انیمه ناکجاآباد موعود چگونه است؟

 در انیمه, فرهنگ و هنر

اقتباس تماشایی مانگای ترسناک ناکجاآباد موعود توانست نام استودیوی تازه‌کار CloverWorks را در صنعت انیمه مطرح کند. با بررسی این انیمه‌ی فوق العاده همراه ماه خاتون باشید.

 عنوان اصلی: The Promised Neverland

 اسم فارسی: انیمه ناکجاآباد موعود

  براساس مانگایی از Posuka Demizu (طراح) و Kaiu Shirai (نویسنده)

 ژانر: علمی-تخیلی، رازآلود، ترسناک، روانشناختی، دلهره آور، شونن

خلاصه داستان انیمه ناکجاآباد موعود

در میان جنگلی بزرگ و دیوارهایی بلند، یتیم خانه‌ای به نام خانه‌ی گریس فیلد وجود دارد. کودکان زیادی شاد و خرم درست مثل یک خانواده در گریس فیلد زندگی می‌کنند. زنی به نام ایزابلا نقش مادر این خانواده‌ی بزرگ را برعهده دارد و به نیازهای کودکان یتیم خانه رسیدگی می‌کند. با وجود آزمون‌های روزانه‌ای که همه‌ی بچه‌ها الزاما باید در آن‌ها شرکت داشته باشند، ایشان می‌توانند باقی وقت خود را هر طور که می‌خواهند بگذرانند. اغلب بچه‌ها وقت خود را به بازی کردن در محوطه‌ی بزرگ یتیم خانه می‌گذرانند و مانعی جز یک قانون در مقابلشان نیست؛ هیچ یک از بچه‌ها نباید تحت هیچ شرایطی نباید از یتیم خانه خارج شوند.

مانگای ناکجاآباد موعود در طول انتشار خود توانست جزو محبوب‌ترین و متفاوت‌ترین آثار نشریه‌ی جامپ قرار بگیرد.

با وجود اینکه ناکجاآباد موعود در طول انتشار خود توانست جزو محبوب‌ترین و متفاوت‌ترین آثار نشریه‌ی جامپ قرار بگیرد. در حدی که بسیاری آن را نه شونن، که سنین و اثری برای مخاطبان هدف بزرگسال می‌دانستند. بااین‌حال اما هنوز بحث‌های زیادی پیرامون احتمال موفقیت اقتباس تلویزیونی آن شکل گرفت. یکی از بزرگ‌ترین معضلات ساخت اقتباس‌های انیمه قابل قبول از مانگاهای ترسناک محدودیت‌های تلویزیون است که باعث می‌شود بسیاری از مفاهیم و صحنه‌ها حین این انتقال از کاغذ به صفحه‌ی نمایش گم شوند. در دست دیگر، بسیاری از اقتباس‌ها مسیر را به کلی اشتباه طی می‌کنند. کارگردانان فراموش می‌کنند که چه چیزی در مرحله‌ی اول مانگا را به اثری محبوب تبدیل کرده و در عوض به پررنگ کردن عناصری همچون خشونت یا جامپ اسکیر می‌پردازند.

انیمه ناکجاآباد موعود چگونه است؟، ماه خاتون
مامورو کانابه، کارگردان این انیمه ناکجاآباد موعود با آثار کلاسیکی همچون Elfen Lied و Kimi to Boku شناخته می‌شود.

در مرکز ناکجاآباد موعود سه شخصیت اما، نورمن و ری حضور دارند. سه کودک از یتیم خانه‌ی گریس فیلد که نسبت به سایر بچه‌ها بزرگترند و نقش خواهر و برادران بزرگ‌تر ایشان را ایفا می‌کنند. زندگی به خوبی و آرامی در گریس فیلد جریان دارد و بچه‌ها تا وقتی که از محدوده‌ی یتیم خانه خارج نشوند می‌توانند تقریبا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. گرداننده‌ی یتیم خانه شخصی است به نام ایزابلا؛ زنی مهربان که رابطه‌ی بسیار خوبی با بچه‌ها دارد و به نیازهای ایشان رسیدگی می‌کند.

صد البته که روی خوش زندگی همیشه پایدار نیست. سرنوشت نهایی بچه‌های یتیم خانه جدایی از هم است. بچه‌ها در جدول زمانی خاصی توسط خانواده‌هایی به سرپرستی پذیرفته می‌شوند و با گریس فیل وداع می‌گویند. وقتی نوبت به رفتن یکی از بچه‌ها می‌رسد. اما و نورمن به دلیلی او را دنبال می‌کنند. این اتفاق زندگی بچه‌های گریس فیلد را برای همیشه تغییر می‌دهد و حقیقت دنیای آن‌ها را آشکار می‌کند.

در دنیای انیمه ناکجاآباد موعود شیاطین سکنی دارند

اگر بخواهیم بهتر بگوییم، این شیاطین دنیا را در چنگ دارند. این یتیم خانه یکی از مزارع این شیاطین برای پرورش کودکانی است که قرار است روزی مغزشان را به‌عنوان غذا تقدیم ایشان کنند و ایزابلا نه یک مادر مهربان، که مسئول مراقبت از این محصولات و نظارت بر پروسه‌ی رشد آن‌هاست. اوضاع اصلا به نفع بچه‌های گریس فیلد نیست؛ مشتی بچه در مقابل دنیایی از شیاطین قدرتمند چه شانسی دارند؟ با تمام این اوصاف ولی اما تصمیم ندارد به این راحتی‌ها تسلیم شود و هر کاری می‌کند تا برادران و خواهران کوچکترش را از این سرنوشت دردناک نجات دهد.

انیمه ناکجاآباد موعود چگونه است؟، ماه خاتوندرست از اینجا انیمه ناکجاآباد موعود در مسیر اصلی خود قرار می‌گیرد؛ اما و دوستانش در تکاپو هستند تا حقایق بیشتری را از دنیای پیرامون خود بفهمند و درست قبل از اینکه در زمان تعیین شده قرعه‌ی مرگ به نام یکی دیگر از آن‌ها بیوفتد، از یتیم خانه بگریزند. این مسئله آغازگر جنگی ذهنی در میان بچه‌ها و زنی است که تمام عمر او را مادر خود می‌دانستند و این تازه آغاز ماجراست. با پیشروی بچه‌ها در این دنیای ناشناخته، دشمنان بزرگتر و خطرناک‌تری بر سر راه ایشان قرار می‌گیرند.

این انیمه حس و حالی بیمناک و دلهره آور دارد که کمتر لحظه‌ای از آن جدا می‌شود

ناکجاآباد موعود از بهترین خصوصیتی که یک اثر ترسناک می‌تواند در خود داشته باشد، برخوردار است؛ این انیمه حس و حالی بیمناک و دلهره آور دارد که کمتر لحظه‌ای از آن جدا می‌شود.

با وجود صحنه‌ی تلخ و شیرین جدایی، بخش قابل توجهی از قسمت اول از پالت رنگی درخشان و روشن برخوردار است و شادی و سرزندگی در شخصیت‌ها موج می‌زند. دیری نمی‌پاید که این نشاط جای خود را به حقیقتی ترسناک می‌دهد که در زندگی اما و نزدیکانش رخنه می‌کند.

شخصیت‌های شرور داستان هر چقدر هم که ظالم باشند، تک بعدی نیستند و هنوز می‌توان رگه‌هایی از احساسات و عواطف انسانی را در ایشان مشاهده کرد

صد البته انیمه‌ای که صحنه‌ی تقابل و قدرت‌ نمایی ذهن‌هاست باید از شخصیت‌هایی جذاب برخوردار باشد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، کایو شیرای به خوبی توانسته شخصیت‌هایی چند وجهی و پیچیده را برای نقش آفرینی در این اثر خلق کند. ما با اما، شخصیت اصلی ناکجاآباد موعود، به‌عنوان یک قهرمان عادی داستان‌های شونن آشنا می‌شویم؛ او مهربان، پر انرژی و شجاع است و همیشه لبخند بر لب دارد. انتخاب شخصیتی با این خصوصیات به‌عنوان پروتاگونیست یک اثر ترسناک تصمیمی جالب به نظر می‌آید، اما این همه‌ چیز درباره‌ی اما نیست. بعد از قدم گذاشتن به طرف تاریک حقیقت، اما به شخصیتی سردتر تبدیل می‌شود، اما خصوصیات مثبتی همچون محاسبه‌گر بودن و برخوردار بودن از قابلیت رهبری را در خود نشان می‌دهد. این نمو تا جایی پیش می‌رود که اما برای برخی اطرافیان خود چهره‌ای کم و بیش ترسناک پیدا می‌کند.

نورمن و ری درست از همان ابتدای داستان به همراه اما معرفی می‌شوند. نورمن خونسردترین و بالغ‌ترین عضو از گروه شخصیت‌های اصلی این انیمه است. همه او را به‌عنوان فردی باهوش و متین می‌شناسند، اما شرایط سریعا شخصیت او را مورد چالش قرار می‌دهد. درمورد ری اما همه چیز به‌سادگی نورمن و اما نیست. او شخصیتی پیچیده دارد و داستان بدش نمی‌آید بیننده را به قضاوت او و مقاصدش وادارد. لایه‌های متعدد شخصیتی ری خود به‌وجود آورنده‌ی بخش قابل توجهی از حوادث و کشمکش‌های فصل اول انیمه است. از آنجایی که هر یک از این سه شخصیت اصلی طرز فکر منحصر‌به‌فرد و روش‌های خاص خود را برای مواجهه با مشکلات و موانع دارند، درکنار هم قرار گرفتنشان طلایی‌ترین لحظات انیمه را رقم می‌زند.

ناکجاآباد موعود از دید بصری نیز جزو آثار برتر CloverWorks محسوب می‌شود

انیمه ناکجاآباد موعود چگونه است؟، ماه خاتوناما هنوز هم لغزش‌هایی جزئی در انیمیشن آن به چشم می‌خورد. بزرگ‌ترین نکته‌ درمورد این انیمه که ممکن است در نگاه اول به چشم بیننده جذاب نیاید، نه اشکالی در پویانمایی، که به سبک خاص طراحی چهره‌ها توسط دمیزو برمی‌گردد. ذائقه‌ی عده‌ی زیادی از انیمه بین‌ها با چهره‌های کوچک شخصیت‌ها که در مرکز سرهای بزرگشان قرار دارد و چانه‌های عجیب ایشان ممکن است سازگار نباشد و عادت کردن به این سبک طراحی یکی دو قسمت برای آن‌ها طول بکشد، اما همین سبک طراحی، خصوصا در مانگا، از ویژگی‌های خاص اثر به‌شمار می‌آید، منعکس کننده‌ی تنش درون افراد و داستان است و به خوبی گستره‌ای از احساسات متفاوت را در خود نمایان می‌کند.

__________________________________

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

بهترین انیمه های ترسناک

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt