اصلی‌ترین نکات سفر به کویر

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

کویر با جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز و شب‌های پرستاره‌ی خود هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. با توجه به وجود کویرهای متعدد در ایران، گردشگران زیادی در ایام مختلف سال به خصوص فصل‌های پاییز و زمستان راهی این مناطق می‌شوند.

اما سفر به کویر به این سادگی‌ها نیست و اگر با این مکان اسراسرآمیز آشنا نباشید یا با گروه‌های حرفه‌ای همراه نشوید خطرات زیادی شما را تهدید خواهد کرد.

 در این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات سفر به کویر آشنا کنیم. اگر راهی کویرهای ایران هستید تا پایان مقاله با ماه خاتون همراه باشید.

سفر به کویر۱. پرهیز از سفر تکی به کویر

پرهیز از سفر تکی به کویر یکی از ضروری‌ترین و اساسی‌ترین نکات سفر به کویر است. حتی سفرهای گروهی یک الی سه نفره هم به این مناطق با وجود داشتن ماشین‌های آفرود اصلاً کار عاقلانه‌ای نیست. اگر قصد بازدید از کویر را دارید حتماً با گروه‌هایی که اعضای آن‌ها حداقل ده نفر بوده و دارای راهنمای طبیعت‌گردی حرفه‌ای هستند همراه شوید. توصیه‌ی ما شرکت در تورهای طبیعت‌گردی حرفه‌ای است. همچنین اگر علاقه‌مند هستید با گروه‌های کوچک سفر کنید حتماً از راهنمای محلی یا طبیعت‌گرد حرفه‌ای کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که گاهی یک سفر کویری هیجان انگیز می‌تواند به فاجعه تبدیل شود و جان شما را به خطر بیندازد.

۲. آشنایی با مسیر و محل اقامت

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات سفر به کویر آشنایی با مسیر و محل اقامت در این منطقه است. قبل از اینکه راهی کویر شوید از سرپرست گروه خود بخواهید برای شما توضیح دهد سفرتان از کجا شروع شده و چگونه به اتمام می‌رسد و برای رسیدن به نقطه‌ی پایان باید کدام مسیرها را طی کنید و همچنین در زمان بروز مشکلات احتمالی مانند گم کردن مسیر چه واکنشی باید انجام دهید. یا اگر به اقامتگاه مطمئنی دسترسی نداشتید چگونه یک اقامت ایمن در کویر داشته باشید.

نکات سفر به کویر۳. آب و مواد غذایی

آب یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر موجود زنده‌ای است. انجام هر فعالیتی، باعث مصرف مقداری از آب بدن شده و جبران آن ضروری است. در کویر به دلیل آب‌وهوای خشک و تابش طولانی مدت آفتاب، از دست رفتن آب بدن سریع‌تر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، همراه داشتن قمقمه و ذخیره آب کافی اهمیت بالایی دارد.

مورد بعدی، مواد خوراکی است. همیشه غذای سبک و انرژی‌زا همراه داشته باشید و از میان‌وعده‌های مقوی استفاده کنید. از مصرف موادی مانند نمک و چربی که باعث تشنگی شما می‌شوند، بپرهیزید.

۴. لباس مناسب کویر

همراه داشتن لباس مناسب را فراموش نکنید. در سفر کویری، بهتر است از لباس‌های نخی و آزاد استفاده کنید. لباس‌های تنگ، حرکت و فعالیت شما را دشوار خواهند کرد. روشن بودن رنگ پوشاک هم باعث انتقال کمتر گرما به بدن شما می‌شود. همچنین هرچه درز و جیب کمتری در لباس شما وجود داشته باشد، از ورود شن و ماسه به آن در امان هستید. در ضمن، همراه داشتن لباس گرم مخصوصا برای شب‌های سرد کویر را حتما به یاد داشته باشید.

علاوه‌بر لباس، کفش مناسب هم از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌هیچ عنوان با دمپایی یا صندل به کویر نروید؛ زیرا خطر گزیده‌شدن بسیار بالاست. کلاه و هدبند، دستمال سر، عینک و … از موارد دیگه‌ای هستن که در بعضی از شرایط کویر، کارایی بسیار بالایی دارند.

۵. کیف کمک‌های اولیه

همانند هر فعالیتی، رعایت موارد ایمنی و اقدامات پیشگیرانه، از الزامات اصلی در هر سفر است. پس همیشه یک جعبه یا کیف امداد همراه خود داشته باشید. به دلیل اتفاقات پیش‌بینی نشده در طول سفر، قبل از حرکت، تجهیزات داخل کیف را بررسی کنید تا حتما کامل و قابل استفاده باشند.

کویر گردی۶. نقشه، قطب‌نما، GPS، چراغ قوه

وسایل مربوط به مسیریابی از مهم‌ترین تجهیزات برای هر سفر و آفرودی است. همیشه و حتی اگر به مسیر سفر خود آشنایی دارید، بازهم همراه داشتن نقشه یا وسیله مسیربابی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا، به هر دلیل ممکن است با شرایط پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو شده و مجبور شوید از مسیر جدیدی حرکت کنید. همچنین چراغ‌‌قوه هم یکی دیگر از لوازم ضروری کمپینگ است. حتما در تمام سفرهای خود حداقل یک چراغ قوه کوچک همراه داشته باشید.

۷. چادر و کیسه خواب

برای کمپ زدن و استقرار در کویر، همراه داشتن چادر مسافرتی و کیسه‌خواب ضروری است. البته اگر در روز و برای چند ساعت کوتاه به سفر کویری می‌روید، احتمالا نیازی به این موارد ندارید. نکته مهم در انتخاب چادر، توجه به میزان ضدآبی پارچه و چندفصل بودن آن است. برای کیسه خواب هم باید دمای کامفورت آن را در نظر بگیرید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt