معرفی فیلم الهام بخش کودا

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

«کودا» (Coda) فیلمی به کارگردانی سیان هدر (Sian Heder) است که در سال ۲۰۲۱ تولید شد و در سینماهای جهان به اکران درآمد. در این فیلم الهام‌بخش، چالش‌های اجتماعی و هویتی دختر نوجوان خانواده‌ای ناشنوا را در قالب داستانی ساده و جذاب مشاهده می‌کنیم.

شخصیت اصلی داستان در دوراهی آشنای انتخاب میان آرزوها و خانواده‌اش‌ قرار می‌گیرد. دوراهی که بیشتر ما با آن حداقل یک‌ بار مواجهه شده‌ایم. با این حال تنها جذابیت داستان «کودا» مربوط به تصمیمات او نیست.

بلکه هستۀ اصلی داستان، نقش‌آفرینی‌ها و روایت‌های فرعی است که فیلم «کودا» را منحصر از دیگر فیلم‌های «حال‌خوب‌کن» کرده است. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا شما را با این فیلم جذاب آشنا کنیم.

معرفی فیلم کوداخلاصه داستان فیلم کودا:

«روبی» دختری است هفده ساله که همزمان مشغول تحصیل و کار در کنار پدر (تروی کوتسور) و بردار خود (دنیل دورانت) است. او صبح‌ها به همراه آنها بر روی قایق کار می‌کند و بعد از آن به دبیرستان می‌رود. از آنجا که «روبی» تنها فرد شنوای خانواده است، در بسیاری از موقعیت‌ها همچون زمان فروش ماهی‌ها، در دادگاه، مطب دکتر و هنگام مصاحبه با خبرنگاران مانند یک مترجم به آنها کمک می‌کند.

از طرفی دیگر چون روبی استعداد و علاقه‌ی زیادی به موسیقی دارد، معلم سختگیر و حمایتگرش (اوگینو دربز) که مشغول تمرین با روبی است، او را تشویق ‌می‌کند تا برای دانشگاه برکلی تست دهد و با کمک بورسیه در آنجا به تحصیل ادامه دهد.

او برای این کار باید خانواده، کار و شهر خود را ترک کند. اما از آنجا که خانواده‌ی روبی همیشه با کمک او با دیگران ارتباط داشته‌اند، زندگی در چنین شرایطی برایشان بسیار سخت می‌شود. روبی که در دوراهی میان تحقق رویاهایش و پیشرفت در رشته مورد علاقه‌اش یا ماندن در کنار خانواده‌اش و کمک به آنها است، نمی‌داند کدام مسیر را برای آینده خود انتخاب کند.

جوایز فیلم:

فیلم CODA علاوه بر اینکه توانست برنده بهترین فیلم در اسکار ۲۰۲۲ شود، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی اسکار ۲۰۲۲ را نیز از آن خود کرد. همچنین در جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا)، جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به فیلم کودا رسید. «تروی کاتسر»، بازیگر ناشنوایی که ایفای نقش پدر روبی را بر عهده داشت اولین فرد ناشنوا در تاریخ سینماست که توانسته جایزه اسکار را برای بازی در این فیلم به دست آورد.

معرفی فیلم الهام بخش (CODA)نظر منتقدان درباره فیلم کودا (CODA):

فیلم کودا نقدهای مثبت زیادی را از منتقدان دریافت کرده است. وب‌سایت گردآوری دیدگاه «راتن تومیتوز» بر اساس ۲۷۹ نقد و بررسی، امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ را به این فیلم داد. اجماع نقدهای منتقدان این وب‌سایت به این صورت است: «داستان CODA غافلگیری‌های کمی را ارائه می‌دهد، اما نمایش قدرتمند و بازیگران فوق‌العاده – با اقتدا به اجرای خیره کننده امیلیا جونز – به این داستانِ دوران بلوغ جان می‌بخشد.»

وب‌سایت متاکریتیک نیز به فیلم کودا امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ را بر اساس ۴۵ نقد و بررسی داده است، که آن را در بین نقدهای عموما مطلوب قرار می‌دهد. «جان فروش» از «هالیوود ریپورتر» کودا را فیلمی بسیار دلگرم‌کننده می‌داند که لذت و خلوص را در خود جای می‌دهد.

مفاهیم کلیدی داستان:

مسئولیت‌ها مهم‌تراند یا رویاها؟

همان‌طور که ما با داستان روبی در فیلم «کودا» همراه می‌شویم، کشمکش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، آشکار می‌شود. اشتیاق، علاقه و استعدادش روبی در خوانندگی غیرقابل‌انکار است و در روند داستان رویای حضور در کالج موسیقی برکلی توسط معلم موسیقی‌اش در ذهنش کاشته شده و پروبال می‌گیرد. با این حال، رفتن به دنبال رویاها همیشه با هزینه همراه است‌. برای روبی نیز ترس رهاکردن خانواده‌اش، به ویژه زمانی که آن‌ها روی او به عنوان مترجم اصلی‌شان در شغل خانوادگی و پل ارتباطی‌شان با دنیای بیرون حساب کرده‌اند، کار را سخت‌تر می‌کند.

روبی با این سوال مواجهه می‌شود که آیا مسئولیت‌هایش در خانواده مهم‌تراند یا رویاهای خودش؟ سوالی که ممکن است پیش از تماشای «کودا» نیز در ذهن هر کدام از ما بارها ایجاد شود. پاسخ این سوال ساده است. فرزند هر خانواده، هیچ مسئولیتی در قبال محقق‌کردن اهداف و آرزوهای پدر و مادرش ندارد. هر کدام از ما مسئول زندگی خودمان هستیم و در نهایت مستقل از خانواده زندگی خواهیم کرد. بنابراین باید رویاها و اهداف خودمان در اولویت باشد.

فیلم «کودا» به زیبایی پیچیدگی‌های محافظت از عزیزان را در حین دنبال‌کردن اهداف مهم شخصی به تصویر کشیده است. تمایل روبی برای رهایی از محدودیت‌های خانواده و کشف هویتش برای بسیاری از افرادی که به دنبال مستقل‌شدن هستند، قابل‌لمس است. در حالی که روبی برای ایجاد تعادل میان خانواده و خودش در تلاش است، بیننده اوج و فرودهای درونی او را به وضوح درک می‌کند.

فیلم جذاب CODAعزم جزم روبی در فیلم کودا

اشتیاق تزلزل‌ناپذیر روبی برای آوازخواندن و ورود به کالج موسیقی برکلی، داستان «کودا» را به جلو حرکت می‌دهد. علی‌رغم موانعی که در روند فیلم روبی با آن‌ها مواجهه می‌شود، عزم او برای دنبال‌کردن رویاهایش همچنان جزم است. فیلم «کودا» شاهدی برای سرسختی، پشتکار و انعطاف‌پذیری موردنیاز ما برای رسیدن به رویاها و اهدافمان است. تماشای پستی‌وبلندی‌هایی که برای روبی ایجاد می‌شود و تسلیم‌نشدن و همچنین حمایت خانواده‌اش، می‌تواند الهام‌بخشی برای غلبه بر شرایط دشوار و ادامه دادن زندگی باشد. پیگیری حرفه‌ای موسیقی توسط روبی، او را در مسیر تحول، رشد و خودشناسی قرار می‌دهد که در انتها به نفع او و خانواده‌اش تمام می‌شود.

عشق عمیق خانواده

در فیلم «کودا» عشق فقط یک احساس نیست. بلکه معنا و مفهومی است که زندگی شخصیت‌ها را شکل می‌دهد. عشق میان تک‌تک اعضای خانوادۀ روبی ملموس و قابل‌مشاهده است و با زبان اشاره و رفتارهایشان به خوبی نشان داده می‌شود. پیوند مستحکم روبی و والدینش که با وجود ابهامات فراوان دربارۀ جهان موسیقی، از او و آرزوهایش حمایت می‌کنند، دلگرم‌کننده و خوشایند است. در «کودا» بازی‌‌های طبیعی و بی‌نظیر اعضای خانواده، عمق عشق یک خانواده را به یکدیگر نشان می‌دهد که فراتر از هر سختی و مشکل است. مهم‌ترین دارایی هر انسانی خانواده است و بهترین چیزی که هر فرد می‌تواند در زندگی‌ تجربه کند، داشتن خانواده‌ای گرم و حامی است. زمانی که در مشکلات و دوراهی‌ها، خانواده‌مان پشت هر کدام از ما باشد، هیچ مشکلی حل‌نشدنی نیست و ما خوشبخت‌ترین آدم جهان خواهیم بود.

جوایز فیلم کوداکودا، اثری برای ناامیدنشدن

«کودا» یک اثر هنری منحصربه‌فرد بوده که تمام اجزای آن از بازیگران تا خرده‌روایت‌ها، توانسته‌اند مضامین عشق، خودشناسی و دنبال‌کردن رویاها را به شکلی هنرمندانه درهم بیامیزند. در مسیر سخت و پرچالش روبی، بیننده می‌آموزد که در عین محافظت از خانواده و عزیزانش، به دنبال اهداف و آرزوهایش برود. ناامید نشود و هویتش را به درستی هر چه تمام، کشف کند. همان‌طور که اوج و فرودهای درونی و عاطفی روبی را دنبال می‌کنیم، به ما یادآوری می‌شود که پیگیری رویاهایمان بدون موانع و مشکلات نیست. اما به هر حال سفری است که ارزش شروع‌کردن را دارد. هنگام تماشای «کودا» احساسات امید، همدلی و ارزشمندی را به زیبایی حس می‌کنیم و ترغیب می‌شویم تا هویت منحصربه‌فردمان را در آغوش بگیریم و رویاهایمان را با عزمی راسخ دنبال کنیم.

بازیگران:

امیلیا جونز
اوخنیو دربس
تروی کاتسر
فردیا والش-پیلو
دنیل دورانت
مارلی متلین

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt