مزایای حذف قند از رژیم غذایی

 در تغذیه سالم, سلامتی

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد، علاقه‌مند به انجام چالش ترک قند باشید؛ از همین رو بهتر است از عوارض جانبی احتمالی و مزایایی که با حذف قند از رژیم غذایی حاصل می‌گردد، مطلع شوید. در ادامه با ماه خاتون همراه شوید و این مقاله را از دست ندهید.

برخی از علائم اولیه ترک مصرف قند عبارتند از:

سردرد، هوس‌های وقت و بی‌وقت، نوسانات خلقی، خستگی، سرگیجه، اختلال در تمرکز. به طور مثال، هنگامی که برای اولین بار قند و شیرینی را حذف می‌کنید، احساس خستگی یا بی‌حالی دارید، اما به تدریج و با تنظیم پایدار قند خون در محدوده سالم، بدن افت قند را کمتر تجربه می‌کند و انرژی ثابت‌تری در طول روز دارد.

مزایای حذف قند برای بدنمزایای حذف قند از رژیم غذایی عبارتند از:

بهبود سلامت متابولیک و تنظیم قند خون:

مصرف زیاد قند اغلب باعث افزایش قند خون و ترشح انسولین توسط پانکراس (لوزالمعده) می‌شود. انسولین هورمونی است که به تنظیم گلوکز خون در محدوده نرمال کمک می‌کند. افراط در مصرف قند باعث می‌شود بدن مقدار زیادی انسولین ترشح کند و منجر به مقاومت به انسولین شود؛ شرایطی که سلول‌ها به خوبی به انسولین پاسخ نمی‌دهند و نسبت به آن مقاوم می‌شوند. مقاومت به انسولین به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. با حذف تدریجی قند مصنوعی، سطح انسولین پایدارتر و خطر ایجاد مقاومت به انسولین کمتر می‌شود و این موضوع به سلامت متابولیک کلی کمک می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی:

بر اساس تحقیقات، بیش از ۲۰ درصد از کل کالری مصرفی روزانه هر فرد، متشکل از قندهای مصنوعی است که این موضوع خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. کاهش و کنترل مصرف قند در طول روز می‌تواند تا حد چشمگیری از این اتفاق پیشگیری کند.

افزایش عملکرد و تمرکز ذهنی:

اگر می‌خواهید بهره‌وری ذهنی خود را افزایش داده و عملکرد شناختی خود را بهبود بخشید، قند را از غذای خود حذف کنید. با توقف مصرف قند و شکر، متوجه خواهید شد که چقدر ذهن شما متمرکزتر و تیزتر می‌شود. وقتی به قند معتاد می‌شوید، سلامت مغز تضعیف شده و رفته‌رفته به آن وابسته می‌شوید.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴، نشان داد که چگونه یک رژیم غذایی با قند و شکر بالا باعث مقاومت به انسولین در مغز شده و در عین حال کمبود حافظه را تشدید می‌کند. مطالعه دیگری ارتباط بین مصرف قند و تغییرات منفی در قشر پیشانی مغز را نشان داد که مطرح‌کننده تغییرات مرتبط با مشکلات شناختی است. اگر می‌خواهید متمرکز بمانید، مخصوصاً با افزایش سن، مصرف شکر را متوقف کنید. ذهن شما به این اقدام نیاز دارد.

حذف قندکاهش وزن:

غذاها و نوشیدنی‌های قندی، کالری بالا و ارزش غذایی کمی دارند و به دلیل فیبر پایین، زیاده‌روی در مصرف آنها برای ایجاد حس سیری کاذب طبیعی است. حذف قند از رژیم غذایی به طور طبیعی کالری دریافتی را کاهش می‌دهد؛ مصرف کالری کمتر به طور بالقوه می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. به طور مثال، حذف نوشابه از برنامه غذایی روزانه می‌تواند منجر به کاهش نیم تا یک کیلوگرم در هفته شود.

رژیم غذایی کم‌قند می‌تواند به ویژه در کاهش چربی احشایی (شکمی) مؤثر باشد و خطر بیماری قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. هم‌چنین با کاهش مصرف قند و شیرینی، سطح قند خون تثبیت می‌شود و هوس‌های پی در پی کاهش می‌یابند و میل به پرخوری کمتر می‌شود.

بهبود ظاهر پوست و درخشان شدن آن:

رژیم غذایی با قند بالا با بیماری‌های پوستی مانند آکنه، جوش، بثورات و لکه‌ها مرتبط است. مطالعه‌ای اخیر نشان داد که وقتی بدن خود را با غذاهای حاوی قند زیاد تغذیه می‌کنید، چقدر بیشتر مستعد ابتلا به آکنه و سایر بیماری‌های پوستی هستید. تغذیه با یک رژیم غذایی بدون قند و رژیمی که مملو از مواد غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی و آب فراوان است، باعث درخشش پوست شما و جوانی آن می‌شود.

افزایش کیفیت خواب:

مصرف قند می‌تواند بر تولید و تنظیم هورمون‌هایی مانند سروتونین و ملاتونین که نقش کلیدی در تنظیم خواب دارند، تأثیر بگذارد. طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، محققان دریافتند افرادی که رژیم غذایی سرشار از قند دارند، معمولاً خواب بی‌کیفیت و ناسالمی را تجربه می‌کنند. هم‌چنین مصرف قند زیاد می‌تواند احتمال بی‌خوابی شبانه را افزایش دهد. کاهش مصرف قندهای مصنوعی و تثبیت سطح قند خون می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد، به عادی‌سازی تولید هورمون‌های تنظیم‌کننده خواب و تنظیم چرخه‌ خواب سالم کمک کند.

تاثیرات حذف قندجمع‌بندی

حذف قند و شکر از رژیم غذایی مزایای فراوانی را به همراه دارد. از جمله آن‌های می‌توان به بهبود تمرکز ذهنی و عملکرد شناختی، کاهش وزن، افزایش سلامت و شادابی پوست و کاهش پوسیدگی دندان‌ها اشاره کرد. با این حال با توجه به ماهیت اعتیادآور قند و شکر برای مغز انسان، حذف آن از رژیم غذایی می‌تواند با چالش‌هایی موقتی همراه باشد. احساس ضعف و بی‌حالی، میل شدید به مصرف شیرینی، احساس افسردگی و کاهش عملکرد شناختی از جمله آن‌ها است.

با به کار بردن راه‌هایی برای مدیریت این چالش‌ها، می‌توانید تصمیم حذف قند از رژیم غذایی را تسهیل کنید. برای مثال، ورزش کردن، کاهش تدریجی مصرف منابع قندی، مصرف مواد غذایی با مقادیر بالای پروتئین و افزایش مصرف فیبر خوراکی می‌تواند به تسهیل حذف قند از رژیم غذایی کمک کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt