آشنایی با فرهنگ مردم روسیه

 در آداب و رسوم, فرهنگ و هنر

روسیه عنوان بزرگ‌ترین و پهناورترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور هفتمین کشور پرجمیعت دنیا محسوب می‌شود و اختلاف زمانی غربی‌ترین نقطه تا شرقی‌ترین منطقه آن حدود ۹ ساعت است. زبان رسمی مردم کشور روسیه، روسی است و زبان دوم این کشور هم زبان ترکی بوده و بسیاری از مردم روسیه به این زبان صحبت می‌کنند. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

ریشه واژه «روسیه»

واژه «روسیه» به معنای «سرزمینی برای زندگی مردمان روس زبان» است و این واژه‌ی اصیل روسی ریشه در کلمه روس دارد. دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ از بزرگ‌ترین شهرهای روسیه هستند که جزو گران‌ترین شهرهای جهان هم محسوب می‌شوند. فرهنگ و رسوم مردم روسیه به خاطر چندملیتی بودن مردم این کشور، بسیار متنوع است.

آشنایی با فرهنگ مردم روسیه، ماه خاتونفرهنگ و رسوم مردم روسیه

 یکی از متنوع‌ترین فرهنگ‌های جهان، فرهنگ و رسوم مردم روسیه است زیرا بیش از ۱۶۰ گروه و قومیت مختلف در این کشور زندگی می‌کنند. فرهنگ این کشور ریشه در شرق و غرب دارد و به طور همزمان می‌توان فرهنگ اروپایی و آسیایی را در آن مشاهده کرد. در واقع فرهنگ و رسوم مردم روسیه آمیخته‌ای از زندگی باشقیرها، اسلاوها، ارتدکس‌ها، تاتارها، اهالی چچن، نژاد روس و بودایی‌هاست و همین مسئله باعث شده این کشور، فرهنگی کاملا متفاوت از دیگر کشورهای جهان داشته باشد.

ادبیات، موسیقی، نقاشی و رقص روسیه حاصل تلاش‌های همین فرهنگ‌های متفاوت است. ادبیات این کشور را می‌توان یکی از غنی‌ترین ادبیات جهان دانست که شاهکارهای ادبی زیادی در آن خلق شده‌اند. از معروف‌ترین شاعران و نویسندگان روسی می‌توان به از «نیکولای گوگول»، «ایوان تورگنیف»، «داستایفسکی»، «لئو تولستوی»، «آنتوان چخوف»، « ماکسیم گورکی» و «الکساندر پوشکین» اشاره کرد.

در دوران شوروی سابق به علت تاکید زیاد روی موضوعات تاریخی و علمی، موزه‌های زیادی در این زمینه‌ها در کشور روسیه به وجود آمدند. همچنین علاقه‌ی مردم این کشور به هنرهای نمایشی مانند تئاتر و اپرا و موسیقی باعث شد در نقاط مختلف این کشور مراکزی برای این هنرها پدید آید. علاوه بر این مراکز سیرک‌های روسیه هم از مشهورترین سیرک‌های جهان هستند.

فرهنگ و رسوم مردم روسیه درباره احوالپرسی

فرهنگ و رسوم مردم روسیه درباره احوالپرسی با اعضای خانواده و دوستان تقریبا مشابه ایرانیان است. آن‌ها هنگام ملاقات با اعضای خانواده و دوستان معمولا یکدیگر را در آغوش می‌گیرند. احوالپرسی آقایان با تماس چشمی و دست دادن محکم انجام می‌شود. خانم‌هایی که آشنا هستند با هم دست داده و سه بار یکدیگر را بوس می‌کنند و افرادی که برای اولین بار کسی را ملاقات می‌کنند با طرف مقابل دست داده و گاهی هم سرشان را به نشانه تایید تکان می‌دهند.

اگر به روسیه سفر کرده‌اید حواستان به موارد زیر باشد:

  •  در فرهنگ روسیه هنگام ملاقات با کسی نباید با دستکش دست دهید. این کار از نظر روس‌ها بی ادبانه است و باید قبل از دست دادن دستکش خود را درآورید.
  •  روس‌ها دست دادن در ورودی در را نشانه‌ی بدشانسی می‌دانند پس در این کشور هرگز در ورودی در با کسی دست ندهید.

فرهنگ و رسوم مردم روسیه درباره غذا خوردن

فرهنگ و رسوم مردم روسیه درباره غذا خوردن به این شکل است که اگر به خانه یک روسی دعوت شده باشید بهتر است لباس رسمی پوشیده و سر وقت به خانه میزبان بروید. اگر میزبان برایتان دمپایی گذاشته باشد باید کفشتان را دم در از پا درآورده و دمپایی بپوشید. حین غذا خوردن چنگال را در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه دارید و حواستان باشد مسن‌ترین و مهم‌ترین مهمان‌ها قبل از شما غذایشان را شروع کنند. همچنین در زمان چیدن و جمع‌آوری ظرف‌ها به میزبان پیشنهاد کمک بدهید.

آشنایی با فرهنگ مردم روسیه، ماه خاتونبایدها و نبایدهای فرهنگ و رسوم مردم روسیه

دانستن بایدها و نبایدهای فرهنگ و رسوم مردم روسیه باعث می‌شود هنگام حضور در این کشور بهتر بتوانید با مردم روسیه ارتباط برقرار کنید. بایدها و نبایدها فرهنگ روسیه شامل موارد زیر هستند:

  •  در روسیه به جوک‌هایی که راجع به خانواده است نخندید زیرا این کار از نظر روس‌ها بسیار گستاخانه و اهانت‌آمیز است.
  •  به سالمندان و بزرگ‌ترها احترام بگذارید. در اتوبوس یا مترو، دادن صندلی به زنان باردار و افراد مسن نشانه احترام است.
  •  هنگام صرف غذا در بیرون از منزل معمولا میزبان هزینه صورتحساب را می‌پردازد و اگر شما بخواهید سهم خودتان را حساب کنید این کار بی‌ادبی محسوب می‌شود.
  •  در وسایل حمل‌ونقل عمومی و دیگر مکان‌ها به غریبه‌ها لبخند نزنید زیرا روس‌ها فقط برای اعضای خانواده و دوستان خود لبخند می‌زنند.
  •  از سوت زدن در فضای سرپوشیده بپرهیزید زیرا روس‌ها این کار را نشانه‌ی بدشانسی می‌دانند.
  •  هنگام حضور در این کشور از گرفتن انگشت به سمت مخاطب برهیزید و به جای آن از کل دست استفاده کنید.
  •  از انگشت شصت خود به نشانه‌ی علامت «اوکی» استفاده نکنید زیرا این کار در روسیه بی‌ادبی محسوب می‌شود.

نکات فرهنگی سفر به روسیه

دانستن نکات فرهنگی سفر به روسیه برای افرادی که قصد سفر به این کشور پهناور را دارند ضروری است زیرا این نکات باعث می‌شود سفر بهتری را تجربه کنید و هنگام حضور در این کشور دچار مشکل نشوید. هنگام حضور در روسیه به این نکات فرهنگی توجه کنید:

 یادگیری الفبای سیریلیک و چک کردن تاریخ رویداد ها 

یادگیری الفبای سیریلیک باعث می‌شود هنگام حضور در کشور روسیه بتوانید علامت‌های مترو، نقشه‌ها، منو و موارد دیگر را به راحتی متوجه شوید.

چک کردن تاریخ رویدادها به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری برای سفر خود داشته باشید. شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ در طول تعطیلات بزرگ مانند اولین هفته‌ی ماه ژانویه( بین روز سال نو و کریسمس) و هفته‌ی اول ماه می(برابر با روز کارگر یا پیروزی) بسیار شلوغ هستند و در آن‌ها انواع نمایش‌ها، فستیوال‌ها و برنامه‌های جذاب دیگر برگزار می‌شوند. در این روزها ساعات کاری موزه‌ها هم کمتر می‌شود و حتی گاهی این مراکز تعطیل می‌شوند پس در زمان برنامه‌ریزی، حواستان به تاریخ رویدادهای مهم باشد.

آشنایی با فرهنگ مردم روسیه، ماه خاتونآماده بودن برای هزینه‌های بالا

آماده بودن برای هزینه‌های بالا در گران‌ترین شهرهای دنیا یعنی مسکو و سنت پترزبورگ چیز عجیبی نیست. بیشتر رستوران و کافه‌های این شهرها گران هستند و موزه‌های این شهرها هم از شما که گردشگری هستید مبلغ بیشتری را نسبت به شهروندان روسی طلب می‌کنند.

 رفتار محترمانه در کلیسا

در روسیه باید حواستان به رفتار محترمانه در کلیسا باشد. در این کشور در کلیساها به روی همه باز است اما به عنوان یک گردشگر نباید برای دعا کردن و احساسات مذهبی کسی اختلال ایجاد کنید. خانم‌ها هنگام حضور در کلیساها باید سر و شانه‌هایشان را بپوشانند و آقایان هم باید لباس پوشیده‌ای به تن داشته باشند و کلاهشان را بردارند.

 عکس نگرفتن از ساختمان‌های دولتی

عکس نگرفتن از ساختمان‌های دولتی مسئله‌ای است که حتما باید به آن توجه کنید. ایستگاه‌های مترو، ساختمان‌ها دولتی و به طور کلی ارگان‌های مرتبط با دولت و نظام دفاعی از نقاط حساسی هستند که نباید از آن‌ها عکس بگیرید.

 توجه به زمان حرکت قطارها

توجه به زمان حرکت قطارها در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند. زمانبندی حرکت قطارها تقریبا در بیشتر نقاط روسیه  براساس منطقه زمانی مسکو ارائه می‌شود و تنها قطارهای حومه شهر براساس ساعت محلی حرکت می‌کنند.

آشنایی با فرهنگ مردم روسیه، ماه خاتونجمع‌بندی درباره فرهنگ و رسوم مردم روسیه

در این مقاله درباره فرهنگ و رسوم مردم روسیه صحبت کردیم. همانطور که گفته شد فرهنگ و آداب و رسوم این کشور پهناور، آمیخته‌ای از فرهنگ‌های مختلف غربی و شرقی است و در آن می‌توان فرهنگ اروپایی و آسیایی را همزمان مشاهده کرد. همچنین در روسیه هنرهای نمایشی، ادبیات، موسیقی و نقاشی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تعدادی از بزرگ‌ترین و مشهوترین هنرمندان جهان در این زمینه‌ها از شهروندان روس هستند.

———————————————

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

فرهنگ مردم قبرس شمالی

Maahkhatoon97

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt