معرفی فیلم مقیمان ناکجا

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم مقیمان ناکجا یکی از فیلم‌های کارگردانی شده توسط شهاب حسینی است که به بهانه اکران آنلاین این روزهای آن قصد داریم تا فیلم را به شما معرفی کنیم. با ماه خاتون همراه باشید.

سید شهاب‌الدین‌ حسینی تنکابنی بازیگر و کارگردان ایرانی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ به دنیا آمد. او فعالیت خود را از سال ۱۳۷۷ با اجرا در تلویزیون کار خود را آغاز کرد و دو سال بعد در سریال پس از باران نقش پررنگی داشت. بازی در سریال‌های پلیس جوان و تب سرد این هنرپیشه را به شهرت رساند و سرانجام توانست با فیلم رخساره وارد سینما شود. این بازیگر تا کنون صاحب جوایز مختلف بازیگری شده است و در سال ۱۳۹۲ با فیلم ‌ساکن طبقه وسط کارگردانی را آغاز کرد. اکنون به سراغ دومین اثر او می‌رویم.

مقیمان ناکجا قصه‌ای است که شهاب حسینی از روی نمایشنامه «مهمان سرای دو دنیا» اثر اریک امانوئل اشمیت اقتباس کرده که از حیث فرمی می‌توان آن را شکلی از تله‌تئاتر دانست. فضای فیلم، نوع میزانسن و دیالوگ محور بودن داستان، آن را به فضای نمایشنامه نزدیک می‌کند که با یک موقعیت فانتزی گره می‌خورد.

مقیمان ناکجا تاریخ اکران فیلم سینمایی مقیمان ناکجا:

ژانر فیلم مقیمان ناکجا اجتماعی، درام و رازآلود است. این اثر ابتدا در ۲۸ تیر ۱۴۰۲ در سینماهای هنر و تجربه به نمایش درآمد و سرانجام در ۲ اسفند ۱۴۰۲ اکران آنلاین آن از فیلیمو شروع شد. مدت زمان فیلم سینمایی مقیمان ناکجا ۹۰ دقیقه است.

داستان فیلم:

قصه فیلم درباره جوانی است که تصادف کرده و به ناگاه خود را در یک محیطی شبیه بیمارستان یا هتل می‌بیند که بعد در می‌یابد که هیچکدام نیست، چیزی شبیه به مهمانسرایی غریب است که معلوم نیست کجاست اما هرچه بیشتر بر مختصات آنجا و آدم‌هایی که آنجا هستند یا به آنجا می‌آیند تأمل می‌کند تا اینکه می‌فهمد در جایی بین مرگ و زندگی قرار گرفته است. در یک لامکان و لازمانی بین دو جهان و بین زمین و آسمان. در واقع فیلم تجربه اغما را در یک روایت فانتزی با نگرش‌های فلسفی و عرفانی می‌آمیزد تا درباره هستی و حیات و مرگ و راز زندگی سخن بگوید. چند شخصیت اصلی وجود دارند که در یک دیالوگ مدام با یکدیگر به رمزگشایی از گذشته و جهان ذهنی و درونی هم می‌پردازند تا به واسطه آن، فرصت نوعی بازنگری به خویشتن هم برای کاراکترها و هم به میانجی همذات پنداری برای تماشاگر ایجاد شود.

معرفی فیلم مقیمان ناکجا نقد فیلم مقیمان ناکجا:

این فیلم با اکثر ساخته‌های سینما تفاوت دارد و یکی از تفاوت‌های عمده آن‌‌، لوکیشن‌های محدود فیلم هستند. یعنی در واقع شما هنگام تماشای این اثر قرار نیست با محیط‌ مختلف روبه‌رو شوید. البته بسیاری از آثار سینمایی تک لوکیشن هستند و این چیزی نیست که بتوان بر آن اشکالی وارد کرد‌‌. فیلم از روی آثار اریک امانوئل اشمیت اقتباس شده و در واقع مانند کتاب‌های او قصد دادن پند و اندرز را دارد. این اثر هم می‌تواند انگیزه‌ای برای زندگی باشد و هم هشداری برای نزدیک بودن مرگ‌! به طور کلی فیلم درونمایه زیبا و دیالوگ‌های شنیدنی‌ای دارد.

فیلم مقیمان ناکجا تلفیقی است از جهان‌بینی خیام و نگاهی عقلانی به دین، ما را با خود به دنیایی می‌برد که نه آغازی دارد و نه پایانی و آنچه ما می‌بینیم تکرار جنون‌آمیز مکررات است تا با ایجاد موقعیت‌هایی، زمان را ایجاد کند، مانند آن بیت شاهکار خیام که به زیبایی سرود: «این دسته که بر گردن او می‌بینید، دستی است که بر گردن یاری بوده است»،

پس دنیا را به گونه‌ای معرفی می‌کند که همه انسان‌ها در نهایت به شکلی استمرار می‌یابند و حدفاصل عدم تا ابد زندگی می‌آفرینند، یکی با ایجاد علاقه، دیگری با زنده کردن امید در دل همنوعش یا کسی با اهدای اعضای بدنش یا با قلم یا اثرش و در نهایت اگر هیچ از او به ثمر نرسد به تعبیر خیام همچون دکان کوزه‌گری به جبر، از خاک پیکر او کوزه‌ای جدید ساخته خواهد شد تا به دست دیگری افتد و در خروجی به بیت دیگر خیام می‌رسد که سرود: «گفتم به عروس دهر کابین تو چیست، گفتا دل خرم تو کابین من است» و نشان می‌دهد سعادت در ایجاد مهر است و بس.

فیلم مقیمان ناکجا

فیلم مقیمان ناکجا و کارنامه فعالیت کارگردان و بازیگران:

از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم مقیمان ناکجا نیز آمارها و نکات جذابی را می‌توان بیان کرد. براساس آمارها فیلم مقیمان ناکجا به طور متوسط فعالیت ۱۴ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم مقیمان ناکجا یکی از ۴ اثر شاخص پریناز ایزدیار، غزاله نظر و آرمان درویش در حرفه بازیگری محسوب می‌شود.

همچنین سید‌شهاب حسینی کارگردان مقیمان ناکجا اولین همکاری خود با بازیگرانی چون پریناز ایزدیار، احمد ساعتچیان، ناهید مسلمی و آرمان درویش را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران مقیمان ناکجا نیز ۸ همکاریِ اول رخ داده، به‌عبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از ۵ بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که ۸ همکاری برای اولین‌مرتبه در مقیمان ناکجا رخ داده است.

مانند: پریناز ایزدیار و غزاله نظر، پریناز ایزدیار و آرمان درویش، احمد ساعتچیان و ناهید مسلمی، احمد ساعتچیان و غزاله نظر، احمد ساعتچیان و آرمان درویش.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt