معرفی فیلم سینمایی لیلا ۱۳۷۶

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

لیلا فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی داریوش مهرجویی است که در سال ۱۳۷۶ منتشر شد. این دوازدهمین فیلم بلند مهرجویی است که در سال ۱۳۷۵ ساخته شد و به عنوان بهترین فیلم سال در دوره ۱۲ منتخب نویسندگان و منتقدان در سال ۱۳۷۶ قرار گرفت.

 این فیلم را می‌توان به نوعی تکمیل‌کننده سه‌گانه سارا و پری محسوب کرد که فیلم‌نامه آن هم‌چون دو اثر قبلی اقتباسی است و بر اساس داستانی نوشته مهناز انصاریان به نگارش درآمده است. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا به معرفی این فیلم بپردازیم.

فیلم لیلاشاید اغراق نباشد اگر بگوییم…

هیچ فیلمسازی در تاریخ سینمای ایران به‌اندازه داریوش مهرجویی توانایی این را نداشته که از دل ایده‌هایی دم‌دستی و معمولی، فیلم‌هایی ماندگار و مهم بسازد. لیلا یکی از همین فیلم‌ها بود. اگر خلاصه داستان لیلا را برای هر سینمادوستی تعریف کنید، ممکن است احساس کند که قرار است با یک اثر میان‌مایه و حتی آبکی طرف باشد. با این وجود لیلا به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های زمانه خود تبدیل شد و همین امر نشان‌دهنده توانایی‌های مهرجویی به‌عنوان یک سینماگر کاربلد است.

خلاصه داستان فیلم لیلا:

در فیلم لیلا، لیلا روز شله‌پزان بیست‌وهشتم صفر با رضا، دوست برادرش حسین برخورد می‌کند و آشنایی‌شان به ازدواج می‌انجامد. مدتی بعد، لیلا روز تولدش می‌فهمد که بچه‌دار نخواهند شد و پزشک هم اشکال را از لیلا می‌داند. به اصرار مادر رضا، لیلا نه‌تنها به ازدواج رضا با زنی دیگر تن می‌دهد، بلکه با اصرار خود، رضا را به ازدواج مجدد ترغیب نیز می‌کند.

دختران و زنانی به رضا معرفی می‌شوند و سرانجام در چهارمین مراسم خواستگاری، رضا با دختری ازدواج می‌کند. اما لیلا که خانواده‌اش در جریان ازدواج مجدد رضا نیستند، شب عروسی، گریان به خانه پدری برمی‌گردد. اصرار رضا برای برگرداندن لیلا به خانه‌اش به جایی نمی‌رسد، چرا که لیلا، رضا را در آزمایش خود شکست‌خورده می‌داند.

همسر دوم رضا بچه‌دار می‌شود و دخترش با نام باران، به دنیا می‌آید. رضا همسر دومش را طلاق می‌دهد و او با پسرخاله‌اش که از قبل نیز به او علاقه‌مند بود، ازدواج می‌کند. چند سال بعد، رضا با بارانِ خردسال، روز شله‌زردپزان به خانه لیلا می‌آید و لیلا به روزی می‌اندیشد که ماجرای اصرار مادر رضا برای ازدواج مجدد او را برای باران تعریف خواهند کرد.

نقد فیلم لیلاافتخارات و جوایز فیلم لیلا:

فیلم لیلا توانسته در مجموع برای ۱۱ مورد نامزد کسب جایزه و برای ۱ بار برنده جایزه شود. در ۱۵، داریوش مهرجویی نامزد جایزه بهترین فیلم، فرامرز فرازمند نامزد جایزه بهترین فیلم، داریوش مهرجویی نامزد جایزه بهترین کارگردانی، علی مصفا نامزد جایزه نقش اول مرد، لیلا حاتمی (فیک) نامزد جایزه نقش اول زن، داریوش مهرجویی نامزد جایزه بهترین فیلمنامه، اصغر شاهوردی نامزد جایزه بهترین صدابرداری، ژیلا مهرجویی نامزد جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس، فریال جواهریان نامزد جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس، محمود کلاری نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری، مصطفی خرقه‌پوش نامزد جایزه بهترین تدوین و جمیله شیخی برنده جایزه نقش دوم زن برای فیلم لیلا شده‌اند.

خوب است بدانید:

  • فیلم لیلا یک اثر در دفاع از حقوق زنان است. تقابل نسل امروز با باورهای قدیمی و سنتی که بر اساس باورهای مردسالارانه بنا شده کاراکتر لیلا را زنی تسلیم در مقابل باورهایی نشان می‌دهد که توان مقابله با جهل اطرافیان را ندارد.
  • فیلمنامه فیلم سینمایی لیلا بر اساس داستانی به قلم مهناز انصاریان توسط داریوش مهرجویی نوشته شد. مهرجویی در ادامه کندوکاوهای شخصیتی که در قهرمان‌های زن فیلم‌هایش در دهه ۷۰ آغاز کرده بود، پس از سارا و بانو و پری این بار از زنی صحبت می‌کند که بر خلاف ظاهر آرامش درونی ملتهب دارد که همین قلیان احساساتش در نهایت منجر به وقوع رخدادی می‌شود که مخاطب را غافلگیر می‌کند.
  • فیلم اشاره‌های مذهبی زیادی درون خودش دارد که از این منظر قابل ارجاع است. اشاره مستقیم فیلمساز به مراسم شله‌زردپزی ۲۸ صفر و مناجات‌های دم صبح لیلا پس از اذان صبح و استفاده از صدای مناجات در پس زمینه این تصاویر نشان می‌دهد علاقه مهرجویی به المان‌های مذهبی و دینی در فیلم‌هایش ریشه‌ای عمیق دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.
  • شاید برایتان جالب باشد بدانید صدای مناجاتی که درون فیلم می‌شنوید، زمزمه‌های داریوش مهرجویی است که کیوان جهانشاهی به خوبی در فضای فیلم از آن بهره برده است. موسیقی متن فیلم نیز ترکیبی از حس‌های درون قصه است که همزمان حس ناامیدی و امیدواری به آینده را توامان درون مخاطب بر می‌انگیزاند.
  • فیلم لیلا از نظر ساختاری دارای نگرش و نگاه فلسفی فیلمساز به جامعه‌اش است، فلسفه‌ای که از ذهنیت مهرجویی نشات گرفته اما وقتی که به اجزای ساختاری فیلم نگاه می‌کنیم یک سادگی همراه با یک لطافت در محتوا موج می‌زند به همین دلیل با گذشت ۲۰ سال هنوز لیلا فیلمی است که می‌تواند برای مخاطبش جذاب و تازه باشد.

فیلم سینمایی لیلابازیگران و عوامل فیلم لیلا:

کارگردان: داریوش مهرجویی/ فیلمنامه‌نویس: داریوش مهرجویی (بر اساس داستانی از مهناز انصاریان)/ تهیه‌کنندگان: فرامرز فرازمند، داریوش مهرجویی/ فیلمبردار: محمود کلاری/ موسیقی متن: کیوان جهانشاهی، فریدون شهبازیان/ تدوینگر: مصطفی خرقه‌پوش/ بازیگران: لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی، محمدرضا شریفی‌نیا، امیر پایور، توران مهرزاد، شقایق فراهانی، وحیده محمدی‌فر.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt