آشنایی با اشکورات رودسر

 در آشنایی با توریستی ایران, گردشگری

ییلاق اشکورات، یکی از بهترین جاهای دیدنی استان گیلان است که در شهرستان رودسر و در مرز استان مازندران واقع شده است. اشکورات که به سرزمین عجایب گیلان شهرت دارد، با بهره‌مندی از طبیعتی منحصربه‌فرد و آثار باستانی و تاریخی، هر سال، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

پس در این مقاله با ماه خاتون همراه شوید تا شما را به سفری در ییلاق تاریخی اشکورات با آب و هوایی خنک ببریم و شما را با جاهای دیدنی و فرهنگ این منطقه آشنا کنیم.

اشکورات رودسر اشکورات رودسر کجاست؟

اشکورات در شهرستان رودسر قرار دارد. ییلاق اشکورات بخشی از شهر کوچک رحیم آباد است که در جنوب شهر کلاچای به طرف رحیم آباد قرار گرفته است. این منطقه در امتداد سلسله کوه های البرزادامه دارد. اشکورات  که به آن اشکور هم می گویند از جنوبی ترین منطقه رودسر شروع می شود و به جنوبی ترین قسمت شهرستان رامسر می رسد. این منطقه از جنوب با قزوین و از غرب با املش، سیاهکل و رودبار الموت، و از سمت شرق با بخش کوهستانی رامسر و تنکابن همسایه است و از شمال به منطقه کوهستانی رحیم آباد ختم می شود.

مناطق دیدنی اشکورات

دریاچه صمدآباد

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری منطقه اشکورات است که در روستای صمدآباد در دهستان شوئیل قرار دارد. این روستا با روستاهای اکبرآباد، برمکوه، تلابنک، وگلخانی، دشتک و زراکی همسایه است. سکنان روستای صمدآباد اعتقاد دارند که نام این روستا در گذشته چیز دیگری بوده است.

آبشار میلاش

این آبشار سالانه از گردشگران بی‌شماری پذیرایی می‌کند. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم در روستای میلاش واقع در دهستان اشکور از بخش رخیم‌آباد شهرستان رودسر خودنمایی می‌کند. این آبشار چیزی حدود ۸۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. جالب است بدانید آبشار میلاش در قسمت غربی رودخانه پلرود قرار دارد. این آبشار فقط ۷۰۰ کیلومتر از پلرود دورتر است. به لطف این فاصله کم، می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار آبشارگردی جانانه، گشت‌و‌گذاری خاطره‌انگیز در رودخانه پلرود داشته باشید.

غار سجیران

غاری در جنوب روستای سجیران در دهستان اشکور سفلی است که قدمت آن به بیش از سه هزار سال می رسد. در بررسی های به عمل آمده در این غار، تعدادی قطعات سفال مربوط به عصر آهن و استخوان کشف شده که عمر طولانی این غار را تایید می کند.

اشکوراترودخانه و چشمه آسمان رود

از سرچشمه آسمان رود، آبی خروشان به بیرون جریان دارد. این آب در مسیر خود از روستا و مراتع اطراف می‌گذرد و به طبیعت زیبای اشکورات رودسر حیات می‌بخشد. وجود رودخانه و چشمه آسمان رود در روستای گیری بهانه‌ای برای گردشگرانی که می‌خواهند در کنار روستاگردی، گشت‌و‌گذاری خاطر‌ه‌انگیز در کنار رودخانه داشته باشند.

رودخانه و دریاچه شَوَک

در دهستان اشکورات سفلی دریاچه‌ و رودخانه‌ای با نام شوک خودنمایی می‌کند. این دریاچه منبع اصلی تأمین آب زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف به حساب می‌آید. دریاچه شوک در کنار تأمین آب، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. رودی خروشان به این دریاچه می‌ریزد تا زیبایی‌های آن چندین برابر شود. دریاچه شوک نسبت به دیگر جاهای دیدنی اشکورات رودسر، خلوت‌تر است. این شرایط باعث شده تا گردشگری در این ناحیه به تفریحی ایده‌آل برای علاقه‌مندان طبیعت بکر تبدیل شود.

قلعه گردن طول لات

این قلعه، یکی از آثار تاریخی و دیدنی منطقه رحیم آباد رودسر است که در ساحل رودخانه پا رود و در احاطه دشت هایی زیبا قرار دارد. این قلعه قدمتی بسیار طولانی دارد و نمای سنگ چین آن، بسیار زیبا ودیدنی و با ابهت است. مورخان معتقدند که این قلعه متعلق به دوره سلجوقی است و مصالح بکار رفته در ساخت آن، گچ، سنگ و ساروج است.

غار واردار

یکی دیگر از عجایب هفت‌گانه منطقه اشکور است که در شرق روستای دلیجان قرار دارد. این روستا با روستاهای تواسانکش و یاسور همسایه است. در روستای دلیجان، به‌غیر از این غار، نقاط مشهور و قدیمی دیگری نیز وجود دارند که در میان آن‌ها می‌توان به آثار آبادی و آجرهای قدیمی در کجیل سرا و یک آسیاب قدیمی به نام بومی تله اشاره کرد.

غار وادار در امتداد سرچشمه رودخانه آسمانرود واقع شده است. این غار از منطقه ونکش آغاز می‌شود و تا منطقه وادار ادامه پیدا می‌کند؛ واردار در فاصله این دو نقطه به‌شکل تونلی زیرزمینی درآمده است که دهانه آن در منطقه وادار، پهن می‌شود.

اشکورات رودسر کجاستبهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به اشکورات رودسر، فصل بهار و تابستان است؛ البته برخی گردشگران ترجیح می‌دهند در فصل مبهوت‌کننده و رنگارنگ پاییز به اشکورات بروند تا شاهد طنازی طبیعت باشند. برخی نیز فصل سرد زمستان را برای رفتن به این منطقه انتخاب می‌کنند تا از مناظر برفی و سفیدپوش اشکورات لذت ببرند. به خاطر داشته باشید که در فصل زمستان، برای سفر به منطقه اشکورات باید تجهیزاتی مثل زنجیر چرخ، چادر و وسایل گرم‌کننده را به‌همراه داشته باشید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt