حقایقی از بیگ بن در لندن

 در آشنایی با توریستی سایر کشورها, گردشگری

وقتی به نمادهای کشور انگلستان فکر می‌کنیم، برج ساعت لندن که نقطه عطف معروف شهر لندن است، اولین چیزی است که به ذهن خطور می‌کند. برج ساعت لندن که با نام بیگ بن (Big Ben) شناخته می‌شود، مشهورترین برج ساعت در جهان و همچنین یکی از شناخته ‌شده‌ترین مکان‌های دیدنی لندن است که در کنار پل برج و کلیسای جامع سنت پل، واقع شده است و هرکدام از گردشگرانی که ویزای توریستی انگلیس را می‌گیرند حتما از آن بازدید می‌کنند.

در حالی که بیگ بن شبیه یک برج ساعت ساده به نظر می‌رسد، اما تاریخچه طولانی و جذابی دارد و ویژگی‌هایی دارد که احتمالاً هرگز در مورد آنها چیزی نشنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی برج ساعت، پرده از راز‌های تاریخی این عمارت تاریخی نیز برداریم. پس پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مطلب از ماه خاتون همراه باشید.

بیگ بن لندنبیگ بن در لندن کی و در چه سالی ساخته شد؟

کاخ وست مینستر در سال ۱۸۳۴ در آتش سوخت. در سال ۱۸۴۴، تصمیم گرفته شد که ساختمان جدیدی که قرار است تا کاخ پارلمانی شود باید یک برج و یک ساعت هم داشته باشد.

برای این کار نیاز به ساعتی عظیم و غول آسا بود، این ساعت توسط شخصی به نام جان وارنر و پسرانش ساخته شد. اولین بار در روز ۳۱ می سال ۱۸۵۹، زنگ آن در وست مینستر به صدا در آمد و کمی بعد از آن در سپتامبر سال ۱۸۵۹، به خاطر استفاده از چکش سنگین برای به صدا درآوردن آن، ترک خورد. به همین خاطر چکش سبک تری برای آن استفاده شد.

چرا برج ساعت لندن Big Ben نامیده می‌شود؟

در واقع بیگ بن، نام برج ساعت نیست، بلکه نام ناقوس ۱۵.۱ تنی داخل برج که هر ساعت به صدا در می‌آید و در داخل برج پشت صفحه ساعت قرار دارد، است. دو اعتقاد اثبات نشده در مورد نام برج ساعت لندن وجود دارد که گفته می‌شود به افتخار آنها برج ساعت، بیگ بن نامگذاری شده است. اعتقاد اول این است که نام برج به افتخار بنجامین هال، کسی که برج را ساخته یا به عبارت دقیق‌تر، ساخت آن را مدیریت کرده، نامگذاری شده است.

این مهندس قد نسبتاً بلندی داشت و به همین دلیل اغلب او را بیگ بن می‌نامیدند. اعتقاد دیگری از دلیل نام‌گذاری برج ساعت وجود دارد که به بوکسور محبوب سنگین وزن بن کانت اشاره دارد. البته، از زمان برگزاری جشن الماس الیزابت دوم در سال ۲۰۱۲، نام رسمی برج ساعت با تصمیم پارلمان بریتانیا، به برج الیزابت (به افتخار شصتمین سالگرد سلطنت ملکه) تغییر نام داد. پیش از سال ۲۰۱۲ نیز، این برج به عنوان برج سنت استفان شناخته می‌شد. با وجود نام‌های دیگر، نام «Big Ben» همچنان محبوب‌ترین نام است و برای نامگذاری کلی برج، ساعت و ناقوس آن استفاده می‌شود.

برج ساعت لندنحقایقی از بیگ بن در لندن:

_ هر صفحه ی عقربه دار این برج ۷ متر قطر دارد.

_ عقربه های دقیقه شمار این برج ۴.۲ متر طول و حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند.

_ طول هر کدام از اعدادی که روی صفحه می بینید، ۶۰ سانتیمتر است.

_ جالب است بدانید که در مواقعی که در پارلمان جلسه ای در حال برگزاری باشد، نور خاصی بر بالای این ساعت تابانده می شود.

_ تا به حال به ندرت پیش آمده که بیگ بن از حرکت ایستاده باشد. حتی بعد از بمب گذاری ای که در طول جنگ جهانی دوم در این برج شد و بخشی از آن خراب شد، برج ساعت همچنان کار می کرد.

_ در زیر این ساعت کلمه هایی لاتین با این جمله « DOMINE SALVAM FAC REGINAM NOSTRAM VICTORIAM PRIMAM» دیده می شود که به این معناست: خدایا ملکه ویکتوریای ما را محافظت کن.

_ زنگ ساعت بیگ بن هر ۱۵ دقیقه یکبار به صدا در می آید و از فاصله ی ۸ کیلومتری قابل شنیدن است.

_ نمای این ساعت ها هر ۵ سال یکبار تمیز می شود، برای این کار از گروهی از متخصصان شستن شیشه استفاده می شود که با طناب هایی آویزان هستند. آن ها باید مراقب باشند که شیشه را نشکنند و یا به عقربه ها تکیه نکنند.

_ یکی دیگر از واقعیت هایی که درباره بیگ بن در لندن وجود دارد این است که این برج به اندازه ی ۸.۶۶ اینچ به سمت شمال غربی کج است و دلیل این انحراف هم حفر تونلی در نزدیک برج بوده است. از سال ۲۰۰۳، این برج سالی تقریبا یک میلیمتر کج می شود.

حقایقی درباره بیگ بن لندن_ هر ساله حدود ۶ میلیون نفر از برج بیگ بن بازدید می کنند.

_ در سال ۲۰۰۸ نظر سنجی ای بین ۲۰۰۰ نفر انجام شد و مشخص شد که بیگ بن در لندن دیدنی ترین و مشهورترین جاذبه ی این شهر و سراسر کشور انگلستان است.

_ در ژوئن سال ۲۰۱۲، اعلام شد که برج ساعت باید در گرامیداشت ملکه الیزابت به نام برج الیزابت نام گذاری شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt