معرفی سریال جنگل آسفالت

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

جنگل آسفالت یکی از محصولات شبکه نمایش‌خانگی است که این روزها در پلتفرم نماوا منتشر می‌شود. این مجموعه که اولین تجربه سریال‌سازی کارگردانش یعنی پژمان تیمورتاش است، با تبلیغات محیطی زیادی شروع به کار کرد، اما پس از مدتی در میان هیاهوی سریال‌های دیگر پلتفرم‌های نمایش‌خانگی کمی به حاشیه رانده شد. این در حالی است که این مجموعه، داستانی درام و پرکشش را روایت می‌کند و گروه بازیگرانش به جذابیت قصه کمک کرده‌اند.

نکته جالب در این سریال این است که دو بازیگر مشهور یعنی امیر جعفری و نوید محمدزاده در کنار همسران واقعی شان ریا رامین‌فر و فرشته حسینی در این سریال هنرنمایی خواهند کرد. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا با این سریال جذاب آشنا شوید.

سریال جنگل آسفالت داستان سریال جنگل آسفالت چیست؟

داستان سریال جنگل آسفالت درباره‌ی دختری به نام هنگامه است که برادر کوچک‌تر او، دانیال، در آستانه قصاص قرار دارد و هنگامه برای نجات برادرش تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند مبلغ مورد نظر اولیا دم را فراهم کند.

در خلاصه قسمت اول این سریال آمده است: هنگامه برای فراهم کردن پول دیه وقت زیادی ندارد. ایرج پیشنهاد کار خطرناک اما پر سود مفت کشی را به هنگامه می دهد و…

درباره سازندگان «جنگل آسفالت»:

پژمان تیمورتاش، کارگردان سریال «جنگل آسفالت» با ساخت این مجموعه اولین تجربه سریال‌سازی خود را پشت سرگذاشته. او در کنار مهدی اسدزاده نویسندگی فیلمنامه این سریال را هم برعهده داشته. تیمورتاش کار سینما را با ساخت فیلم‌های کوتاه در دهه ۸۰ شروع کرد و در اواسط دهه ۹۰ فیلم «مفت‌آباد» را کارگردانی کرد. او در زمینه نویسندگی هم فعال است و دو رمان تا به حال از او منتشر شده. تیمورتاش از میان قشر پایین جامعه به سینما راه پیدا کرده و خود این موضوع باعث شناخت درست از شرایطی شده که در دل جامعه در جریان است.

تیمورتاش متوجه شده که مخاطب ایرانی تشنه قصه شنیدن است.

قصه‌ای که ذهن را درگیر کند و بعد گره به گره باز شود. روایتگری و ایجاد غافلگیری در «جنگل آسفالت» برآمده از همین شناخت است. او با داستانی که خطی نیست و فراز و فرودهای جذابی دارد، خود را در مقابل سریال‌های پرهیجان و پرخرج، اما ناتوان در روایتگری قرار داده و تا اینجای کار توانسته مخاطب کار خود را راضی نگه‌ دارد. تیمورتاش پیش از این توانایی فنی کارگردانی خود را در آثار قبلی نشان داده. «جنگل آسفالت» هم از نظر قاب‌بندی و دکوپاژ قابل قبول و تا اینجا بدون نقد منفی است. از نظر بازی گرفتن از بازیگران هم می‌توان او را کارگردان خوش‌شانسی دانست که در اولین تجربه سریال‌سازی توانسته گروه بازیگران قوی را گرد هم آورد که در جان بخشیدن به کاراکترهایش به او کمک کنند.

داستان سریال جنگل آسفالت نقد و بررسی سریال جنگل آسفالت:

سریال جنگل آسفالت را می‌توان یکی از اولین مجموعه‌های تلویزیونی دانست که در سال جدید شروع به پخش کرده است. این سریال تماشایی توسط کمپانی نماوا تولید و به مرحله پخش رسیده است. ژانر سریال جنگل آسفالت، درام، معمایی و جنایی است؛ ترکیبی از سه ژانر محبوب و پرطرفدار که هر شخصی را مجذوب خود خواهد کرد. این سریال تماشایی از داستان منحصربه‌فرد و جذابی بهره می‌برد که موجب محبوبیت آن شده است؛ داستانی معمایی که به خوبی می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

همچنین در نقد سریال جنگل آسفالت، باید بگوییم که این اثر با ایجاد کش مکش و چالش‌های مختلف در مسیر زندگی شخصیت‌ها، مخاطب را مجذوب خود نگه می‌دارد. مخاطب در طول سریال، با شخصیت‌ها همذات‌پنداری می‌کند و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کند. به طور مثال مثال هنگامه در طول سریال با چالش‌های مختلفی مانند فقر، اعتیاد و خشونت خانگی روبرو می‌شود. مخاطب با دیدن این چالش‌ها، برای هنگامه آرزوی موفقیت می‌کند و امیدوار است که او بتواند بر مشکلات خود غلبه کند.

در تحلیل سریال جنگل آسفالت از منظر نوآوری در سینمای اجتماعی ایران، باید بگوییم:

فعلا باتوجه به یک اپیزود از این اثر تماشایی، چیز خاصی دیده نمی‌شود اما سریال جنگل آسفالت، از نظر پرداخت به برخی از مسائل اجتماعی، تا حدی نوآورانه عمل کرده است.

سریال به مسائلی مانند فساد اقتصادی، فقر، اعتیاد و خشونت خانگی می‌پردازد که کمتر در سریال‌های ایرانی به آنها پرداخته شده است و جنگل آسفالت به طور جسورانه به این مسائل می‌پردازد و سعی می‌کند آنها را به تصویر بکشد. به طور مثال سریال به طور جسورانه به مسأله فساد اقتصادی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه این فساد می‌تواند زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

درباره سریال جنگل آسفالت در مجموع، سریال جنگل آسفالت، اثری قابل قبول و تا حدی نوآور در سینمای اجتماعی ایران محسوب می‌شود. این سریال، با پرداخت مناسب به ژانر درام، تعلیق و کش مکش، و همچنین نوآوری در پرداخت به برخی از مسائل اجتماعی، می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

بازیگران سریال:

نوید محمدزاده، امیر جعفری، مریلا زارعی،  فرشته حسینی، ریما رامین‌فر، آزاده صمدی، علیرضا جعفری، نازنین فراهانی، مجید آقاکریمی، دیبا زاهدی، مسعود کرامتی و …

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt