جشن ساکورا در ژاپن

 در آداب و رسوم, فرهنگ و هنر

کشور ژاپن به سرزمین آفتاب شهرت دارد و یکی از مقاصد محبوب گردشگران است.فصل بهار در ژاپن مصادف است با باز شدن شکوفه های گیلاس. به مناسبت باز شدن این شکوفه ها در کشور ژاپن هر ساله جشن شکوفه های گیلاس برگزار می شود. نام دیگر این جشن هانامی است. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

ساکورا چیست؟

ساکورا، شکوفه‌ی صورتی‌رنگ و ظریف گیلاس، از قرن‌ها پیش بخش مهم و بزرگی از فرهنگ و تاریخ ژاپن را شکل می‌دهد. در گذشته اشراف ژاپنی برای گرامی‌داشت زیبایی شکوفه‌های گیلاس شعر می‌نوشتند یا نقاشی می‌کشیدند و برای هزاران سال، عمل مشاهده‌ی آن‌ها در فصل «هانامی» جشن گرفته می‌شد. این جشن که ترجمه آن به‌فارسی «مشاهده گل» می‌شود، برای مردم محلی و توریست‌ها بسیار جذاب است. مردم گرد هم می‌آیند تا فصل را با مهمانی‌هایی در فضای باز، پیک‌نیک‌ها و رویدادهای دیگری که برگزار می‌شوند، جشن بگیرند.

قدمت جشن ساکورا

جشن سالانه هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس (Japanese Cherry Blossom Festival) به دوره نارا (۷۱۰-۷۹۴ بعد از میلاد) برمی‌گردد. در آن زمان، منظره‌ای که تحسین ژاپنی‌ها را برمی‌انگیخت، شکوفه‌های صورتی و بنفش آلو بودند، نه شکوفه‌های گیلاس! سفرای ژاپنی طی سفری که به کشور چین داشتند، این رسم جذاب را از سلسله تانگ به کشورشان آوردند.

جشن ساکورا در ژاپن، ماه خاتونبا گذشت زمان، ژاپنی‌ها به شکوفه‌های گیلاس رو آوردند و در دوره هیان (۷۹۴-۱۱۸۵)، اشراف دربار شروع به کاشت درخت گیلاس وحشی در کیوتو – پایتخت آن زمان – کردند. امپراتور ساگا نیز جشن‌های سلطنتی بسیار مجللی برای پاسداشت هانامی برگزار کرد. 

اهمیت و جشن شکوفه‌های گیلاس ژاپن

شکوفه‌های گیلاس یا ساکورا بخش مهمی از زندگی، فرهنگ و تاریخ ژاپن را تشکیل می‌دهد. در گذشته، کشاورزان باستانی از شکوفه‌ دادن گل‌های ساکورا برای تعیین زمان مناسب کاشت برنج استفاده می‌کردند و از این طریق، از بروز قحطی جلوگیری می‌کردند. به علاوه، ژاپنی‌ها همواره بر این باور بوده‌اند که شکوفه‌های گیلاس نماد شکنندگی و زیبایی زندگی هستند و هر شکوفه‌ای به ما یادآوری می‌کند زندگی به طرز غم‌انگیزی کوتاه است. امروزه حتی جوانه‌های باطراوت و زیبای درختان گیلاس نمادی از امید، زیبایی و زندگی جدید در نظر گرفته می‌شود که تمامی آن‌‎ها شایسته تجلیل هستند.

رسوم و آیین های جشن شکوفه‌های گیلاس

مردم بزرگترین فستیوال ژاپن را با پیک‌نیک در فضای باز با خانواده و دوستان جشن می‌گیرند و در آن، غذاها و نوشیدنی های خوشمزه ژاپنی را صرف می‌کنند. علاوه بر سوشی و سایر غذاهای محلی محبوب، نوشیدنی‌هایی مثل چای ماچه نیز در بساط پیک‌نیک ژاپنی‌ها پیدا می‌شود. البته این فستیوال فقط به پیک‌نیک رفتن در دل طبیعت خلاصه نمی‌شود و مراسم سنتی چای، آواز خواندن و سایر رویدادهای این چنینی که شب و روز در مناطق مختلف ژاپن برگزار می‌شوند نیز بخشی از آیین‌های جشن هانامی هستند.

خوراکی ها و غذاهای مخصوص هانامی

در جشن‌ها و رویدادهایی که مردم ژاپن برای پاسداشت جشن شکوفه های گیلاس برگزار می‌کنند، خوراکی‌های مخصوصی سرو می‌شود که اغلب آن‌ها تم بهاری دارند. همچنین، اگر در ایام این فستیوال به باغ‌ها و پارک‌های این کشور سر بزنید، ممکن است نوشیدنی‌های صورتی‌رنگی را حتی بعضی از آن‌ها با خود شکوفه‌های گیلاس درست می‌شوند، در دست مردم ژاپن ببینید. در زیر، فهرستی از محبوب‌ترین غذاهایی که در هانامی طبخ می‌شوند، ارائه شده است:

 شیرینی سه رنگ هانامی دانگو با چای سبز ماچا

 پودینگ با شیر شکوفه گیلاس

 دسر ساکورا موچی که با استفاده از شکوفه‌های گیلاس تهیه می‌شود

 کوکی مادلین شکوفه های گیلاس

 سوشی چیراشی

 کیک سوشی

بهترین مکان برای شرکت در جشن شکوفه های گیلاس

فرقی نمی‌کند که به کدام نقطه از ژاپن سفر می‌کنید؛ در هر حال، مکان‌های بسیار زیادی برای تماشای شکوفه‌های گیلاس پیش روی شما وجود دارد. 

چند نکته جالب درباره جشنواره شکوفه های گیلاس ژاپن

 درختان ساکورا تزئینی هستند و میوه گیلاس نمی‌دهند.

 هر چند که شکوفه‌های گیلاس به یک اندازه زیبا هستند، اما از درخت‌هایی با گونه‌های مختلف به‌دست می‌آیند و بیش از ۶۰۰ نوع مختلف دارند.

 درختان گیلاس بسیار حساس و شکننده هستند و بریدن پوست یا ریشه درخت ممکن است منجر به پوسیدگی و مرگ درختان شود.

 قدمت بعضی از درختان گیلاس نزدیک به ۱۵۰۰-۱۰۰۰ سال قدمت دارند.

  گلبرگ‌های ساکورا خوردنی هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توان نوشیدنی، غذا و دسر درست کرد.

 هر چند که جشن‌های هانامی با رویش اولین جوانه‌های درختان گیلاس شروع می‌شود، اما چیزی فراتر از تماشای شکوفه‌ها و به‌نوعی پاسداشت خوشی‌های زودگذر و کوچک در زندگی است.

بهترین مکان جشن شکوفه های گیلاس

بدون شک توکیو به عنوان پایتخت ژاپن یکی از بهترین مکان ها برای دیدن جشن شکوفه های گیلاس است. پارک شینجوکو گوین با ۱۰۰۰ درخت گیلاس یکی از بهترین مکان ها برای بازدید هانامی است.

قرار گرفتن درختان جوان و پیر در کنار یکدیگر در حالی که همه شان نیز شکوفه داده اند منظره بسیار جذاب و دیدنی ای را رقم می زند. این پارک در مرکز شهر توکیو قرار دارد و این که در وسط شهر مدرنی همچون توکیو بتوانید منظره باز شدن شکوفه های صورتی گیلاس را ببینید در نوع خودش بسیار جذاب و جالب است. یویوگی از دیگر پارک های توکیو است که می توانید برای دیدن هانامی به آنجا بروید. تعداد درختان گیلاس یویوگو کمتر است اما در عوض فضاسازی فوق العاده ای دارد. وجود برکه و دریاچه مصنوعی در کنار این درختان منظره های چشم نواز تکرار نشدنی ای را برای شما به وجود می آورد.

جشن ساکورا در ژاپن، ماه خاتونمفهوم این جشن

مفهوم جشن شکوفه های گیلاس بسیار زیبا و خواندنی است. عمر شکوفه های گیلاس بسیار کوتاه و در حد یک الی دو هفته است. اما این شکوفه ها بی نهایت زیبا هستند. در واقع می توان گفت که مفهوم جشن شکوفه های گیلاس یا هانامی قدردانی از عمر کوتاه و زیبای انسان ها است. زیبایی در همه جنبه های زندگی بسیار کوتاه و ناپایدار است و ژاپنی ها با برگزاری هانامی سعی می کنند تا این قضیه را فراموش نکنند. هانامی و شکوفه های گیلاس در نقاشی ها و سایر هنرهای ژاپن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ردپای آن کاملا مشهود می باشد. یکی از معروف ترین جملا ژاپنی که تخت تاثیر هانامی گفته شده است این است که هیچ چیز تا ابد باقی نمی ماند.

جمع بندی جشن شکوفه های گیلاس

سرزمین ژاپن یا سرزمین آفتاب پر است از مراسم های زیبا وچشم نواز. یکی از این مراسم ها جشنی است به نام هانامی. هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس در روزی که اولین شکوفه یک درخت گیلاس شکفته شود آغاز می گردد و تا چندین روز نیز ادامه خواهد داشت. این جشن نمادی از ناپایداری و عمر کوتاه زیبایی های زندگی ما است. در زمان های گذشته این جشن مخصو درباریان بوده ولی به مرور زمان در میان مردم نیز رواج پیدا کرده استو شهرهای توکیو و کیوتو از بهترین مکان های هستند که می توانید جشن شکوفه های گیلاس را در آنها تماشا کنید.

————————————-

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

درخت کاری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt