معرفی فیلم دیدنی پیانیست

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

فیلم پیانیست (The Pianist) ساخته رومن پولانسکی می‌کوشد تا به بخشی از جنایات نازی‌ها علیه لهستان بپردازد. فیلمی که مخاطب را از ابتدا تا پایان با قهرمان‌اش همراه می‌کند. در ادامه با ماه خاتون همراه شوید تا به معرفی این فیلم جذاب بپردازیم.

پیانیست فیلمی در رابطه با هولوکاست در ژانر زندگی‌نامه‌ای، جنگی و درام ساخته رومن پولانسکی محصول سال ۲۰۰۲ است. فیلم بر مبنای داستان واقعی زندگی نوازندهٔ پیانوی یهودی، ووادیسواف اشپیلمان در دوران جنگ جهانی دوم در لهستان و اشغال این کشور توسط آلمان به قلم خودش ساخته شده‌است. وی در آن دوران آثار موسیقی شوپن را در ایستگاه رادیویی ورشو می‌نواخت.

معرفی فیلم پیانیست پولانسکی از پیانیست به عنوان مهم‌ترین فیلم خود یاد کرده‌است. وی در کودکی بمباران‌های ورشو توسط نازی‌ها را تجربه کرده و مادرش را در همین بمباران‌ها از دست داده‌است.

فیلم پیانیست با بازی آدرین برودی موفق به دریافت سه جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه اقتباسی و جوایز ارزشمند دیگر در سایر جشنواره‌های مهم فیلم و سینما شد و به جرئت می‌توان گفت، این فیلم یکی از بهترین فیلم های جهان به حساب می‌آید.

خلاصه داستان:

داستان فیلم از ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ و درست چند هفته پس از تهاجم نظامی آلمان نازی به لهستان‏ و با بمباران شهر ورشو توسط آلمانی ها آغاز می شود. روایت ساده، رمز اصلی موفقیت پیانیست است. ووادیسواف اشپیلمان، پیانیست جوانی که در یک ایستگاه رادیویی، قطعات کلاسیک را اجرا و تا آخر ماجرا این روایت همراه او است. خانواده اشپیلمان که به نظر خانواده خوشبختی است و در آغاز جنگ در امنیت هستند. خانواده اشپیلمان به گزارشهای مربوط به اعلام جنگ انگلیس و فرانسه علیه آلمان دلگرم بوده هرچند حلقه محاصره نازی‌ها روز به روز تنگ تر می‌شد ولی امیدراور بودند نازیها به زودی عقب رانده می‌شوند و زندگی به حالت عادی بر می‌گردد. اما…

The Pianist فیلم پیانیست نمایشی بی‌نظیر از سرخوردگی‌ها و شکست‌ها و داغ‌دیدن‌های یک نفر را به خوبی نشان می‌دهد.

شرایط بسیار سخت و دشواری که آدمی را می‌تواند به افسردگی شدید، بریدن از زندگی و بدبختی تمام بکشاند و حتی گزینه‌ای مثل خودزنی و خودکشی را پیش بکشد.

اما شخصیت اصلی داستان در اوج شکست‌ها و آسیب‌های روحی بسیار شدید همچنان به تلاش کردن و زندگی کردن ادامه می‌دهد. از کوچکترین امکانی که دارد، نهایت استفاده را می‌کند. صبوری بسیار زیاد را یاد می‌گیرد و برای زندگی خودش می‌جنگد.

در این فیلم و همراهی و همدلی با شخصیت داستان ما متوجه داشته‌های عادی و پیش پا افتاده‌ی زندگی خودمان می‌شویم. نعمت‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم و بودنشان در ذهن ِ ما قطعی شده است.

این فیلم به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

فیلم پیانیست، اثری زیبا و البته غم‌انگیز است که با توجه به جنبه‌ی تاریخی‌ای که دارد، علاقه‌مندان به این حوزه را جذب خود می‌کند. در کنار داستان فیلم، بازی حرفه‌ای و جذاب آدرین برودی، کیفیت فیلم را بالا برده و آن را ارزشمندتر کرده است. در مجموع اگر به فیلم‌هایی که براساس داستان‌های واقعی هستند علاقه دارید، وینیل مشاهده‌ی این فیلم را به شما پیشنهاد می‌کند.

فیلم‌نامه:

فیلمنامه این فیلم، سیر کلی بسیار خوبی دارد که می‌تواند به عنوان اسکلت اصلی، بقیه‌ی ساختار فیلم را به دوش بکشد.

فیلمنامه به‌نحوی نوشته شده که با اینکه پیچش داستانی خاصی در داستان نداریم، اما مخاطب به خوبی مشتاق تماشای ادامه فیلم و آگاهی از سرنوشت کاراکتر اصلی می‌ماند. درحقیقت، کارگردانی قوی این اثر، باعث شده با وجود فیلمنامه‌ای با ریتم کند، با فیلمی بسیار جذاب طرف باشیم.

نویسنده و کارگردان، در تلاش بوده‌اند تا نتیجه نهایی، اثری کاملا واقع‌بینانه باشد تا بینندگانی با عقاید متفاوت، بهتر بتوانند با این اثر، به عنوان یک فیلم بیوگرافی ارتباط برقرار کنند. سیر کلی داستان فیلم که در آن، اتفاقات غیرمترقبه به ندرت در آن رخ می‌دهند و همچنین اینکه شخصیت‌های فرعی پس از ایفای نقش خود، از داستان حذف می‌شوند باعث ایجاد فضایی رئالیست شده‌اند.

فیلم پیانیست بازیگران:

آدرین برودی، توماس کرچمان، فرنک فینالی، مورین لیپمن ،امیلیا فاکس، زبیگنیف زاماخوفسکی، میخاو ژبروفسکی، آندژی بلومنفلد، یانوش اولینیچاک، پاوئو ماواشینسکی، بوریس شیتس، آندژی پیچنسکی، زوفیا چروینسکا، مارک برودزکی، ماریان جِـنـجِـل، لخ ماتسکیه‌ویچ، کشیشتف پیه‌چینسکی، آندژی ژیلینسکی، کاتاژینا بارگیه‌ووسکا، ماچئی کوالفسکی و…

جمع‌بندی

فیلم پیانیست، قطعا از بهترین فیلم‌های جنگی-درام در طول تاریخ سینما محسوب می‌شود. فیلمی سرشار از نکات مثبت و توجه به جزئیات که می‌تواند به شکلی استادانه بر روی مخاطب خود اثر بگذارد و او را با سیر داستان خود همراه کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt