گیاه پنجه شیطان چیست؟

 در سلامتی, گیاهان دارویی

گیاهان در طب سنتی کاربرد گسترده ای دارند. گیاه پنجه شیطان یکی از هزاران گیاهی است که در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود.در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

این گیاه، بومی صحرای کالاهاری در جنوب آفریقا است و در ساواناهای نامیبیا، آفریقای جنوبی و بوتسوانا رشد می کند.

پنجه شیطان، به دلیل ظاهر میوه آن که در قلاب هایی پوشیده شده است که روی پوست حیوانات قرار می گیرد، نامگذاری شده است. سپس این دانه ها در حین پرسه زدن حیوانات، توزیع می شوند. مردم از ریشه و غده های این گیاه برای تهیه دارو برای طیف وسیعی از بیماری ها از جمله آرتروز، کمردرد و آرتریت روماتوئید استفاده می کنند.

گیاه پنجه شیطان چیست

پنجه شیطان گیاهی گلدار از خانواده کنجد است و در جنوب آفریقا می روید.برای قرن ها مردم از محصولات گیاهی حاوی پنجه شیطان در درمان دردهای عضلانی، آرتریت و بیماری های پوستی مختلف استفاده می کردند.پنجه شیطان حاوی گلیکوزیدهای ایریدوئید است که این ترکیب ممکن است اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشند. این بدان معناست که گیاه ممکن است توانایی دفع اثرات مخرب سلولی مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد را داشته باشد .

شکل گیاه پنجه شیطان

گیاه پنجه شیطان یک گیاه چند ساله علف هرز است که دارای برجستگی های کوچک و پنجه مانند روی میوه و ریشه مرکزی قوی است که تا عمق ۲ متر رشد می کند.از ریشه های ثانویه در جوشانده ها و دمنوش ها استفاده می شود. برگ های این گیاه بزرگ و به رنگ سبز خاکستری است و گل هایی به شکل شیپور به رنگ صورتی، قرمز یا بنفش تولید می کند.

این گیاه حاوی چندین ترکیب فعال است که بیشتر، در ریشه آن وجود دارد که مردم از آنها به عنوان مکمل گیاهی استفاده می کنند.می‌توانید مکمل‌های پنجه شیطان را به شکل عصاره‌ها و کپسول‌های غلیظ یا آسیاب شده به صورت پودر خوب پیدا کنید. همچنین به عنوان یک ماده در دمنوش های گیاهی مختلف نیز استفاده می شود.

گیاه پنجه شیطان چیست؟، ماه خاتون تاریخچه گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان به طور گسترده در میان مردم بومی آفریقای جنوبی به عنوان یک داروی عامیانه برای بیماری های مختلف از اختلالات کبدی و کلیوی گرفته تا آلرژی، سردرد و معمولاً روماتیسم استفاده می شود.

طبق گزارش ها، پنجه شیطان توسط یک سرباز آلمانی در اواسط دهه ۱۹۰۰ به اروپا معرفی شد و پس از آن محبوبیت آن در بین گیاهان دارویی بریتانیایی، کانادایی و اروپایی افزایش یافت. پنجه شیطان در کانادا و اروپا به عنوان یک درمان خانگی برای تسکین بیماری های آرتریت به بازار عرضه می شود.

نام های گیاه پنجه شیطان

گیاه پنجه شیطان دارای نام علمی Harpagophytum procumbens است که با نام devil’s claw شناخته می شود، گیاهی بومی آفریقای جنوبی است.

این داروی گیاهی از خانواده Pedaliaceae یعنی کنجد است.پنجه شیطان با نام‌های گیاه گرپل و عنکبوت چوبی نیز شناخته می‌شود. بومیان آفریقا معمولاً از این گیاه به عنوان کامانگو یاد می کنند، در حالی که در زبان آفریقایی با نام teufelskralle شناخته می شود.

فواید گیاه پنجه شیطان

سیاری از مزایای پنجه شیطان به ترکیبی به نام هارپاگوساید نسبت داده می شود که اعتقاد بر این است که خواص ضد التهابی، ضد درد و تسکین دهنده درد دارد.

این گیاه معمولاً برای درمان بیماری‌های روماتیسمی که مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، استفاده می‌شود. اینها شامل کمردرد، استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و تاندونیت است. برخی دیگر معتقدند که می تواند فیبرومیالژیا، سیاتیک، درد عصبی، نقرس و علائم بیماری لایم را درمان کند.

گیاه پنجه شیطان موثر در کاهش التهاب

التهاب پاسخ طبیعی بدن شما به آسیب و عفونت است. هنگامی که انگشت خود را می برید، زانوی خود را می کوبید یا با آنفولانزا بیمار می شوید، بدن شما با فعال کردن سیستم ایمنی خود توسط التهاب پاسخ و واکنش می دهد .

در حالی که مقداری التهاب برای دفاع از بدن در برابر آسیب ضروری است، التهاب مزمن می تواند برای سلامتی مضر باشد. در واقع، تحقیقات در حال انجام، التهاب مزمن را با بیماری قلبی، دیابت و اختلالات مغزی مرتبط می‌داند.

البته، شرایطی نیز وجود دارد که مستقیماً با التهاب مشخص می شود، مانند بیماری التهابی روده (IBD)، آرتریت و نقرس. گیاه پنجه شیطان به عنوان یک درمان بالقوه برای شرایط التهابی پیشنهاد شده است زیرا حاوی ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزیدهای ایریدوئید، به ویژه هارپاگوساید است. در مطالعات لوله آزمایش و حیوانات، هارپاگوساید پاسخ های التهابی را مهار کرده است.

درمان آرتروز با گیاه پنجه شیطان

استئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت است که بیش از ۳۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که پوشش محافظ انتهای استخوان‌های مفصل شما به نام غضروف فرسوده شود. این امر باعث ساییده شدن استخوان ها به هم و در نتیجه تورم، سفتی و درد می شود.

اگر فردی که مبتلا به استئوآرتریت است، پنجه شیطان را به تنهایی، با سایر مواد یا با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مصرف کند، تحقیقات نشان می‌دهد که این مکمل درد ناشی از آرتروز را کاهش می‌دهد.

گیاه پنجه شیطان چیست؟، ماه خاتونگیاه پنجه شیطان موثر در کاهش علائم نقرس

نقرس یکی دیگر از انواع رایج آرتریت است که با تورم و قرمزی دردناک در مفاصل، معمولاً در انگشتان پا، مچ پا و زانو مشخص می شود.

این اتفاق به دلیل تجمع اسید اوریک در خون است که وقتی پورین ها ترکیباتی که در برخی غذاها یافت می شوند تجزیه می شوند ایجاد می شود.

داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) معمولاً برای کاهش درد و تورم ناشی از نقرس استفاده می‌شوند. به دلیل اثرات ضد التهابی و پتانسیل کاهش درد، گیاه پنجه شیطان به عنوان یک درمان جایگزین برای مبتلایان به نقرس پیشنهاد شده است.

ممکن است کمردرد را تسکین دهد

کمردرد برای بسیاری بار سنگین است. در واقع، تخمین زده شده است که ۸۰٪ از بزرگسالان آن را در برخی مواقع تجربه می کنند. در کنار اثرات ضد التهابی، پنجه شیطان به عنوان یک مسکن نیز عمل می کند. به ویژه برای کمردرد. محققان این را به هارپاگوساید، یک ترکیب گیاهی فعال در پنجه شیطان نسبت می دهند.

عوارض جانبی گیاه پنجه شیطان

اگر یک فرد بالغ آن را تا یک سال در دوزهای تا ۲۶۱۰ میلی گرم در روز از طریق دهان مصرف کند، پنجه شیطان ممکن است بی خطر باشد.

عوارض جانبی احتمالی مرتبط با پنجه شیطان وجود دارد که شایع ترین آنها اسهال است.  نادرتر شامل واکنش های آلرژیک، سرفه، دل درد، تهوع و استفراغ، سردرد و زنگ زدن در گوش است. غیر معمول شامل تغییرات فشار خون، واکنش های پوستی آلرژیک، مشکلات قاعدگی است.

اختلالات دارویی گیاه پنجه شیطان

داروهای رایج نیز ممکن است با پنجه شیطان تداخل منفی داشته باشند. از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویزی (NSAIDs)، رقیق‌کننده‌های خون و کاهش‌دهنده اسید معده است.

رقیق کننده های خون: پنجه شیطان ممکن است اثرات کومادین همچنین به نام وارفارین را افزایش دهد. که ممکن است منجر به افزایش خونریزی و کبودی شود. کاهش دهنده اسید معده: پنجه شیطان ممکن است اثرات کاهش دهنده اسید معده مانند پپسید، پریلوسک و پریواسید را کاهش دهد.

—————————————————

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

گیاه اسارون

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt