شرایط نگهداری سانسوریا پاکوتاه

 در -

سانسوریای پاکوتاه را احتمالا در خیلی از خانه‌ها و محیط‌های کاری دیده‌اید؛ نگهداری سانسوریا پاکوتاه (ابلق یا سبز) نیز مانند ظاهرش، زیبا و دلنشین است. این گل که واریته ای از انواع سانسوریا است، گیاهی با برگ‌های دوست داشتنیِ جذاب و ظاهری جمع‌و‌جور، مناسب برای مکان های مختلف می‌باشد. این ویژگی به همراه برگ های پهن آن، حس محبوببیت سانسوریا پاکوتاه را منتقل می‌کنند.

طول عمر، شادابی و طراوات سانسوریای شما در گرو رعایت‌ و‌ توجه به نکات مهم این مقاله است؛ پس با ماه خاتون همراه شوید.

شرایط نگهداری سانسوریا پاکوتاه

در ادامه به توضیح چند نمونه از موارد مورد نیاز این گیاه می پردازیم:

آبیاری مناسب:

مقاومت این گیاه در برابر کم آبی بسیار است. در واقع بهتر است بگوییم کم آبی را به آبیاری زیاد ترجیح می دهد. بنابراین بهترین شرایط برای نگهداری سانسوریا پاکوتاه این است که هنگام خشک شدن خاک گیاه به آن آب بدهید. اگر به دنبال راه بهتری برای آب دادن به آن هستید، در تابستان یک یا دو بار در هفته و در فصل های سرد دو هفته یکبار آبیاری برای این گیاه کافیست. در صورتی که از این مقدار بیشتر شود ریشه گیاه می گندد و در نتیجه گیاه پژمرده می شود.

دمای مناسب:

درست است که طریقه مراقبت از سانسوریا پاکوتاه راحت است و این گیاه جزء مقاوم ترین گل و گیاهان آپارتمانی محسوب می شوند، اما باید بدانید که اگر دمای ساختمان برای آن ها مناسب نباشد سانسوریا از بین می رود. ازشرایط نگهداری سانسوریا پاکوتاه این است که دمای اتاق را از ۱۶ تا ۲۴ درجه نگه دارید. هرچند این گیاهان سرمای ۱۰ درجه را نیز می توانند تحمل کنند، اما مسلما این دما می تواند باعث رشد نکردن سانسوریا شود.

خاک مناسب:

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در وضعیت کلی سلامتی گیاه، خاک مناسب است. اگر خاک سانسوریای شما خوب و مرغوب باشد، باعث می شود که گیاه آب کمتری طلب کند، مواد مغذی را بهتر به خود جذب کند و به آفات و بیماری های رایج مخصوص به خاک کمتر دچار شود. برای این که گیاه شما خاک خوبی داشته باشد، بهتر است این کار ها را انجام دهید:

  • زهکشی مناسب
  • قوام لومی (سبک و مطبوع)
  • دارای برخی از مواد آلی که خاصیت جذب بالایی دارند.

سانسوریا نور مناسب:

از میان شرایط نگهداری سانسوریا پا کوتاه، نور مناسب را همیشه در نظر داشته باشید. این گیاه بیشتر از هر چیزی به نور غیر مستقیم علاقه‌مند است و در این نور بسیار سریع رشد می کند. لازم نیست این نور حتما نور خورشید باشد. نکته ای که باید در این مورد حتما به خاطر داشته باشید این است که به هیچ عنوان سانسوریا پا کوتاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. این نور مانند سم برای این گیاه کشنده است؛ زیرا به سرعت آب این گیاه را تبخیر می کند و کم آبی شدید، گیاه را از بین می برد.

کود مناسب:

اگر قصد دارید که تمام شرایط ایده‌آل را برای گل سانسوریا پاکوتاه فراهم کنید، می‌توانید از کودهای npk مناسب گیاهان آپارتمانی کمک بگیرید. به مرور زمان گیاه با تغذیه مواد آلی خاک، او را از نظر مواد سودمند فقیر می‌کند. بنابراین برای تغذیه مناسب سانسوریا پاکوتاه می‌‎توانید از کودهایی که حاوی موادی نظیر پتاسیم، فسفر و نیتروژن هستند، استفاده کنید. ۵ کود اصلی سانسوریا شامل موارد زیر است:

  • هیومیک اسید
  • کود npk 10 52 10
  • کود npk 12 12 36
  • کود جلبک دریایی
  • کود آهن

گیاه سانسوریای پاکوتاه بیماری‌ها و راه‌های درمان سانسوریا پاکوتاه

سیاه‌ شدن برگ‌ها

این سیاه شدن که معمولا با لیچ شدن یا همان آبکی شدن برگ همراه است، نشانه دمای پایین محل نگهداری و سرمازدگی است. بلافاصله بعد از دیدن این حالت، باید گلدان سانسوریا را به محیطی با دمای بالا انتقال دهید یا پشت پنجره بگذارید.

قهوه‌ای شدن برگ‌ها

قهوه‌ای شدن گوشه برگ‌ها نشانه دمای بیش از توان گیاه است. یعنی گیاه از گرما و نور مستقیم رنج می‌برد. در واقع، رنگ قهوه‌ای نشانه سوختگی گیاه است. بعد از دیدن رنگ قهوه‌ای کناره‌های سانسوریا آن را در محیطی بگذارید که از گزند گرما و نور مستقیم خورشید دور باشد.

آفت‌ها، حشرات و کنه‌ها

اگر روی گیاه‌تان لکه‌های سفیدی دیدید یا این‌که برگ‌ها گیاه‌تان به سمت پایین خم شده بوده، باید بدانید که سانسوریا پاکوتاه شما گرفتار حشرات و آفت‌های موذی شده است. پس تا دیر نشده است باید برای نجات گیاه‌تان دست به کار شوید و با یک پنبه آغشته به الکل رقیق، این حشرات و آفت‌ها را از روی برگ‌ها پاک کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhaoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt