وقتی به تو گیر می‌دهند چه می‌کنی؟

 در خودپروری, روانشناسی

سلام به همه ماه خاتونیای عزیز، امروز اومدیم با یه مقاله درباره روانشناسی، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

حتماً مواردی برایت پیش آمده که کسی به تو گیر داده و تو مات و مبهوت می‌شوی که چه بگویی و چه واکنشی نشان بدهی. به این نکته توجه کن که وقتی کسی با حرف‌های آزار دهنده‌اش تو را تحت فشار می‌گذارد و تو را دلخور و عصبانی می‌کند؛ باید حواست جمع باشد که چه چیزی را نگویی. سعی نکن با گفتن عبارت: “حرف تو حقیقت ندارد.” از خود دفاع کنی یا حرف‌هایش را منکر شوی و بگویی: “اصلاً حرف‌هایت را قبول ندارم.”

وقتی کسی به تو حرف‌هایی می‌زند که انتظار شنیدنش را نداری و فوری با عصبانیت و دلخوری حرف هایش را انکار می‌کنی، در واقع در برابر گفته‌های او خلع سلاح شده‌ای! اگر کسی به تو بگوید: “چه خبر است. فوری از کوره در نرو.” و تو جواب بدهی: “اصلاً این طوری نیست. چه کسی گفته من از کوره در می‌روم!!” در واقع به طریقی حرفش را تأیید کرده‌ای. حتماً از این جمله تعجب می‌کنی و می‌گویی چطور ممکن است بر زبان آوردن مطلبی که حقیقت ندارد حکم تأییدیه حرف طرف مقابل را دارد؟ یا اگر کسی بگوید: “چرا دلخور شدی.” و تو فوری بگویی: “نخیر، من دلخور نیستم.” باز هم حرف او را تایید کرده ای. !!

حواست باشد ذهن خلاف هر آنچه را که گفته شده نمی‌گیرد.بلکه گفته ها را می‌شود؛ می‌شنود.

قدرت ذهن، ماه خاتوناگر به طور ذهنی به خودت بگویی: “این کار را نکن. ” یا “از این کار دست بردار.” ناخودآگاه دست به کاری می‌زند که سعی داری از آن دوری کنی!!

بگذار تا مسأله با یک مثال ساده روشن شود: “لطفاً کیک خامه‌ای که روی آن پر از توت‌فرنگی است، در ذهنت مجسم نکن. یا: “از خیر بستنی مخلوط شکلاتی با طعم انبه بگذر.” یا: “دسر میوه‌ای با طعم وانیلی را نخور.” در واقع وقتی این حرف‌ها را می‌زنی، ذهن تو روی کلماتی که گفتی متمرکز می‌شود و همین موارد خوشمزه را برایت مجسم می‌کند و دهانت را آب می‌اندازد.

ذهن تو این خاصیت را دارد که افعال را ویراستاری می‌کند و افعال منفی را به مثبت تبدیل می‌کند.

وقتی مادری دست بچه خود را رها می‌کند و آن بچه بلافاصله شروع به دویدن می‌کند و مادر با تشر به او می‌گوید: “ندو. می‌افتی زمین” و همان موقع هم بچه به زمین می‌خورد. در اصل خود مادر باعث زمین خوردن بچه شده است. چون ذهن او، کلمه “ندو” را ویراستاری کرده و به صورت “بدو” در آورده است. وقتی با دوستت قدم میزنی و او تند راه می‌رود و از او عقب می‌افتی به جای این که بگویی: “این قدر تند نرو.” بگو: “لطفاً آهسته راه برو.”

استفاده از کلمات مثبت، ماه خاتونپس وقتی با خودت یا با دیگران حرف می‌زنی، فقط از کلمات مثبت استفاده کن.

وقتی سر کار؛ همکارت به تو هشدار می‌دهد: “این مسأله که این قدر عصبانیت ندارد!” و تو در جواب می‌گویی: “من که عصبانی نیستم.”، در واقع حالت عصبانیت در ذهن تو نقش می‌بندد و واکنشی توأم با عصبانیت نشان می‌دهی.

وقتی مادری به فرزندش می‌گوید: “این قدر بی عرضه نباش.” و او جواب می‌دهد: “من بی عرضه نیستم.” در واقع با استفاده از این جمله‌ی منفی، بی‌عرضگی را در خود تقویت می‌کند.

متأسفانه در جامعه امروز ما خیلی مد شده که بابت تشکر از کسی، گفته می‌شود: “خسته نباشی.” حتما خودت هم جزو افرادی هستی که از این جمله زیاد استفاده می‌کنی. اگر از آفت این جمله بسیار منفی با خبر بودی هرگز به کسی چنین حرفی را نمی‌زدی. چون ذهن تو فعل “نباشی” را ویراستاری و به “باشی” تبدیل می‌کند. در ضمن کلمه خسته هم در دهن نقش می‌بندد. در نتیجه تو که می‌خواستی با کلامی آرامش‌بخش و التیام‌دهنده طرف مقابل را شاد کنی؛ کل وجودش را از خستگی سرشار می‌کنی.

پس از حالا به بعد سعی کن در گفت وگوی خود با دیگران و خودت فقط و فقط از عبارات مثبت استفاده کنی.

به موارد “نگو…، بگو…” زیر توجه کن و هر نوع کلام منفی را طبق گفتارهای زیر به کلام مثبت تبدیل کن:

نگو: “با هم دعوا نکنید.”
بگو: “لطفاً با هم محترمانه رفتار کنید.”
نگو: “دیر نکن.”
بگو: “زود بیا.”
نگو: “این قدر دست و پا چلفتی نباش.”
بگو: ” زبر و زرنگ باش.”
نگو: “این همه لج مرا در نیار.”
بگو: “بگذار آرام باشم.”
نگو: “بیخ گوشم داد نزن.”
بگو: “لطفاً آهسته حرف بزن.”

وقتی عبارات مثبت را که در واقع ادای محترمانه عبارات منفی است، بر زبان بیاوری و این طرز گفتار را عادت خود قرار دهی، خودت و همچنین طرف مقابلت در زندگی از آرامش بیشتری برخوردار خواهید شد.

 

کتاب: از سر راه خودت کنار برو
نویسنده: نفیسه معتکف

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt