نقد و معرفی فیلم عامه پسند

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

عامه‌پسند فیلمی به کارگردانی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی سهیل بیرقی محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

در ادامه با ماه خاتون همراه شوید تا به نقد و معرفی این فیلم بپردازیم.

عامه پسند معرفی عوامل فیلم:

سهیل بیرقی: کارگردان و نویسنده و تهیه‌کننده، حسین جعفریان: مدیر فیلمبرداری، هایده صفی یاری: تدوینگر، کریستف رضاعی: آهنگساز، مهرداد میرکیانی: طراح چهره‌پردازی، مریم تخت کشیان: عکاس، مجید کریمی: مجری طرح.

داستان اثر عامه پسند:

فهیمه که به تازگی از همسرش جداشده‌است. تصمیم می‌گیرد با اجرت المثل و مهریه‌اش، کاری را در شهر آبا و اجدادی، یعنی شهرضا به راه بیاندازد. او در این راه، با میلاد آشنا می‌شود. میلاد پسر جوانی‌ست که مدرس یوگاست. میلاد فهیمه را تشویق می‌کند تا کار خودش را راه بیاندازد و به او قول می‌دهد که در این راه همراهیش کند. فهیمه با سرمایه خودش و وامی کلان، کافی‌شاپی تاسیس می‌کند و یک اتاق آن را به میلاد می‌دهد تا کلاس‌هایش را در آن‌جا برگذار کند.

بعد از گذشت چندماه، پچ‌پچ‌هایی پشت‌سر میلاد و فهیمه به راه می‌افتد و معتمدین محل، استشهادی را برای بسته‌شدن کافه جمع می‌کنند. از طرف دیگر کار کافی‌شاپ کساد می‌شود و فهیمه برای پرداخت اجاره و هزینه پرسنل، مجبور به قرض از افسانه، دختر دوستش، می‌شود. در حین این گرفتاری‌ها، میلاد فهیمه را ترک می‌کند و او را بدهکاری‌هایش تنها می‌گذارد.

با استشهاد محلی، کافه پلمپ می‌شود و آرزوهای فهیمه بر باد می‌رود. او که می‌خواسته جبران زندگی تباه‌شده خود را کند، در کارش شکست خورده و مغموم می‌شود….

معرفی فیلم عامه پسند نقد فیلم عامه پسند:

“عامه‌پسند” را می‌توان به عنوان سومین بخش از سه‌گانه زنانه‌ی سهیل بیرقی در نظر گرفت؛ یک فیلم که در آن یک برش حساس از زندگی یک زن میانسال (با بازی درخشان فاطمه معتمدآریا) به تصویر کشیده شده است.

ساختار “عامه‌پسند”، همانند دو فیلم قبلی این کارگردان، به ویژه فیلم اولش “من”، باز هم به مینی‌مالیسم و ساده‌گرایی تمایل دارد. فیلمنامه “عامه‌پسند”، برخلاف “عرق سرد”، از خطی بودن خارج شده و چینش رویدادها در زمان زنجیره مستند نیست. این انتخاب ممکن است به دلیل بازتابی از ناپایداری و پیچیدگی درون ذهن شخصیت اصلی، یعنی فهیمه (معتمدآریا) باشد.

فهیمه، زن میانسالی است که بیست و هشت سال از بهترین سال‌های عمرش را صرف زندگی با همسر و فرزندش کرده است. پس از جدایی، او نیت دارد نشان دهد یک زن خانه‌دار تنها نیست و می‌تواند به تنهایی ایستادگی کند. اما موانع در راه او نه تنها از تصمیمات و ایده‌هایش ناشی نیست، بلکه از عدم پیروی از الگوی عامه‌پسندی نیز می‌آید. در محیطی که برای زن در نظر گرفته شده و در شهر کوچکی که زندگی می‌کند، کاری که فهیمه به آن فکر می‌کند، به نوعی با خواسته‌های عمومی در تضاد است و مخاطبان هرگز آن را پسندیده نخواهند کرد.

افسانه (باران کوثری) به عنوان نقطه مقابل فهیمه ظاهر می‌شود. او به خوبی احساسات و روابط انسان‌ها را درک کرده و تصمیمات و انتخاب‌هایش همانند آن چه که عمومی پذیرفته می‌شود، است.

فیلمساز، با اینکه علاقه زیادی به تجسم دنیای زنان دارد، اما با استفاده از فضای واقع‌گرایانه فیلم و حساسیتی نسبت به معضلات جامعه و تبعیض‌های مداوم علیه زنان، زن اصلی فیلم را در مقابل این ناهنجاری‌های اجتماعی نشان می‌دهد؛ یک زن که حتی پس از طلاق، با خودپسندی نمی‌تواند خودش را بیمه کند و اعتبارش را به پدر و همسر سابق خود می‌نسبت‌دهد.

مواجهه و رابطه فهیمه با میلاد (هوتن شکیبا) نیز از جوانب هوشمندانه‌ترین بخش‌های فیلم است. سهیل بیرقی همواره در ترسیم روابط غیرمتداول بین افراد، زن و مردان با اختلاف سنی در کنار هم، و دیگر انواع روابط، شجاعت نشان داده است. او همیشه به این نکته توجه داشته که شخصیت‌ها مهمترین عنصر در داستان باشند و این امر باعث ماندگاری کاراکترهای منحصر به فرد و تکرارنشدنی در ذهن مخاطب می‌شود.

نقد فیلم عامه پسند ساده‌گرایی یکی از ویژگی‌های عمومی فیلم‌های سهیل بیرقی است.

او تلاش می‌کند هیچ عنصر اضافه‌ای به فیلمش افزوده نشود. حتی دوربین نیز سعی دارد در فاصله‌ای با مخاطب بماند و به وفاداری به این اصل، در نهایت باید بگویم که «عامه‌پسند» بیش از هر چیز، یک فیلم با تدوین است؛ تدوینی که شاید یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت آن باشد.

فاطمه معتمدآریا در این فیلم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های زندگی خود را بازی کرده و نقش ایفایی درست و قابل تحسین دارد. علاوه بر او، هوتن شکیبا و باران کوثری نیز به طور قابل توجهی درخشیده‌اند و می‌توان «عامه‌پسند» را یکی از فیلم‌های بازی‌های عالی در نظر گرفت.

بازیگران عامه پسند:

فاطمه معتمدآریا در نقش فهیمه میربد، هوتن شکیبا در نقش میلاد بداغی، باران کوثری در نقش افسانه شیرخدایی و…

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt