گیاه کبر چیست؟

 در سلامتی, گیاهان دارویی

گیاه کبر با نام علمی Capparis spinosa، گیاهی دارویی است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد دارد. این گیاه سرشار از فیبر، انواع ویتامین های A و K، نیاسین و ریبوفلاوین، املاح معدنی نظیر سدیم، آهن، کلسیم و مس است. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

گیاه کبر به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی کسیدانی برای درمان بیماری هایی نظیر دیابت، روماتیسم، مشکلات پوست و مو و … بسیار مفید است. تحقیقات انجام شده روی گیاه کبر نشان می دهد این گیاه از زمان های قدیم، در تهیه ی غذاهای سومری ها، پزشکی قدیم یونانی و عرب مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

این گیاه با نام های کبرو، کبیر، دک، داغ قارپوزی، خیاروک، لگجی، لیجین، لیجون و کبرک درخت اصف نیز شناخته می شود.

مشخصات ظاهری گیاه کبر

گیاه کبر یا کاپاریس در واقع همان جوانه ی نارس گیاه کاپاریس اسپینوزا است. این گیاه به راسته کلم سانان، تیره کبریان و سرده کبر ها تعلق دارد. گیاه کاپاریس اسپینوزا درختچه ای خاردار و پر شاخ و برگ است. این گیاه علی رغم ظاهر کوچکش، ریشه بسیار محکم و طولانی با پوست ضخیم دارد. این ریشه اغلب روی زمین گسترده می شود.

پراکندگی جغرافیایی گیاه کبر

این گیاه بومی مدیترانه، بخش‌هایی از آسیا و آفریقای جنوبی است. در آب و هوای مرطوب و گرم کشور های قبرس، ایتالیا، یونان، آفریقای شمالی و برخی از مناطق آسیا ب خوبی رشد می کند.

گیاه کبر در ایران نیز در ارتفاعات روستای اسلام آباد شیبکوه شهرستان منوجان می روید. در ایلام به اسم محلی یاردون شناخته می شود. یکی از مرغوب ترین میوه های گیاه کبر که به زبان بومی به آن لیجین یا لگجی گفته می شود، در جنوب غرب استان فارس دیده می شود.

گیاه کبر چیست؟، ماه خاتون
ارزش غذایی گیاه کبر

هر ۱۰۰ گرم از این گیاه حاوی ۵ گرم کربوهیدرات، ۰/۴ گرم قند، ۳ گرم فیبر، ۰/۹ گرم چربی، ۲ گرم پروتئین، ۴ میلی گرم ویتامین سی، ۱۳۸ IU (واحدی برای سنجش ویتامین های محلول در چربی) ویتامین آ، ۲۴/۶ میلی گرم ویتامین کا، ۰/۸۸ میلی گرم ویتامین ای، ۰/۶۵۲ میلی گرم نیاسین، ۰/۱۳۹ میلی گرم ریبوفلاوین، ۱/۷ میلی گرم آهن، ۲۹۶۰ میلی گرم سدیم، ۴۰ میلی گرم پتاسیم و ۹۶ کیلو ژول انرژی است.

نحوه انتخاب مرغوب ترین کبر

بهترین کبرها برای خرید آن هایی هستند که رنگ سبز تیره و اندازه ی کوچکتری دارند. بهترین نوع کبر در جهان، کبرهایی به اندازه ی دانه ی فلفل سیاه هستند که در نقاط جنوبی فرانسه کشت می شوند.

نحوه مصرف گیاه کبر

این گیاه یک ماده ی مفید با خواص بالا است که طریقه مصرف راحتی دارد. از این جهت به راحتی می توان آن را به دستورالعمل های غذایی افزود. از این گیاه برای طعم دهی به سس های مختلف مانند سس تارتار و سس رمولاد استفاده می شود.

گیاه کبر خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

این گیاه سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی مانند روتین و کوئرستین است. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی‌اکسیدان ها ترکیباتی هستند که اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کند. بسیاری از بیماری ها مانند سرطان و بیماری های پوستی، ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد است.

منبعی سرشار از فیبر است

این گیاه منبعی غنی از فیبر است. فیبر به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و موجب کاهش یبوست می شود. یک قاشق غذاخوری از آن محتوی ۳/۰ گرم فیبر است. این میزان، معادل ۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن به فیبر است.

مواد مضر بدن را کاهش می دهد

به افرادی که در رژیم غذایی خود از مقادیر بالای چربی و گوشت قرمز استفاده می کنند توصیه می شود بیشتر از این گیاه استفاده کنند. زیرا، در اثر مصرف این غذاها برخی مواد مضر در بدن تولید می شوند که با مصرف گیاه کبر می توان آن ها را نابود کرد. این مواد مضر می توانند موجب بروز سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی شوند.

در تسکین درد روماتیسم نقش دارد

این گیاه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، از خاصیت تسکین دهندگی نیز برخوردار است. یونانیان باستان از گیاه کبر به عنوان مسکنی برای تسکین درد های ناشی از روماتیسم استفاده می کردند.

در درمان نفخ و خشکی پوست موثر است

مصرف این گیاه برخی از مشکلات گوارش مانند نفخ را درمان می کند. برای درمان درد معده نیز می توان از آن استفاده کرد. علاوه بر این، به بهبود اشتها نیز کمک می کند. استفاده از گیاه کبر برای کاهش خشکی پوست مفید است. برای آبرسانی به پوست می توان این گیاه کوچک را به طور مستقیم روی پوست قرار داد.

مشکلات پوستی را درمان می کند

از این گیاه برای درمان برخی اختلالات پوستی مانند قرمزی پوست، سوزش پوست و جوش‌ استفاده می شود. به همین دلیل، گیاه کبر در تولید برخی محصولات مربوط به سلامت پوست کاربرد دارد. علاوه بر این، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند روند پیری را با تاخیر همراه کند.

گیاه کبر چیست؟، ماه خاتونبه رویش و رشد مو کمک می کند

این گیاه منبعی غنی از ویتامین B و آهن است. به همین دلیل، در برخی محصولات مو از آن استفاده می شود. ویتامین B و آهن در رشد مو ها تاثیرگذار هستند. ویتامین B به بهبود گردش خون کمک فراوانی می کند. از این رو، مصرف آن به سلامت عمومی مو کمک می کند. گردش خون برای داشتن موهای شفاف و سالم بسیار ضروری است. آهن نیز به جلوگیری از ریزش مو کمک فراوانی می کند.

عوارض جانبی مصرف گیاه کبر

  اگر می خواهید رژیم غذایی با سدیم کم داشته باشید، باید از مصرف کبر خودداری کنید. زیرا، این گیاه منبعی سرشار از سدیم است. یکی از علائم مصرف بیش‌ازحد آن، تشنگی شدید است. بنابراین، با مشاهده‌ی این علامت، مصرف آن را کاهش دهید.

  این گیاه به دلیل داشتن مقدار زیاد سدیم، می تواند آب زیادی را در خود نگه دارد. بنابراین، این امر احتمال بروز نفخ را در شما افزایش می دهد. درنتیجه از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

  اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، از مصرف کبر خودداری کنید. زیرا سدیم اضافی با نگه داشتن آب، موجب افزایش حجم خون می شود. مصرف مقدار زیاد سدیم بدن را در معرض بیماری های قلبی قرار می دهد.

 ———————————————————

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

گیاه دارواش و خواص آن

Maahkhatoon97

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt