۱۳ چالش هنگام انیمه دیدن

 در انیمه, سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر

کمی بعد از شروع کردن به دیدن انیمه، متوجه مشکلات و دردسرهای مختلفی خواهید شد که هر کدام روی رفتار طرفداران انیمه تأثیرگذار است. در این مقاله از ماه خاتون، این چالش‌ها را به شما می‌گوییم.

خب اینجا قرار نیست به دلایلی برای توجیه کنار گذاشتن تماشای انیمه بپردازیم، بلکه مصائب و اتفاقات خواسته و ناخواسته‌ی انیمه دیدن را به‌عنوان یک علاقه و سرگرمی مورد بررسی قرار می‌دهیم. بله، انیمه دیدن هم مثل خیلی سرگرمی‌های دیگر دردسرها و مشکلات خاص خودش را دارد. حالا ممکن است در هر بخش راه‌حل‌های مؤثری هم وجود داشته باشد یا درنهایت با شناخت بهتر با آن‌ها کنار آمد.

۱۳- فاصله‌ی زیاد بین ساخت فصل‌های یک انیمه

شاید از ژاپنی‌ها بعید باشد ولی به‌دلایل مختلف هیچ پیش‌فرضی برای زمان‌بندی تولید فصل‌های بعدی یک انیمه وجود ندارد. یعنی ممکن است بین فصل دو فصل یک انیمه چند سال فاصله ایجاد شود. گاهی این تأخیر به‌قدری ادامه پیدا کند که همه را ناامید کند. سختی‌های پروسه‌ی تولید انیمه، شلوغ بودن برنامه‌ی کاری استودیوی سازنده و سرعت کم انتشار مانگا از عواملی است. که به این وقفه و بی‌تفاوتی سازنده‌ها برای ساخت ادامه‌ی یک انیمه دامن می‌زند.

۱۳ چالش هنگام انیمه دیدن، ماه خاتونبرای مثال طرفداران انیمه اتک آن تایتان (Attack on Titan) بعداز دیدن فصل اول انیمه در آوریل سال ۲۰۱۳ حدود چهار سال برای فصل دوم صبر کردند. این اتفاق برای وان‌پانچ من (One-Punch Man) هم رخ داد. و بیننده‌ها بعداز پخش فصل اول در اکتبر ۲۰۱۵ باید تا آوریل ۲۰۱۹ برای فصل دوم صبر می‌کردند، اتفاقی که البته برای فصل سوم هم رخ داده است.

اما اگر فکر می‌کنید مظنه نهایتا همین سه چهار سال است اشتباه می‌کنید. طرفداران بلیچ برای ساخت ادامه‌ی انیمه باید ۱۰ سال از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ یعنی حتی ۶ سال بعداز به‌پایان رسیدن مانگا صبر می‌کردند. حدود شش سال وقفه برای فصل سوم چیهایافورو (Chihayafuru) و هفت سال صبر برای فصل جدید هاجیمه نو ایپو (Hajime no Ippo: New Challenger) هم که چیزی نیست. از همه بدتر وقتی که ۱۹ سال برای فصل جدید برزرک (Berserk – 2016) منتظر هستید اما نتیجه جر افسردگی مضاعف چیزی ندارد.

۱۲- استفاده بی‌جا از CGI و انیمیشن‌سازی ضعیف استودیوها

وقتی از طبیعت انیمه صحبت می‌کنیم اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند سبک گرافیک دوبعدی و طراحی‌های دستی کلاسیک است که از ریشه‌های طراحی مانگا گرفته شده. دقیقا در مدل تصویرسازی و متحرک‌سازی سکانس‌ها هم به چشم می‌خورد. طبیعتا در انیمه‌سازی هر استودیویی که بتواند آن غنای نهفته در آرت مانگا را به بهترین شکل به‌نمایش بگذارد در مسیر موفقیت گام برداشته است. برای همین هر وقت سازنده‌ها در بخش انیمیت کم‌کاری کرده‌اند و از سر و ته کار زده‌اند در مخاطب ایجاد دلزدگی کرده‌اند.

اما بدتر از همه، زمانی است که استودیو تصمیم گرفته کل یک انیمه یا بخشی از آن‌را با طراحی سه‌بعدی کامپیوتری یا همان CGI (Computer Generated Imagery) تولید کند. درنتیجه خروجی کار از بنیاد انیمه فاصله گرفته و باعث ایجاد یک آشنایی‌زدایی منفی در بیننده شده‌اند. چراکه باوجود افزایش سرعت و ساده‌تر شدن پروسه‌ی تولید به‌نظر می‌رسد آن اصالت و ظرافت‌های لازم انیمه به مشتی تصاویر بی‌روح تبدیل شده است. که مخاطب انیمه هم آن‌را نمی‌پذیرد. با گذشت زمان استودیوهای انیمه موفق شده‌اند تطابق بیشتری بین این تصاویر ایجاد کنند و CGI را تنها به‌عنوان یک بازوی کمکی در ساخت بعضی اجزای سکانس ها استفاده کنند. به‌هرحال در اغلب موارد طراحی CGI به یک حواس‌پرتی آزاردهنده برای مخاطب تبدیل می‌شود.

۱۱- سردرگمی در ترتیب دیدن فصل‌های انیمه و ابهام‌های داستانی

شاید ساده‌ترین راه برای دنبال کردن فصل‌های مختلف یک انیمه، که گاهی سبک اسم‌گذاری خاص و متفاوتی دارند. پیش‌روی با سال ساخت باشد. اما قضیه همیشه این‌قدر ساده نیست چراکه ممکن است بخش تازه‌ای از داستان اصلی در قالب فیلم سینمایی یا قسمت‌های OVA پخش شده باشد. و بعد دوباره در قالب جدیدی تکرار شده باشد که این موضوع بیننده را برای دنبال کردن یک انیمه به دردسر اندازد.

۱۳ چالش هنگام انیمه دیدن، ماه خاتونانیمه اشتاینز گیت (Steins;Gate) یک نمونه اقتباس موفق از روی ویژوال ناول است که به‌خاطر ایده‌ی داستانی مربوط‌ به دنیاهای موازی بعداز ۲۴ قسمت فصل اول با یک قسمت ویژه به اسم Steins;Gate 23β اتفاقات داستان را در روند دیگری دنبال می‌کند تا بیننده با سری دوم این انیمه یعنی Steins;Gate 0 درگیر شود.

اما همیشه این روال برقرار نمی‌شود و به‌همین‌دلیل سری Fate/Stay Night که منبع اقتباس آن ویژوال ناول است یا انیمه Danganronpa که برای درک داستان نیاز به انجام بازی هم دارد. هم در ترتیب تماشای فصل‌های مختلف و هم در ارتباط با خط سیر داستانی اصلی خود حسابی مغز بیننده را ساندویچ می‌کنند.

۱۰- فیلر انیمه‌ها

فیلر به‌عنوان بخشی از داستان انیمه که در مانگای منبع اقتباس آن وجود ندارد می‌تواند توسط سازندگان انیمه به آن اضافه شود. اگر این فیلر کوتاه و تاحدودی با داستان اصلی مرتبط باشد می‌توان با آن کنار آمد. زمانی‌که در پخش هفتگی یک انیمه‌ی بلند داستان انیمه به پخش هفتگی مانگا نزدیک شده، اپیزودهای فیلر راه‌حلی برای حفظ فاصله با داستان مانگا و پخش منظم انیمه به‌شمار می‌روند.

از طرفی وجود فیلر در مسیر دیدن یک انیمه را شاید بتوان به یک استراحت اجباری تعبیر کرد. اما فیلر به همان میزان و شاید هم بیشتر می‌تواند حکم یک مصیبت اعصاب خردکن را برای بیننده‌ی انیمه پیدا کند. چراکه این فیلرها در انیمه‌های بلند که به‌صورت مداوم هفتگی پخش می‌شوند گاهی اینقدر طولانی و کشدار می‌شوند که صبر مخاطب را به چالش می‌کشند. و هیجان دنبال کردن داستان را به صفر می‌رسانند.

البته این دردسر مختص زمانی است که با پخش هفتگی انیمه همراه هستید، چراکه با پایان یافتن انیمه می‌توان برای دیدن آن، به‌ویژه اگر قسمت‌های زیادی داشته باشد. ابتدا اسم آن انیمه را همراه واژه‌ی Filler List گوگل کنید تا با نادیده گرفتن فیلرها در وقت هم صرفه‌جویی کرده باشید.

۹- ناتمام ماندن انیمه‌ها

باوجود اینکه کنسل شدن سریال‌ها از طرف سازنده‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در حیطه‌های دیگری غیر از انیمه هم به چشم می‌خورد اما شاید بزرگ‌ترین مشکلی که اینقدر تعداد پرونده‌های آن در دنیای انیمه زیاد است. که طرفداران آن را به مرز جنون کشیده باشد همین ناتمام ماندن انیمه‌ها باشد.

انیمه‌های زیادی هستند که باوجود موفقیت در جذب مخاطب از جایی به بعد دیگر ادامه پیدا نمی‌کنند و پایان داستان را در بلاتکلیفی رها می‌کنند. درحالی‌که اغلب، داستان و اتفاقات زیادی در مانگا باقی مانده که هنوز جای اقتباس در انیمه را دارند. در بهترین حالت سال‌ها طول می‌کشد تا شاید دنباله‌ی داستان هم به انیمه تبدیل شود یا از اول یک سری جدید و کامل از آن ساخته شود.

انیمه‌هایی مثل برزرک (Berserk)، کلیمور (Claymore)، نانا (Nana) جزو فهرست پرشماری هستند که از مشکل پایان نیافتن رنج می‌برند. یا مثلا انیمه هانتر هانتر (Hunter × Hunter) باوجود اینکه بعداز سری ناتمام ۱۹۹۹ در سال ۲۰۱۱ دوباره از ابتدا توسط مدهاوس بازسازی شد. باز هم در قسمت ۱۴۸ دچار وقفه شد و البته این وقفه از سال ۲۰۱۴ به خاطر پیشرفت فرسایشی مانگا همچنان ادامه دارد.

۸- تغییر در ادامه‌ی اقتباس از داستان مانگا

گاهی سازنده‌های انیمه به‌خاطر نزدیک شدن به پخش داستان مانگا، برای جلوگیری از متوقف شدن انیمه یا ساخت قسمت‌های فیلر، خودشان دست‌به‌کار می‌شوند و فیلم‌نامه‌ی ادامه‌ی داستان انیمه را به‌صورت مستقل و اورجینال می‌نویسند. در مواردی که تهیه‌کننده‌ی انیمه تصمیم می‌گیرد پرونده‌ی انیمه به هر نحو بسته شود، تغییر در ادامه یا پایان‌بندی داستان انیمه یکی از راه‌حل‌های اجتناب‌ناپذیر و نسبتا معقول به‌نظر می‌رسد.

به‌عنوان مثال پخش انیمه کیمیاگر تمام‌فلزی (Fullmetal Alchemist) ابتدا در سال ۲۰۰۳ توسط استودیوی Bones و در حالی‌که داستان مانگا هنوز در نیمه‌های راه بود شروع شد. رسیدن داستان انیمه به مانگا باعث شد تا استودیو انیمه را در سال ۲۰۰۴ با داستانی متفاوت از آنچه قرار بود در مانگا رخ دهد جمع‌بندی کند.

اما چند سال بعد که مانگا به انتها نزدیک شده بود استودیو بونز این‌بار دست به ساخت سری دیگری به اسم کیمیاگر تمام‌فلزی. برادری (Fullmetal Alchemist: Brotherhood) زد و این‌بار داستان را مطابق با مانگا به پایان رساند، هرچند بخشی از مقدمه‌چینی داستان را نادیده گرفت.

<p dir="rtl"

Recommended Posts
تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt