فواید و مضرات غذای تند

 در تغذیه سالم, سلامتی

در مورد فواید و مضرات غذاهای تند چه می‌دانید؟ آیا از آن دسته از افرادی هستید که مقدار زیادی ادویه و فلفل به غذای خود اضافه می‌کنند؟ تند کردن غذای خانگی و یا غذای مورد علاقه‌تان در رستوران، می‌تواند تجربه فوق‌العاده‌ای برای غذا خوردن باشد.

غذاهای تند و پر ادویه، طعم و مزه غذای شما را زیاد می‌کنند و می‌توانند بر روی بدن شما نیز تأثیرگذار باشند. در این مقاله از ماه خاتون، مزایا و معایب خوردن غذای تند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

غذاهای تندفواید غذاهای تند برای طرفداران آن

کاهش وزن:

فلفل‌های تند حاوی مقادیری کاپسایسین هستند. کاپسایسین به متابولیسم بدن کمک می‌کند و سرعت سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد. علت این امر این است که کاپسایسین باعث افزایش دمای بدن شده و ضربان قلب را نیز افزایش می‌دهد. همچنین ثابت شده است که افرادی که با غذای خود فلفل مصرف می‌کنند یا غذای تند زیاد می‌خورند، حجم وعده غذایی‌شان کاهش می‌یابد در نتیجه روزانه کالری کمتری دریافت می‌کنند.

کاهش تدریجی در روند پیر شدن:

غذاهای تند و پر ادویه‌، با افزایش سرعت جریان خون در صورت و بدن باعث طول عمر می‌شوند. این افزایش جریان خون، باعث می‌شود که پوست جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد. طبق نظر و گفته دکتر کاسیندروف، هر نوع غذایی که بتواند از لحاظ داخلی به بدن شما کمک کند، باعث می‌شود که شما نیز ظاهری خوب و سالم داشته باشید.

بر اساس یک تحقیق و بررسی چینی، خوردن غذای تند و ادویه دار یک یا دو بار در هفته خطر مرگ و میر را تا میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. اگر این موضوع شما را قانع نمی‌کند، به روش‌های دیگری که غذاهای خیلی تند می‌توانند به طول عمر شما کمک کنند، نگاهی بیندازید.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان:

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که با مصرف منظم فلفل و پودر کاری می‌توان احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد. کاپسایسین سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد و گاهی باعث نابود شدن سلول‌های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های اطراف می‌شود. در کشورهایی مانند هند و مکزیک که مصرف فلفل قرمز و کاپسایسین زیاد است، نرخ ابتلا به سرطان بسیار کمتر مشاهده می‌شود.

خوردن غذاهای تند سلامت قلب:

غذاهای تند و پر ادویه، همیشه برای قلب، مناسب و مفید هستند. از آنجایی که فلفل و غذاهای تند توانایی بدن را برای از بین بردن لخته‌های خونی افزایش می‌دهند، به‌سلامت قلب کمک می‌کنند. کاپسایسین، یک ماده فعال در فلفل هالوپینو و فلفل قرمز است که باعث کاهش کلسترول بد خون شده و عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد.

تسکین درد:

کپسایسین، علاوه بر اینکه باعث کاهش ریسک سرطان می‌شود، یکی از مواد اصلی در تسکین درد است. فلفل چیلی را به غذای خود اضافه کنید تا درد مفاصل و ماهیچه را کاهش دهد. کپسایسین می‌تواند درد را در افراد مبتلابه آرتروز، روماتیسم و ورم مفاصل کاهش دهد.

بهبود هضم غذا:

فلفل به هضم غذا کمک می‌کند زیرا باعث افزایش ترشحات هیدروکلریک معده می‌شود. در نتیجه خون بیشتری اطراف معده جمع می‌شود و روند هضم غذا تسهیل پیدا می‌کند. کاپسایسین همچنین برخی میکروب‌ها را در معده از بین می‌برد. در نتیجه می‌تواند به رفع مشکلات معده کمک کند. اما توجه داشته باشید که اگر بعد از خوردن فلفل احساس سوزش معده به شما دست داد، حتما این مسئله را با پزشک در میان بگذارید. معمولا در چنین مواردی داروهایی تجویز می‌شود که اسید معده را خنثی می‌کند.

درمان سرماخوردگی:

غذاهای تند و پر ادویه از لحاظ داشتن ویتامین‌های A و C بسیار غنی هستند. این بدان معناست که این نوع غذاها باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شما می‌شوند تا بتوانید با دردها و بیماری‌های مزمن مبارزه کنید. برخی از مواد غذایی مانند فلفل تند دارای یک خاصیت ضد باکتریایی هستند و به شما در مبارزه با میکروب‌ها کمک می‌کنند.

عوارض و خطرات غذاهای تند

  • بروز تحریک
  • از دست دادن قوه چشایی
  • بدتر شدن مشکل ریفلاکس اسید معده
  • بروز اسهال
  • کاهش حساسیت غدد چشایی
  • تحریک و خارش پوست

فواید غذاهای تند مقدار مناسب مصرف غذاهای تند

اگر بدن شما این آمادگی را دارد که غذاهای تند را مصرف کند، مقدار مشخصی از این غذاهای تند را بخورید اما زیاده روی نکنید. اگر از غذاهای تند بیش از اندازه مصرف کنید، حرارت و گرمای بدن شما افزایش می‌یابد و می‌تواند به‌سلامتی شما آسیب برساند و باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند زخم معده شود.

بنابراین، اگر بافت معده حساسی دارید و یا تحملتان نسبت به خوردن مواد غذایی تند پائین است، توصیه می‌شود که از این‌گونه غذاها به میزان متعادل مصرف کنید. غذاهای خود را در حد متعادلی تند کنید و بدن خود را گرم نگه دارید تا بتوانید سبک و سیاق زندگی و افق فکری خود در مورد آشپزی را گسترش دهید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt