمند نیست، از نظر فیزیکی هنوز ضعیف است و حتی در میان هم سن وسالان خود در یتیم خانه بهعنوان باهوشترین فرد شناخته نمیشود؛ با تمام این تفاسیر اما او از روحیهی یک ماجراجوی واقعی برخورداراست، به قیمت جانش هم که شده میخواهد هر کار که آغاز کرده را به پایان برساند و هر شب سر خود را با رویای بهدست آوردن سوتیسفید و رفتن به عمیقترین لایهی ابیس روی بالین میگذارد. شعلههای این رویای دیرینه وقتی بیشازپیش زبانه میکشد که طی زنجیرهاتفاقاتی ریکو به یادداشتهایی از مادر گمشدهاش دست پیدا میکند.
فضاسازی انیمه ساخته شده در ابیس
از شخصیت پردازی بسیار خوب این اثر که بگذریم اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم، نقطه قوت اصلی این اثر دنیاسازی آن است. از آنجایی که با اثری در ژانر ماجراجویی طرفیم و داستان ترجیح میدهد برعکس دنیایی که عرضه کرده، به دیالوگها و تکگوییهایپیچیده متکی نباشد و لحن را ساده و صمیمی نگه دارد، وزن زیادی از داستان سرایی، اتمسفر و دنیاسازی برعهدهی جلوهی بصریاست. محیط از نظر بصری درست مثل افت و خیز داستان از جذابیتی مثال زدنی برخوردار است و تاثیری شگرف در لذت بخش بودنسفر پیش رو دارد. پشت زمینهها در این اثر درست در راستای خط ذهنی نویسنده در نگارش داستان قرار دارند و Made in Abyss رابه یکی از چشم نوازترین انیمههای چند سال اخیر از نظر بصری تبدیل میکنند. سبک طراحی خاص و حداقل گرایانهی شخصیتهاباعث میشود که جزئیات و ریزنگاری به کار رفته در ترسیم طبیعت و پشت زمینهها بیشازپیش به چشم بیاید و نظرها را به سوی خودجلب کند.
نه چند قسمت ابتدایی و نه سبک طراحی شخصیتها اما هرگز بیننده را برای داستان تاریک و خونینی که قرار است در ادامهی ماجراببیند، آماده نمیکند؛ در عین استفاده از سبک طراحی شخصیتی که بیشتر به آثار کودک و نوجوان شباهت دارد، Made in Abyss هیچ ترسی از به تصویر کشیدن خشونت عریان و پر جزئیات ندارد. این صحنهها شاید در اولین نگاه تعجب برانگیز و شوکه کننده به نظربیایند، اما کم کم به یکی از پایههای اصلی داستان و اصلا از جذابیتهای انیمه بدل میشوند. در طرف دیگر، درست در نقطهی مقابلشخصیتهای انسانی، طراحی هیولاهای داستان قرار دارد. کو یوشیناری، طراح هیولاهای Made in Abyss، سنت ژاپن در خلقهیولاهایی جدید اما ترسناک و با آناتومیهایی عجیب را حفظ و در خلق این تهدیدات جدی ابیس، بی شباهت به هر اثر دیگری عمل کردهاست. انیمیشن و پویانمایی روان و طبیعی انیمه تقابل شخصیتها با این هیولاها و بهطور کلی صحنههای اکشن را به یکی دیگر ازبرگهای برندهی آن بدل میکند.
اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.