بهترین انیمه های روانشناختی

 در انیمه, سینما و تئاتر

برای بیان همه‌ی داستان‌های هیجان‌انگیز و ترسناک، نیازی به روش‌هایی همچون ایجاد ترس‌های ناگهانی نداریم. گاهی کافی است به‌جای تأثیر گذاشتن روی احساسات و عواطف بیننده، ذهن او را چنان درگیر کنید که همان احساسات ناراحت کننده و وهم‌انگیز را تجربه کند. انیمه های روانشناختی هم از این فرصت نهایت استفاده را برده و محصولاتی را به مخاطبان عرضه می‌کند که دقیقا از چنین ویژگی برخوردار هستند. انیمه‌هایی که داستان‌ها خود را آنچنان عمیق و تأثیرگذار روایت می‌کنند که درک آن‌ها برای بیننده به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

بهترین انیمه های روانشناختی

انیمه‌ها می‌توانند شما را وارد عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین دنیاهایی کنند که به‌هیچ عنوان تصوری از آن‌ها ندارید، به‌طوری که گاهی در پیچ و خم آن دنیای عجیب و سحرانگیز گم می‌شوید. البته تنوع موضوعات باعث می‌شود که گاهی افراد در پیدا کردن انیمه محبوب خود ناکام بمانند. بنابراین مهم است که از قبل بدانید کدام موضوع و ژانر بیش از سایر شما را سرگرم می‌کند تا دقیقا به سراغ همان حوزه بروید. انیمه‌هایی با محوریت مسائل روانشناختی یکی از موضوعات محبوب و پرطرفدار هستند. همان‌طور که از نام‌شان پیدا است، این نوع انیمه با روح و روان بیننده بازی می‌کند. ادراک و باورهای او را به هم ریخته و چنان در ذهنش رسوخ می‌کند که تا مدت‌ها پس از پایان انیمه همچنان به آن فکر کند.

البته باید به این موضوع هم توجه داشت که موضوع روانشناسی شاید موضوعی دشوار برای بیان و تعامل با بیننده باشد. درواقع درک یک انیمه با چنین موضوعی قطعا یک کار بسیار چالش‌برانگیز است. بااین‌حال مردم از این‌گونه مجموعه‌ها لذت برده و با فضای مهیج و تعلیق حاکم بر فضای آن‌ها سرگرم می‌شوند.

۱۵. انیمه رژه مرگ (نمایش مرگ)

بهترین انیمه های روانشناختی، ماه خاتونبرخلاف سایر انیمه‌های این فهرست، انیمه رژه مرگ نه از یک منبع خاص الهام گرفته شده است و نه به یک سری انیمیشن اصلی مرتبط است. درواقع داستان این انیمه برگرفته از یک فیلم کوتاه با عنوان «بیلیارد مرگ» است که به‌وسیله «استودیو مدهاوس» (Madhouse ) تولید شده بود.

مفهوم رژه مرگ بسیار ساده است و نگاهی خاص به جهان پس از مرگ دارد. هرچند که مسیر رسیدن به هدف آنقدرها که به نظر می‌رسد، ساده و پیش‌ پاافتاده نیست. در دنیای رژه مرگ افراد پس از مرگ باید مورد یک بررسی نهایی قرار بگیرند تا مشخص شود آیا باید روح آن‌ها به عدم فرستاده شود یا برعکس، شانس تناسخ و زندگی دوباره را پیدا کنند. این کار در محلی به نام «کوئین‌دکیم» (Quendecim) انجام می‌شود. افرادی که هنوز از مرگ خود را درک نکرده‌اند در این محل با متصدی کافه‌ و قاضی به نام دکیم رو‌به‌رو می‌شوند که افراد را براساس نتیجه بازی‌های مختلفی که انجام می‌دهند قضاوت کرده و درنهایت آن‌ها را به مکان‌های تعیین شده می‌فرستد.

۱۴. انیمه ترانه پریان

بهترین انیمه های روانشناختی، ماه خاتونانیمه ترانه پریان (الفن لید)، مجموعه انیمه‌ای خیال‌انگیز و البته تاریک است که براساس تعامل میان انسان‌ها و گونه‌های جهش یافته شکل گرفته است. این سریال به‌دلیل خط داستانی خاص و اکشن بی‌رحمانه‌ای که به تصویر کشیده، جزو آثار محبوب و پرطرفدار است.

بدون تردید این اثر می‌تواند به‌ویژه محبوب آن دسته از بینندگانی باشد که عاشق آغازهای مهیج و پر زد و خورد هستند. البته شاید سازندگان الفن لید کمی در این زمینه زیاده‌روی کرده باشند. چراکه به‌گفته برخی از طرفداران این انیمه، چند دقیقه آغازین ترانه پریان چنان خشونتی را به تصویر کشیده که کمتر در میان انیمه‌های جریان اصلی مشاهده شده است. باتوجه به این میزان خشونت درکنار خشم جاری در تاروپود داستان این انیمه، تماشای ترانه پریان اصلا مناسب کودکان کم سن و سال نیست. بنابراین همچنان باید گفت هرکسی توان تماشای این اثر را ندارد.

این سریال اما با وجود خشونت و فضای تیره‌وتارش، نگاه ما به دیگران را مورد موشکافی قرار می‌دهد. ترانه پریان این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه انسان می‌تواند روی روابطی که ایجاد کرده است اثر گذاشته و آن‌ها را به پیوندهای درست یا روابط ناسالم تغییر دهد. همچنین این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهد که چه چیزهایی روی نگاه ما به دیگران تأثیرگذار است؟ در این انیمه روانشناختی می‌توان شباهت‌های زیادی را با دنیای واقعی مشاهده کرد و این به خود بیننده بستگی دارد که تنها توجهش را معطوف خون و تاریکی کند یا درس‌هایی را که باید، آموخته و از آن‌ها تجربه کسب کند.

۱۳. انیمه ترور طنین‌انداز (ترور در رزونانس)

بهترین انیمه های روانشناختی، ماه خاتونیکی از استودیوهای معروف تولید انیمه MAPPA است که آثارش بیشتر به خاطر موسیقی و همینطور جلوه‌های بصری قابل‌توجه‌شان شناخته شده و از دیگر آثار انیمه‌ای متمایز می‌شوند. انیمه ترور طنین‌انداز که با نام‌هایی همچون ترور در توکیو هم شناخته می‌شود یکی از این بهترین انیمه های روانشناختی است که از هر دو ویژگی مورد اشاره بهره برده است.

داستان در مورد دو برادر کم سن و سال ۹ و دوازده ساله است که بازماندگان یک آزمایش مخفی هستند. در طی این آزمایش‌ها کودکان یتیم به سلاح‌های انسانی تبدیل می‌شوند، اما اکنون ورق برگشته است و این دو کودک قد علم کرده و شهر توکیو را تهدید به نابودی می‌کنند، مگر آنکه راز یک معمای مرموز حل شود. دنیای انیمه ترور طنین‌انداز جایی است که هم اسرار و هم پذیرش تغییرات اهمیت قابل توجهی پیدا کرده‌اند، دنیایی که مجریان قانون از انجام وظایف‌شان ناتوان هستند. دنیایی که از هر زاویه‌ای بنگریم، بی‌شباهت به دنیای ما نیست.

۱۲. انیمه پینگ پنگ

بهترین انیمه های روانشناختی، ماه خاتونانیمه پینگ پنگ یکی از بهترین انیمه‌های روانشناختی است که هم خط داستانی جالب و هم شخصیت پردازی خوبی دارد. این مجموعه داستان دو دوست صمیمی است که عمیقا عاشق بازی تنیس روی میز هستند. اما پس از خاطره یک شکست تلخ در مقابل حریفی از چین، یکی از این دو دوست تصمیم می‌گیرد ورزش را برای همیشه کنار بگذارد. این مسئله روی بازی دوستش هم تأثیر می‌گذارد، چراکه او هم حالا در مورد توانایی‌های خود دچار شک و تردید شده است. اما خوشبختانه مربی او متوجه پتانسیل بازیکن جوان شده و سعی می‌کند راهی را به او نشان دهد تا به موانع ذهنی خود غلبه کرده و با انگیزه بیشتری بازی کند.

۱۱. انیمه ارگو پراکسی

بهترین انیمه های روانشناختی، ماه خاتون انیمه روانشناختی ارگو پراکسی داستان آرمان شهری پساآخرالزمانی است، جایی که انسان‌ها و اندرویدها درکنار هم زندگی می‌کنند. همه چیز خوب است تا اینکه یک نوع ویروس به اندرویدها حمله کرده و باعث ایجاد خودآگاهی در آن‌ها می‌شود. نتیجه این تحول، وقوع یک سری قتل‌های فجیع است که ظاهرا اندرویدها متهم اصلی انجام آن‌ها هستند. در این بین دختری جوان مسئول بررسی این پرونده می‌شود. او متوجه نقشه پیشرفته‌تری می‌شود که در پشت داستان قتل‌ها پنهان شده است و درنهایت همه چیز با آزمایش‌های مخفی دولت گره می‌خورد.

ارگو پراکسی به‌خاطر جلوه‌های بصری پیچیده و سبک زیبایی شناسی سایبرپانک خود مورد توجه قرار گرفت، ضمن آنکه منتقدان از مضامین فکری نمایش داده شده در این انیمه هم استقبال کردند. درمجموع این انیمه بیش از آنکه اثری فلسفی یا روانشناختی باشد، بررسی واقعگرایانه جهان از نگاه دنیای علمی تخیلی است. نمایش مدینه‌ی فاضله‌ای پساآخرالزمانی که به‌سادگی در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد. این مجموعه همچنین به بررسی یکی از پرسش‌های قدیمی و همیشگی می‌پردازد، اینکه دقیقا چه چیزی ما را به آنچه هستیم تبدیل می‌کند؟

۱۰. انیمه سایکو- پاس

بهترین انیمه های روانشناختی، ماه خاتونانیمه سایکو- پاس، اثری مهیج با حال‌وهوای سایبرپانک و روانشناختی است که از همان ابتدای پخش، مبدل به یکی از بهترین سریال‌های انیمه‌ی جنایی شد. بسیاری از منتقدان این اثر را به‌دلیل ارائه مضامین اجتماعی و روانشناختی مورد تحسین قرار دادند. سایکو پاس شخصیت‌ها و تعامل بین آن‌ها را در یک محیط دیستوپیایی بررسی می‌کند که باعث شده است این اثر به خودی خود متفاوت باشد.

داستان این انیمه در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد، زمانی‌که بشر امکان اندازه‌گیری و بررسی فوری وضعیت ذهنی و شخصیتی افراد را در اختیار دارد. این اطلاعات ثبت و پردازش شده و با استفاده از آن‌ها وضعیت روانی فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در چنین وضعیتی افسری به نام «شینیا کوگامی» وظیفه مدیریت وضع جرم و جنایت را در چنین دنیایی بر عهده دارد.

۹. انیمه به ان‌اچ‌کی خوش آمدید

بهترین انیمه های روانشناختی، ماه خاتون انیمه جذاب به ان‌اچی‌کی خوش آمدید، مجموعه‌ای جالب توجه است که به زندگی جوانان درگیر افسردگی و اضطراب می‌پردازد. «تاتسوهیرو ساتو» دانش آموزی ترک تحصیل کرده است که به‌عنوان یک «هیکی‌کوموری» (Hikikomori) یا فردی که از مردم دوری گزیده و در انزوا زندگی می‌کند، روزگار بدی را سپری می‌کند. دراین‌حین یکی از دوستانش که نگران رفتارهای او است، سعی دارد تاتسو را از این بدبختی نجات داده و به او کمک کند تا تعاملات اجتماعی خودش را بهبود ببخشد. او می‌خواهد ساتو هم شانس یک زندگی خوب را به‌دست آورده و با چشمان خود زیبایی‌های زندگی را نظاره کرده و این دنیای بی‌نظیر را تجربه کند.

داستان این انیمه براساس یک داستان واقعی است که به بررسی یک تئوری توطئه در مورد یک شبکه تلویزیونی واقعی در ژاپن می‌پردازد. حتی سازنده این مجموعه در گفتگویی فاش کرد که داستان این انیمه روایت واقعی او از زندگی یک هیکی‌کوموری است که با افسردگی مبارزه می‌کند. در این انیمه از انواع روش‌ها و مکانیسم‌های مقابله با مشکلات روانشناختی استفاده شده است و هدف از آن‌ها زیر سؤال بردن همه چیز است.

——————————————————-

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

انیمه akame ga kill

Maahkhatoon97 

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt