چرا به گلدان گیاهان آپارتمانی، سنگ اضافه می‌کنند؟

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

هنگامی که باغبانی و به خصوص مراقبت از گیاهان آپارتمانی را شروع می‌کنید، از دلایل انجام کارها و قوانین چیز زیادی نمی‌دانید – باغبان‌های آماتور فقط برخی از قوانین معروف را دنبال می‌کنند. هر باغبان مبتدی سنگ‌هایی را در ته گلدان‌ها قرار می‌دهد، بدون اینکه واقعا بداند چرا سنگ‌ها را باید داخل گلدان گذاشت و حتی نمی‌داند آیا گیاهش به سنگ نیاز دارد یا خیر برای فهمیدن این موضوع در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

آیا گیاهان آپارتمانی به سنگ در پایین گلدان نیاز دارند؟

احتمالا نه! باغبان‌ها سنگ‌ها یا سنگریزه‌ها (گاهی اوقات حتی تکه‌هایی از گلدان‌های سفالی) را درون گلدان قرار می‌دهند چون معتقدند که این کار به زهکشی و افزایش گردش هوا کمک می‌کند. با این حال، این نظریه اشتباه است.

زهکشی مناسب گلدان بسیار مهم است زیرا ریشه بسیاری از گیاهان آپارتمانی یا بیرونی، خاک خیس را تحمل نمی‌کند. اگر خاک گلدان آب زیادی در خود نگه دارد، ریشه‌ها شروع به پوسیده‌شدن می‌کنند. سوراخ‌های زهکشی در کف گلدان‌ها، آب اضافی را که گیاه به آن نیاز ندارد، به سادگی با نیروی گرانش بیرون می‌کشد.

سنگ در گلدانچه زمانی سنگ‌ها لازم هستند؟

در شرایط خاص، سنگ‌ها مورد نیاز هستند – اما نه برای تقویت زهکشی یا گردش هوا. زمانی از سنگ استفاده کنید که:

گیاه شما در گلدان بزرگی قرار دارد.

در این شرایط، قرار دادن یک لایه سنگ اشکالی ندارد. اگر گلدان شما بزرگ است و به مقدار مناسبی از مخلوط رشد نیاز دارید، می‌توانید خاک را با سنگ مخلوط کنید تا از مخلوط رشد کمی کمتر استفاده کنید. البته مراقب باشید که در مصرف سنگ زیاده روی نکنید تا مشکلی برای زهکشی خاک پیش نیاید.

شما از یک گلدان بدون سوراخ استفاده می کنید.

در این صورت شما دو راه دارید یا یک گلدان جدید با سوراخهای زهکشی تهیه کنید یا از شن استفاده کنید. مخلوط خوب گلدان مقدار معینی آب را آزاد می‌کند و اگر آن آب نتواند از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج شود، ریشه‌ها آسیب خواهند دید. اگر یک لایه شن اضافه کنید، آب آزاد شده را جذب می‌کند، اما این راه حل طولانی مدت خوبی نیست.

سنگ در گلدانفواید سنگ روی گلدان برای گیاهان

مزایا و معایب سنگ روی گلدان برای گیاهان موارد متعددی می باشند که ما در این بخش به توضیح در رابطه با فواید آن می پردازیم که عبارتند از:

زیبایی بیشتر گلدان گیاهان

اولین کاربرد سنگ های گلدانی زیبایی بی نظیری است که به گلدان ها می دهند. از آنجایی که سنگ های گلدانی مصنوعی از لحاظ بافت و رنگ دارای تنوع بالایی هستند، موجب منحصر به فرد کردن گلدان های شما خواهند شد. سنگ گلدان های طبیعی نیز جهت تزیین گلدان ها به کار می روند و جلوه خوبی به آن ها می بخشند.

بازتاب نور برای گیاهان

از آنجایی که سنگ ریزه ها مانع از رسیدن نور خورشید به گلدان ها می شوند موجب بازتاب نور خورشید شده و از تبخیر آب گلدان جلوگیری می کنند. در نتیجه رطوبت برای مدت بیشتری درون این گلدان ها باقی خواهد ماند و موجب رشد بهتر گیاهان می شوند. نیاز نوری گیاه نیز از این طریق بهتر تامین می شود.

مانع از نفوذ حشرات به درون خاک

استفاده از سنگ های گلدانی موجب می شود که بستر مناسب برای رشد حشرات و آفات از بین برود و دیگر نتوانند درون گلدان زندگی کنند، در نتیجه به گیاه آسیب برسانند. استفاده از این سنگ ها بهتر از سم پاشی برای دفع آفات می باشد.

حفظ خاک گلدان در زمان آبیاری

در هنگام آبیاری به خصوص با شیلنگ سطح خاک حالت نامنظمی به خود می گیرد و خاک گلدان از بین می رود، یا حتی موجب ایجاد گودی در خاک گلدان می شود. ولی سنگ ریزه ها مانع از بروز این چنین اتفاقاتی می شوند و موجب زیباتر شدن گیاهان و اسیب نرسیدن به آن ها می شود.

سنگ در گلدان معایب سنگ های گلدانی برای گیاهان

برخی فکر می کنند که رنگ های سنگ های مصنوعی گلدان و یا شن های رنگی موجب آسیب به گیاهان می شود و یا گیاهان به دلیل وجود انها ممکن خشک شوند. برخی از معایب سنگ های گلدانی شامل موارد زیر می باشند:

برخی از سنگ های گلدانی مصنوعی دارای تینر می باشند و بوی بنزین و تینر می دهند و بهتر است از آن ها استفاده نشود. به خصوص برای آکواریوم که اصلا استفاده نشود چون سلامت آبزیان را به خطر می اندازد.

مانع از رسیدن اکسیژن کافی به ریشه گیاه می شوند اما اگر دارای تراکم و یا اندازه متناسبی باشند هوا می تواند به درون خاک نفوذ کند و به ریشه گیاه آسیب نمی رسد.

بر اثر آبیاری ممکن است گلدان بعد از مدتی دچار جرم شود که باید سنگ ها را عوض کرده و یا بشورید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
لواشک سیب خانگیبهترین ادویه ها برای خورشت