فواید پاپایا برای سلامتی بدن

 در تغذیه سالم, سلامتی

پاپایا یکی از میوه‌های محبوب و مهم از نظر اقتصادی، در کشورهای استوایی و نیمه استوایی است. میوه پاپایا تقریبا شیرین است و در بسیاری از کشورها برای وعده صبحانه استفاده می‌شود. همچنین در انواع سالادها، پای‌ها، آبمیوه‌ها، شربت‌های نوشیدنی و قنادی هم کاربرد دارد. میوه نارس پاپایا برای پخت غذاهایی مثل اسکواش استفاده می‌شود.

امروزه با توجه به افزایش آگاهی عمومی در مورد سلامتی و بهبود کیفیت زندگی، افراد به دنبال میوه‌ها و غذاهایی هستند که اثرات سلامت‌بخش و درازمدت در زندگی آن‌ها داشته باشند. استفاده از خواص پاپایا هم از این قاعده مستثنی نیست.

در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا به فواید پاپایا برای سلامتی بدن بپردازیم.

خواص پاپایامفید برای برای کبد:

این میوه دارای ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها وترکیبات معدنی فراوانی است و همچنین حاوی فلاونوییدها و بتاکاروتن است. این ترکیبات به بهبود سلول‌های کبدی که در اثر وجود رادیکال‌های آزاد آسیب دیده‌اند کمک می‌کنند. دانه‌های پاپایا کبد را به سرعت پاکسازی می‌کنند و باعث افزایش اشتها در کودکان و سالمندان می‌شوند.

خواص ضد سرطانی:

مصرف آنتی اکسیدان بتاکاروتن موجود در پاپایا ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد. بر اساس تحقیقات، در مردان جوان مصرف رژیم‌های غذایی غنی از بتاکاروتن، می‌توانند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مردان این میوه پاپایا را به صورت تازه یا پاپایا خشک حبه ای تهیه کنند تا خطر ابتلا به این سرطان در آنها کم شود.

افزایش سلامت قلب:

اضافه کردن پاپایا به رژیم غذایی روزانه باعث افزایش سلامت قلب می‌شود. این میوه به دلیل داشتن ویتامین C بالا و پتاسیم فراوان، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. علاوه بر موارد گفته شده، فیبر موجود در آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

خواص پاپایاسلامت استخوان‌ها:

همیشه گفته می‌شود که لبنیات مصرف کنیم تا استخوان‌های قوی‌ای داشته باشیم. ولی در کنار لبنیات، از خواص انواع میوه خشک و میوه‌هایی مثل پاپایا خشک و تازه غافل نشوید. مصرف کمِ ویتامین K با افزایش خطر شکستگی استخوان همراه است. مصرف کافی ویتامین K برای سلامتی مهم است، زیرا جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد و می‌تواند دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش دهد. به این معنی که کلسیم بیشتری در بدن برای تقویت و بازسازی استخوان‌ها وجود خواهد داشت.

کاهش التهاب:

التهاب، واکنش طبیعی بدن در مقابل هجوم عوامل بیماری‌زا است، ولی ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نیز محسوب می‌شود. در پژوهش‌ها نشان داده شده است که مصرف میوه پاپایا می‌تواند در رفع یا تخفیف التهاب بسیار موثر باشد و در کنار آن اثرات سالخوردگی را نیز معکوس نماید.

خواص پاپایا برای خون:

خاصیت میوه پاپایا در بهبود بیماری کمبود پلاکت خون، یکی از فواید شناخته‌شده مصرف این میوه است. این بیماری منجر به کاهش توان بدن در تشکیل لخته خون و افزایش احتمال خونریزی داخلی می‌شود. در پژوهش‌هایی ثابت شده است که مصرف میوه پاپایا می‌تواند منجر به افزایش میزان پلاکت و شمار گلبول‌های قرمز در خون شود. این خاصیت پاپایا منجر شده است تا پژوهشگران آن را به‌عنوان گزینه‌ای در درمان بیماری‌های خونی و مشکل انعقاد خود مدنظر قرار دهند.

خواص پاپایاجلوگیری از آسم:

بتاکاروتن موجود در پاپایا، به‌عنوان ماده‌ای شناخته شده است که در جلوگیری از بروز بیماری آسم مفید محسوب می‌شود. حفظ میزان کافی از ویتامین A در رژیم غذایی، برای کاهش التهاب در مجاری تنفسی به‌ویژه در کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

طریقه مصرف میوه پاپایا چگونه است؟

پاپایا یک میوه خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است که می‌توان به صورت تازه یا آماده شده مصرف کرد. در ادامه به برخی از روش‌های مصرف میوه پاپایا اشاره می‌کنم:

مصرف پاپایا تازه

پاپایا تازه می‌تواند به صورت خام به عنوان میوه تازه مصرف شود. برای مصرف پاپایا تازه، می‌توانید پوست آن را پوشیده و محتویات داخل را با چندین روش مختلف خوردن مصرف کنید.

تهیه سالاد پاپایا

پاپایا را می‌توان با سایر میوه‌ها و سبزیجات ترکیب کرده و سالاد پاپایا تهیه کرد. برای تهیه سالاد پاپایا، پوست پاپایا را پوشیده کرده، داخل آن را خالی کرده و سپس با سبزیجات و مواد دیگر ترکیب کنید.

تهیه روغن پاپایا

روغن پاپایا یک روغن طبیعی است که از بذرهای پاپایا تهیه می‌شود. این روغن می‌تواند به عنوان روغن آشپزی استفاده شود یا در تهیه سس و مربا مورد استفاده قرار گیرد.

تهیه چای پاپایا

برگ‌های پاپایا را می‌توان به عنوان چای سبز استفاده کرد. برای تهیه چای پاپایا، برگ‌های پاپایا را با آب جوش مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و مصرف کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt