معرفی فیلم سینمایی صحنه زنی

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم سینمایی «صحنه زنی» آسیب‌شناسی یک معضل اجتماعی برآمده از فقر را بر بستری دراماتیک، محور قرار داده و تلاش می‌کند این وضعیت را از چند سو مورد بازنگری قرار دهد. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا به معرفی این فیلم بپردازیم.

علیرضا صمدی بعد از فیلم تجربی «بی‌نامی»؛ که به چالش زندگی زناشویی در فضایی آمیخته به سکون و سکوت با بازی باران کوثری و حسن معجونی می پرداخت، در دومین فیلم خود چرخشی تأمل‌برانگیز داشته و براساس فیلمنامه‌ای از خودش معضل صحنه زنی را مورد موشکافی قرار داده است؛ معضلی که از دل تحقیق و پژوهش‌های طولانی در سطوح مختلف جامعه مورد بررسی قرار گرفته؛ از قشر مددکار و قانون‌گذار و بیمه‌گذار تا آدم‌های درگیر فقر و ناگزیر از آسیب رساندن به خود و دیگری.

فیلم سینمایی صحنه زنیخلاصه داستان فیلم صحنه‌ زنی:

فیلم درباره‌ی سه مرد است که یک شبکه خلاف را اداره می‌کنند و کارشان این است که صحنه‌های جعلی تصادف را بسازند تا از بیمه پول بگیرند. همین خلاصه قصه‌ی کوتاه از صحنه‌زنی بیننده را با داستانی جدید و کم‌تر روایت شده در سینمای ایران مواجه می‌کند. علی صمدی بر اساس تحقیقاتی که از روزنامه‌ها، اداره‌های بیمه و دیگر ارگان‌ها داشته، تلاش کرده تا این سوژه‌ی عجیب و تجارت پرسودی که در جامعه جریان دارد را در قالب فیلمی اجتماعی و قصه‌گو روایت کند.

خوب است بدانید:

فیلم صحنه زنی علی‌رغم اینکه در ظاهر تلاش می‌کند جریان آسیب‌زای ورود اسد به جهان تبهکاری را ترسیم کند و تا حدی به آسیب‌شناسی جریانات اجتماعی‌ای بپردازد که منجر به باز تولید بزه می‌شود و نقش «سبزواری» هایی که از نیازهای افراد بهره‌جویی می‌کنند و از آنها در جهت منافع شوم‌شان استفاده می‌کنند را، پر رنگ کند، عمده انرژی‌اش را صرف پرداختن به موقعیت‌های خشن فیلم می‌کند و از ابتدا تا انتها در حال حرکت در عرض برای نمایش خشونت و سنگ‌دلی است با این هدف مشخص که نظر مخاطب را جلب کند و حجم هیجان‌های فیلم را بالا نگه دارد.

صحنه‌زنی با خلق موقعیت‌ها و سکانس‌هایی درگیرکننده توجه مخاطب را به قصه‌ی تمام کارکترها و داستان زندگی‌شان جلب می‌کند. هرکدام از آن‌ها گرفتار مشکلاتی شده‌اند که به تنهایی مقصرش نبوده‌اند. نمی‌توان کسی را سرزنش کرد. همه‌ی آن‌ها به دلایل عمیق و ریشه‌ای مربوط به گذشته و شکافی که میان اقشار مختلف جامعه وجود دارد، دست به کارهایی می‌زنند که علاوه بر ریسک بالا، انسانیت‌‌شان را به زوال و سقوط می‌کشاند.

فیلم سینمایی صحنه زنی نمرات و فروش فیلم صحنه زنی:

صحنه زنی توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره ۸.۶ از ۱۰ را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان می‌دهد عموم مردم صحنه زنی را اثری درخشان، ممتاز و بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کنند. مجید رضابالا تهیه‌کننده صحنه زنی این فیلم را، به‌عنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. صحنه زنی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ پخش خود را توسط پخش‌کننده پردیس سینمای کورش در سینما آغاز کرد. در آن روزها صحنه زنی توانست آمار فروش ۱،۹۶۳،۲۹۱،۱۰۲ تومان را به ثبت برساند.

جوایز فیلم صحنه زنی:

جشنواره فجر: سیمرغ بهترین آنونس
جشنواره فجر: سیمرغ نقره ای بهترین کارگردانی

بازیگران فیلم صحنه زنی:

بازیگران فیلم صحنه زنی چه کسانی هستند؟

در صحنه زنی بازیگرانی چون آتش تقی‌پور، امید روحانی، مهتاب کرامتی، سیامک ادیب، مجید صالحی، بهرام افشاری و لیندا کیانی به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم صحنه زنی حدود ۱۰ بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان صحنه زنی را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از این‌لحاظ کارگردانی فیلم صحنه زنی باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است.

از دیگر بازیگران فیلم صحنه زنی می‌توان به پیام احمدی‌نیا، محمد نادری و فرزانه سهیلی اشاره کرد.

متوسط سن بازیگران صحنه زنی ۵۰ سال است که نشان می‌دهد بازیگران صحنه زنی عمدتا از میانسالان هستند.

صحنه زنیدر پایان

صحنه زنی از معدود فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران است که عنوان اجتماعی را تنها بهانه‌ای برای ترسیم تلخی و سیاهی و تاریکی قرار نداده است، بلکه تلاش می‌کند هم طرح مسئله‌ای متکی بر مستندات کند هم گامی در جهت ریشه‌یابی معضل و تاباندن نور بر سویه‌های نادیده خلاف و خلافکار و خلافکاری بردارد و نوک پیکان اتهام را به سمت سیستمی بگیرد که مسبب شرایط نابرابر اقتصادی در جامعه کنونی است. صحنه زنی یکی از هزاران تبعات این نابرابری است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt