معرفی مینی سریال جذاب ۱۱.۲۲.۶۳

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم خارجی

مینی سریال «۱۱.۲۲.۶۳» یک سفر در زمان جذاب بر بستر رویدادهای تاریخ معاصر آمریکا با انگیزه تغییر مسیر واقعه ترور رئیس جمهور این کشور است که موقعیتی منحصر به فرد را برای قهرمان سریال و البته مخاطب فراهم می‌کند. در ادامه با ماه خاتون همراه شوید تا به معرفی این مینی سریال جذاب بپردازیم.

این سریال ۸ قسمتی، اقتباس از رمانی به همین نام به قلم استیون کینگ است که مولفه‌های خاص او را در پیوند رئالیسم و سوررئالیسم و خلق قصه‌ای تخیلی، دلهره‌آور، معمایی، جنایی و ترسناک به همراه دارد. نویسنده‌ای که رمان‌های او محور فیلم‌های تأثیرگذار و مهمی همچون «درخشش»، «رستگاری در شاوشنک»، «مسیر سبز» و… بوده‌اند.

مینی سریال ۱۱.۲۲.۶۳قاعدتاً نخستین سوالی که با مطالعه مطلب این هفته به سراغ شما خواهد آمد، در این است که عنوان سریال کوتاه ۱۱.۲۲.۶۳ به چه معناست؟ 

اگر شناختی با تاریخ ندارید، باید به شما بگوییم که با یکی از مهمترین روزهای تاریخ بشر طرف هستیم که مردم ایالات متحده آمریکا آن را یکی از شوم‌ترین و وحشتناک‌ترین روزهای تاریخ کشورشان در نظر گرفته‌اند که رئیس جمهور محبوب و ارزشمندی به نام جان اف. کندی مورد ترور قرار گرفت و کشته شد. رئیس جمهوری که آمده بود تا شرایط سیاسی و اجتماعی کشورش را دگرگون کرده و مشکلات بسیاری را سر و سامان دهد.

خلاصه داستان مینی سریال ۱۱.۲۲.۶۳:

جیک اپینگ (با بازیِ جیمز فرانکو) یک معلم زبان است که به تازگی از همسرش جدا شده و توسط یک دوست، پای در ماجرایی عجیب می‌گذارد. آل (با بازیِ کریس کوپر) دوست قدیمی جیک با او رازی را در میان می‌گذارد که زندگی او را بکلی دگرگون می‌سازد. در رستوران آل یک کمد وجود دارد (جایی که او آنرا سوراخ خرگوش صدا می‌زند) که با قدم گذاشتن در آن به سال ۱۹۶۰ سفر خواهید کرد. حال آل که به شدت بیمار شده از جیک می‌خواهد که به داخل سوراخ خرگوش رفته و با ماندن در آن زمان از ترور “جان اف.کندی” که در سال ۱۹۶۳ اتفاق می‌افتد جلوگیری کند. (البته این مدت زمان اگرچه در گذشته سه سال بوده اما در زمان حال تنها چند دقیقه است)

جیک پس از کمی کلنجار این مسئله را قبول می‌کند و با وارد شدن به سوراخ خرگوش ماموریتش را آغاز می‌کند. اما او بزودی می‌فهمد که همانطور که آل هشدار داده بود گذشته در مقابل تغییر مقاومت می‌کند و این می‌تواند کار را برایش دشوار سازد. هرچند در کنار این مشکل او با افراد جدیدی آشنا می‌شود و شکل‌گیری یک رابطه عاطفی ماموریتش را در خطر نابودی قرار می‌دهد و…

ترور جان اف کندی در این مینی سریال می‌خواهند تا به‌طرز دیوانه‌واری با گذشته دست به یقه شوند: آنها می‌خواهند جلوی ترور جان اف. کندی را بگیرند!

مثل همه‌ی داستان‌های سفر در زمانی، این دروازه چندتا قانون دارد. اول اینکه این دروازه دارای یک خروجی مشخص و همیشگی است. یعنی شما همیشه در ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه‌ی صبحِ روز ۲۱ اکتبر ۱۹۶۰ خارج می‌شوید و اینکه هرکس از آینده برمی‌گردد، تغییراتی که در تاریخ ایجاد کرده، در زمان حال اعمال می‌شود. و همچنین مهم نیست چند روز یا چند سال در گذشته باقی می‌مانید، وقتی به زمان خودتان برگردید فقط دو دقیقه گذشته است. و مثل همیشه «اثر پروانه‌ای» یکی از مهم‌ترین عناصر داستان است.

یعنی تغییراتی که در گذشته ایجاد می‌کنید ممکن است به سلسله اتفاقاتِ دور از ذهن و عجیب و غریبی در تاریخ منجر شوند. و مهم‌ترین نکته‌ای که مسافران زمانِ داستان کینگ باید به یاد داشته باشند، این است که «گذشته» اصلا خوشش نمی‌آید کسی مسیرش را تغییر دهد. بنابراین هر کار غیرقابل‌توضیحی که فکرش را بکنید انجام می‌دهد تا عنصر «تغییردهنده» را از بین ببرد. یا به قول اَل: «اگه با گذشته دست به یقه بشی، گذشته هم با تو دست به یقه می‌شه.» خب، نقشه‌ی اَل این است که به‌طرز دیوانه‌واری با گذشته دست به یقه شود. چطوری؟ او می‌خواهد جلوی ترور جان اف. کندی را بگیرد!

11.22.63خوب است بدانید:

شخصیت پردازی جیک اپینگ به نحو احسنت کار شده و در قسمت های پایانی شاهد قوس و پیچش بسیار خفنی در او هستیم. همچنین شخصیت بیل که در سرنوشت آن بسیار زیبا کار شده و کاملا حسی که سازندگان میخواستند به ما القا میشود. همچنین نباید از داستان عاشقانه زیبا این سریال غافل شد که به بهترین شکل ممکن این داستان عاشقانه روایت میشود و عملا میتوان این داستان عاشقانه نقطه قوت اصلی این سریال حساب کرد. داستان عاشقانه ای که بالا و پایین های فراوانی دارد اما باز هم یک نخ نامرئی این دو عاشق را بهم وصل میکند.

یکی دیگر از نقاط قوت سریال ۱۱.۲۲.۶۳ در بازیگران خود است. قطعا اگر جیمز فرانکو و سارا گیدون در این سریال نبودند، آن داستان عاشقانه ای که بالاتر گفتم به این زیبایی نمایش داده نمیشد. همچنین جیمز فرانکو به خوبی نقش یک مسافر زمان را بازی میکند و آن لحظات که شخصیت جیک شکست میخورد را به خوبی بازی میکند.

بازخورد سریال:

وقتی سریال روی آنتن رفت منتقدان آن را تحسین کردند و استقبال بیننده‌ها هم خوب بود. سریال با احتساب بر ۴۶ نقد در سایت متاکریتیک امتیاز ۸۰/۱۰۰ را از منتقدین گرفته‌است که نشان از موفقیت سریال دارد. اکثر منتقدان نکته مثبت سریال را جدا از داستان جذابش بازی دو بازیگر اصلی سریال یعنی جیمز فرانکو و سارا گدون می‌دانند که به خوبی از پس ایفای نقش خود برآمده‌اند. سریال در بین مردم نیز با استقبال رو به رو شد و بازخوردهای مناسبی دریافت کرد.

آنچه باید بدانید:

  • در سکانسی که جیک، جورن دمورن‌شیلد را در مسیر رفتن به سخنرانی انتخاباتی جان اف. کندی دنبال می‌کند از صدای واقعی خود کندی در آن روز استفاده شده‌است.
  • تیتراژ آغازین هر قسمت از سریال، اندکی نسبت به قسمت قبل تغییر می‌کند که در واقع تغییراتی را نشان می‌دهد که جیک ایجاد کرده‌است.
  • جیک که معلم ادبیات انگلیسی است در قسمت اول سریال اشاره می‌کند از طرفداران رمان میزری است که نویسنده‌اش کسی نیست جز استیون کینگ!
  • در یکی از قسمت‌ها جیک برای یکی از شخصیت‌ها (خانم میمی) داستانی تعریف می‌کند که این قصه با الهام از پدرخوانده ۲ و پدرخوانده ۳ طراحی شده‌است.

مینی سریال جذاب ۱۱.۲۲.۶۳بازیگران فیلم:

جیمز فرانکو، کریس کوپر، سارا گدون، لوسی فرای، جرج مکای، دنیل وبر، چری جونز در، کوین جی اکونر، تی آر نایت، جاش دوهامل، آنتونی کورونه و….

در پایان

به صورت کلی باید گفت ۱۱.۲۲.۶۳ یکی از زیباترین و درگیر کننده‌ترین سریال‌های کوتاه تمام دوران به شمار می‌رود که از کیفیت داستان بسیار ستودنی و جذاب بهره برده و تک تک دقایق ۸ قسمت آن می‌تواند شما را بر روی صندلی میخکوب نماید. اثری که خود را تنها به ژانر علمی تخیلی محدود نکرده و قسمت به قسمت گسترش پیدا کرده و حتی به لحاظ درام نیز سکانس‌هایی تاثیرگذار، تلخ و به یاد ماندنی را پدید می‌آورد که می‌تواند احساسات شما را جریحه‌دار نماید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt