۱۷ انیمه‌ساز برتر ژاپنی که باید بشناسید (پارت اول)

 در انیمه, سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر

دنیای انیمه‌ها زیبایی، عظمت و داستان‌گویی‌های معرکه‌ی مخصوص به خود را دارد. این مقاله از ماه خاتون هم هفده نفر از بزرگ‌ترین هنرمندان انیمه‌ساز تمام ادوار و برترین آثار آن‌ها را به شما معرفی می‌کند.

انیمه های ژاپنی

شاید توسط مخاطبان غیرحرفه‌ای صرفا سبکی شرقی از انیمیشن خطاب شوند. آن‌قدر زبان بصری منحصر‌به‌فرد و جسارت خاص خود در روایت قصه‌های عجیب را دارند. که در مدیومی مخصوص و جداگانه طبقه‌بندی شده‌اند. محصولاتی که تمامی طیف‌های سینما از آثار عامه‌پسند و شاهکارهای ماندگار تا فیلم‌هایی تجاری یا ساخته‌هایی کم‌ارزش را پوشش می‌دهند و ورود صحیح به دنیای آن‌ها، کمی بیشتر از سینما و تلویزیون غرب به راهنمایی درست احتیاج دارد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین گام‌ها در آشنایی با برترین جلوه‌های هنر انیمه‌سازی، شناخت برترین کارگردان‌ها، نویسندگان، طراحان و به بیان جامع‌تر انیمه‌سازهایی است که اکثر ما بدون دانستن نام آن‌ها از تماشای آثاری که خلق کرده‌اند، لذت می‌بریم.

تهیه‌ی چنین فهرستی اما از آن‌جایی سخت‌تر می‌شود که انیمه‌سازهای برتر تاریخ نه فقط در دنیای سینما که در مدیوم تلویزیون هم فعالیت داشته‌اند و همین کاری می‌کند که مخاطبان بعضی از برترین کارگردان‌های انیمه در دنیا را بیشتر به خاطر سریال‌های ساخته‌شده توسط آن‌ها به یاد بیاورند. طوری که در پایان هیدئاکی آنوها و هایائو میازاکی ها، سهمی برابر در چنین فهرستی داشته باشند. با همه‌ی این‌ها ماه خاتون هم به نوبه‌ی خود سعی کرده است در این مقاله نگاهی به سرتاسر دنیای این آثار برآمده از سرزمین آفتاب تابان بیاندازد و بزرگانی را به شما معرفی کند که آثاری فراموش‌ناشدنی همچون Ghost in the shell و Perfect blue تقدیم سینمای جهان کرده‌اند.

۱۷- ساتوکو اُکودِرا

۱۷ انیمه‌ساز برتر ژاپنی که باید بشناسید (پارت اول)، ماه خاتونساتوکو اُکودِرا که مخاطبان بیشتر او را به خاطر نویسندگی آثاری همچون The Girl who Leapt Through Time و Summer Wars به یاد می‌آورند و منتقدان ژاپنی وی را به خاطر انیمه‌ی فوق‌العاده‌ای به اسم Wolf Children ستایش می‌کنند، تنها زن حاضر در این فهرست به شمار می‌رود. شخصی که از دانشگاه ادب و هنر توکای مدرکش را گرفت و بعد به خاطر شرایط دشوار زندگی، تا سال‌ها مشغول کار در یک شرکت نفتی بود. تا آن که بالاخره زمان مناسب فرا رسید و او تبدیل به نویسنده‌ای تمام‌وقت در دنیای انیمه‌ها شد.

اُکودِرا که شاید عدم وجود عکسی آن‌چنان باکیفیت از او با نسبت تصویری مناسب برای این مقاله در اینترنت، به خوبی ناشناختگی افراد لایق احترام فعال در مدیوم مورد بحث را به همگان اثبات کند، برای فیلم‌نامه‌نویسی‌های خود در جهان انیمه‌ها جوایز زیادی برده است. او اکثرا با مامورو هوسودا، یکی از کارگردان‌های شناخته‌شده‌ی انیمه‌های سینمایی همکاری می‌کند و باتوجه‌به همین نکته و البته با درنظرگرفتن کارنامه‌ی هنری متمایز و لایق تحسینی که دارد، احتمالا در آینده نیز آثار اورجینال قابل توجهی را تقدیم مخاطبان خواهد کرد.

۱۶- کازوکی ناکاشیما

۱۷ انیمه‌ساز برتر ژاپنی که باید بشناسید (پارت اول)، ماه خاتونرمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و تهیه‌کننده‌های تعدادی از مانگاهای شناخته‌شده‌ی ژاپنی یعنی کازوکی ناکاشیما که فعالیت خود در مدیوم انیمه را با نویسندگی آثاری به مانند Crayon Shin-chan movie 22 و Concrete Revolutio: Choujin Gensou کلید زد، مسیری طولانی را برای رسیدن به جایگاه فعلی خود طی کرده است.

او با مدیریت کامل پروسه‌ی ساخت Re: Cutie Honey و Nodame Cantabile: Finale اسم خود را بر سر زبان‌ها انداخت و سپس با Tengen Toppa Gurren Lagann، قدم به حیطه‌ی خلق آثاری بزرگ و اورجینال گذاشت. همچنین انیمه‌ی سریالی Kill la Kill که همزمان با مانگای خود (کامیک‌های ژاپنی) به بازار آمد و به مانند اثر قبلی میانگین امتیازات صد از صد در وب‌سایت راتن تومیتوز را دریافت کرد، از دیگر آثار ناکاشیما به شمار می‌رود. شخصی که ساخته‌های وی از نظر بلندی و کوتاهی و حتی سبک بصری به‌شدت متنوع هستند و برخی از اکشن‌های روز هالیوودی شدیدا از روی آن‌ها الگوبرداری کرده‌اند.

۱۵- تنسای اوکامورا

۱۷ انیمه‌ساز برتر ژاپنی که باید بشناسید (پارت اول)، ماه خاتوناوکامورا در دنیای انیمه‌ها به‌عنوان شخصی شناخته می‌شود. که در رشته‌ای تماما نامرتبط با کارنامه‌ی هنری خویش تحصیل کرد. و سپس با فعالیت در گروه‌های مانگانویسی محلی، توانست فرصتی برای پرورش استعدادهای خود پیدا کند. او پس از ساخت اولین انیمه‌ی خود به شکل مستقل، به استودیوی Madhouse پیوست. و این‌گونه مسیر تبدیل شدن به یک انیماتور و کارگردان موفق را طی کرد. اوکامورا به سبب علاقه به فعالیت در تمامی ژانرهای انیمه‌ها، نام خویش را در تیم تولید آثار گوناگونی همچون My Neighbor Totoro ،Memories ،Phoenix: a Tale of Space و Neon Genesis Evangelion ثبت کرده است. عضوی کلیدی در گروه ساخت Ghost in the Shell ،Victorian Romance Emma ،Ouran High School Host Club و Cowboy Bebop به شمار می‌رود. هشت اثری که تعداد قابل توجهی از آن‌ها محصولات محترم کارگردانی‌شده توسط افراد حاضر در رتبه‌های بالاتر همین فهرست هستند.

بزرگ‌ترین اثر اورجینال او هم چیزی نیست جز انیمه‌ی سریالی و تریلر علمی‌تخیلی Darker than Black که در ژاپن و آمریکای جنوبی قصه‌اش را پیش می‌برد. انیمه‌ای که تقریبا تمامی علاقه‌مندان به داستان‌های این‌گونه، باید حداقل یک بار به آن فرصت جلب کردن نظرشان را بدهند.

۱۴- گن یوروبوچی

۱۷ انیمه‌ساز برتر ژاپنی که باید بشناسید (پارت اول)، ماه خاتونگن یوروبوچی آن‌قدر در داستان‌گویی روی کاغذ و خلق رمان‌های تصویری و مانگاها فرد شناخته‌شده‌ای است. که برخی از افرادِ تماما غریبه با جهان انیمه‌ها نیز وی و آثارش را می‌شناسند. اما او در قرن بیست‌ویکم علاوه‌بر تمام فعالیت‌های قبلی خود، شروع به انیمه‌سازی هم کرد. و آثاری را تحویل مخاطبان داد که اکثرا با پیچش‌های داستانی تراژیک و سیاه‌شان شناخته می‌شوند. از Godzilla: The Planet Eater محصول سال ۲۰۱۸ گرفته تا Wooser’s Hand-to-Mouth Life و Expelled from Paradise. حالا همه‌ی این‌ها را به‌علاوه‌ی فعالیت در جایگاه شورانر انیمه‌های سریالی Blassreiter و Mahou Shoujo Madoka Magica و آفرینش Fate/Zero و Aldnoah.Zero و Thunderbolt Fantasy که ه%

Recommended Posts
تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt