مصرف چه غذاهایی باعث افزایش وزن می‌شود؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

شناخت غذاهای چاق کننده می تواند کمک بسیار زیادی به افراد نماید. در حالی که این روزها آدم‌های زیادی به دنبال راهی معجزه‌آسا برای کاهش وزن هستند، برای عده‌ای افزایش وزن به همان اندازه دشوار و حتی در مواردی غیرممکن به نظر می‌رسد.

برخی دیگر هم هستند که می‌خواهند عضله بگیرند، بدون آن که شکمشان بزرگ شود. اما افزایش کالری مصرفی بجای آن که به سمت عضلاتشان هدایت شود، به صورت چربی به شکمشان راه پیدا می‌کند. البته قبل از مسئله تغذیه باید آزمایش پرکاری یا کم کاری تیروئید زیر نظر پزشک بدید.

در این مقاله از ماه خاتون می‌خواهیم به غذاهایی اشاره کنیم که علاوه بر کمک به افزایش وزن باعث ارتقای سلامتی شما نیز بشود. توجه داشته باشید که در این مطلب غذاهای چاق کننده با تمرکز بر افزایش وزن برای افراد لاغر نوشته شده اند.

افزایش وزن اولین گام در درمان کمبود وزن و برگرداندن وزن ازدست‌رفته به بدن چیست؟

مراجعه به پزشک تغذیه است. متخصص تغذیه در زمینه غذا و رژیم چاقی و درمان لاغری تخصص دارد. او می‌تواند به شما کمک کند، با رعایت دستورالعمل‌های تغذیه‌ای به وزن ایده‌آل خود برسید. اغلب افرادی که دچار اضافه‌وزن می‌شوند به دکتر تغذیه مراجعه می‌کنند، حال‌آنکه پزشک تغذیه می‌تواند در بسیاری از موارد درمانی دیگر همچون درمان کمبود وزن نیز راهنما و درمانگر افراد باشد.

غذاهای چاق‌کننده برای افراد لاغر

اگر بخواهید از یک برنامه غذایی روزانه برای چاق شدن پیروی کنید، لازم است مواد غذایی زیر را در آن بگنجانید. البته زمانی که شما به پزشک مراجعه کنید، او به غذاهای چاق‌کننده برای افراد لاغر اشاره خواهد کرد. در ادامه به برخی از غذاهای چاق‌کننده اشاره خواهیم کرد:

اسموتی‌های پروتئینی خانگی

نوشیدنی‌های خانگی حاوی مواد پروتئینی کمک می‌کند که مواد مغذی سریع‌تر به بدنتان برسند و روند افزایش وزنتان سرعت بگیرد.

شیر کامل

شیر کامل در کنار خواص و مواد مغذی همچون کلسیم و پروتئین دارای میزان بالای کالری است و در هر یک لیوان آن حدود ۱۵۰ کالری وجود دارد؛ بنابراین می‌تواند برای افزایش وزن بسیار مناسب باشد و در عین حال بر روی عضله سازی تاثیر بگذارد.

مغزها

آجیل یا همان مغزها، سرشار از مواد مغذی و همچنین حاوی میزان زیادی کالری هستند. این مواد به‌خصوص برای کودکانی که علاقه به خوردن حجم زیادی ماده غذایی ندارند، ولی از طعم مغزها لذت می‌برند؛ می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و در عین حال موادی همچون منیزیم و کلسیم و ویتامین E را برای بدن آنها تامین کند.

چه غذاهایی باعث افزایش وزن می‌شود؟تخم مرغ

یکی از مهم‌ترین غذاهایی که میتوانید در یک رژیم غذایی برای افزایش وزن داشته باشید، تخم مرغ است تخم مرغ در حدود ۷۰ کالری دارد و میزان زیادی چربی و کربوهیدرات به بدن می‌رساند. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که در سلامتی افراد نیز تاثیر بسیار زیادی دارند.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی حاوی کالری بالایی است و هر قاشق غذاخوری از آن، حدود ۹۴ کالری دارد. همچنین کره بادام زمینی دارای چربی و به مقدار کمتر پروتئین و کربوهیدرات است. از ویژگی‌های خوب این غذا این است که می‌توان آن را با مواد غذایی دیگر مخلوط کرده و در طول روز و به‌عنوان میان وعده آن را مصرف نمود.

گوشت پرچرب

برخی قسمت‌های مختلف گوشت، دارای چربی‌های بیشتری است؛ برای مثال ران مرغ نسبت به سینه مرغ چربی بیشتری دارد.

غلات کامل

این ماده حاوی میزان زیادی کربوهیدرات است که نه‌تنها منبع خوبی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها است؛ بلکه می‌تواند در افزایش وزن به شما کمک کند.

رژیم چاقیروغن و چربی سالم

با وجود آنکه مصرف چربی به میزان زیاد توصیه نمی‌شود؛ اما به‌صورت کلی مصرف چربی‌ها برای بدن نیاز هستند و چنانچه چربی‌های سالمی همچون روغن زیتون، روغن نارگیل، دانه کتان، کانولا و روغن بادام استفاده کنیم، نه‌تنها نیاز بدن به این مواد را تامین کرده‌ایم؛ بلکه به افزایش وزن ما نیز کمک می‌کنند.

برنج

یکی دیگر از مواد غذایی مناسب رژیم غذایی برای چاق شدن برنج است. برنج به راحتی در وعده‌های غذایی گنجانده می‌شود و مصرف منظم آن می‌تواند کمبود وزن را جبران کند. به منظور اضافه وزن با برنج می‌توانید مقداری برنج را آماده کرده و در یخچال بگذارید تا در طول روز هر زمان که احساس گرسنگی کردید آن را بخورید. خوشبختانه تهیه برنج هم آسان است و زمان زیادی نیاز ندارد در نتیجه برای هر وعده می‌توانید برنج دم کنید.

ماهی تازه

برنامه غذایی برای چاق شدن در صورتی سالم و مغذی است که وعده‌های غذایی مغذی نظیر ماهی در آن گنجانده شود. توجه داشته باشید بهتر است در وعده‌های غذایی از ماهی تازه استفاده کنید زیرا ماهی‌های کنسروی حاوی مواد نگهدارنده، نمک و مقدار بالایی چربی هستند که این ترکیبات برای سلامت بدن مضر محسوب می‌شوند.

پنیر

استفاده از پنیر در وعده صبحانه و عصرانه رایج است. حال جالب است بدانید که این ماده غذایی لبنی مغذی تأثیرات قابل توجهی برای اضافه وزن و چاقی دارد. پنیر از جمله غذا‌های پروتئین دار برای چاقی هم محسوب می‌شود. بهتر است از پنیر‌های سالم و کم نمک مانند پنیر بلوچیز، موتزارلا، گودا و. . استفاده کنید.

ماست

ماست هم یک منبع مناسب برای تأمین کالری مورد نیاز بدن است. مزیت ماست در مقایسه با دیگر منابع غذایی کالری بالا، این است که ماست مایع بوده و مصرف مواد غذایی مایع در مقایسه با مواد غذایی جامد آسان‌تر است. در تمام طول روز می‌توانید چند قاشق ماست بخورید. بهترین ماست به منظور اضافه کردن به برنامه غذایی برای چاق شدن، ماست یونانی است. این نوع ماست علاوه بر پروتئین بالا سرشار از چربی‌های سالم است و مصرف روزانه آن منجر به چاقی خواهد شد.

غذاهای چاق‌کننده لوبیا

یکی از حبوباتی که حاوی میزان زیادی پروتئین و کالری و کربوهیدرات و همچنین فیبر است و برای استفاده در یک برنامه غذایی مناسب افزایش وزن اهمیت دارد، لوبیا است. می‌توانید از انواع مختلف لوبیا برای تهیه غذاهای متنوع استفاده نمایید.

سبزیجات و میوه‌ ها

جالب است بدانید که برخی از انواع سبزیجات که حاوی میزان زیادی نشاسته هستند، همچون سیب زمینی، نخودفرنگی و ذرت نه‌تنها به سلامت بدن شما و کارکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کنند؛ بلکه حاوی کربوهیدرات بالایی بوده و در نتیجه به چاق شدن شما نیز کمک می‌نمایند. همچنین برخی از میوه‌ها و به‌خصوص میوه خشک، می‌تواند یکی از اجزای یک برنامه غذای مناسب افزایش وزن باشد. بنابراین چنانچه به دنبال برنامه غذایی برای چاق شدن هستید، میوه‌هایی همچون خرما که حاوی کربوهیدرات بالایی هستند را مصرف کنید.

سخن پایانی

باید بدانید که افزایش وزن فقط با افزایش وعده‌های غذایی، دریافت کالری بیشتری شدنی نیست! شما باید برنامه غذایی داشته باشید، ورزش کنید و منظم باشید. سعی کنید غذاهای مورد علاقه خود را در برنامه غذایی اضافه کنید همچنین با وزنه تمرین کنید تا چربی زیادی که مصرف کرده‌اید برای عضله سازی استفاده شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt