عواقب انتخاب رژیم غذایی خودسرانه

 در تغذیه سالم, سلامتی

آیا می‌دانید عواقب انتخاب رژیم غذایی خودسرانه چیست؟ ما در این مقاله از ماه خاتون شما را با این موضوع و تبعاتی که می‌تواند به همراه داشته باشد آشنا خواهیم کرد.

رژیم غذایی سالم می‌تواند تأثیرات مثبت بسیار زیادی در حفظ سلامتی و رسیدن به‌تناسب اندام فرد داشته باشد؛ اما همان‌قدر که رژیم غذایی سالم می‌تواند به فرد کمک کند، رژیم‌های نامناسب نیز سلامتی را به خطر می‌اندازد.

رژیم خودسرانه رِژیم خودسرانه چیست؟

رژیم خودسرانه (Self-Dieting) به معنای انتخاب و پیگیری یک رژیم غذایی بدون مشورت یا راهنمایی متخصصان تغذیه است. در این رژیم، شخص به طور خودسرانه و بدون راهنمایی کسانی که در زمینه تغذیه متخصص هستند، تصمیم می‌گیرد چه نوع غذاهایی بخورد و چگونه رژیم خود را برنامه‌ریزی کند.

رژیم خودسرانه ممکن است شامل کاهش مصرف کالری، محدودیت در مصرف خاصیت‌های غذایی مانند کربوهیدرات یا چربی، مصرف مکمل‌های غذایی، رژیم‌های غذایی موقتی و غیره باشد. اما بدون راهنمایی مناسب، ممکن است این رژیم‌ها نقص‌های مغذی داشته باشند و به سلامتی خطر وارد کنند.

عوارض و مشکلات انتخاب رژیم غذایی خودسرانه

۱. ریزش مو

از ابتدایی‌ترین عوارض انتخاب رژیم غذایی خودسرانه می‌توان به ریزش مو اشاره کرد. فولیکول‌های مو برای حفظ سلامتی خود و همچنین افزایش ضخامت موها به مواد مغذی بسیار زیادی مانند کلسیم، زینک و بیوتین نیاز دارند. زمانی که بدون توجه به میزان این مواد مغذی در بدن و نیاز بدن به آن‌ها رژیم غذایی خاصی را انتخاب می‌کنید، شوک ناشی از کمبود این مواد مغذی منجر به ریزش مو می‌شود.

عوارض رژیم خودسرانه ۲. مشکلات پوستی

زیبایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از افراد برای رسیدن به‌تناسب اندام و افزایش زیبایی خود به سراغ رژیم‌های لاغری می‌روند؛ اما از آنجایی‌که پوست مهم‌ترین و مؤثرترین عضو بدن در زیبایی فرد است. کمبود آب میان بافتی پوست و همچنین کاهش رطوبت مورد نیاز آن می‌تواند منجر به شل‌شدگی، ایجاد چین‌وچروک، بروز آکنه و… روی پوست شود. انتخاب رژیم غذایی خودسرانه در اکثر مواقع موجب کاهش آب و مایعات مورد نیاز بدن می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به بروز مشکلات پوستی فراوانی شود.

۳. بروز مشکلات گوارشی

از جدی‌ترین و شایع‌ترین مشکلات انتخاب رژیم غذایی خودسرانه می‌توان به بروز مشکلات دستگاه گوارشی اشاره کرد. برای کاهش وزن نیاز به کاهش میزان کربوهیدرات در بدن است. اما میزان کاهش کربوهیدرات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کم کردن ناگهانی آن می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه فیبر در بدن شود که عوارضی مانند اسهال، یبوست، زخم معده و مشکلات جدی‌تر و طولانی‌تر دستگاه گوارش را به همراه خواهد داشت.

۴. اختلال در سیستم عصبی

انتخاب رژیم غذایی خودسرانه می‌تواند عواقب دیگری مانند اختلال در سیستم عصبی را نیز به همراه داشته باشد. عدم شناخت کافی روی مواد غذایی مورد استفاده در این رژیم و استفاده هم‌زمان از غذاهای خوب و بد می‌تواند موجب بروز وسواس‌های فکری در رابطه با انتخاب غذا شود، بنابراین سیستم عصبی فرد به‌طورجدی ضعیف می‌شودکه می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر پرخاشگری، وسواس فکری و رفتاری، بی‌اشتهایی و… شود.

معایب رژیم خودسرانه ۵. بروز مشکلات هورمونی

اختلالات هورمونی از دیگر مشکلات انتخاب رژیم غذایی خودسرانه است. زیرا در رژیم‌های خودسرانه معمولاً به‌صورت ناگهانی و به میزان زیادی مواد غذایی مورد نیاز بدن محدود می‌شود که می‌تواند در عملکرد هورمون‌های بدن اختلالاتی جدی ایجاد کند. به‌طور مثال پیروی خودسرانه از رژیم غذایی که مصرف کربوهیدرات را به‌یک‌باره و به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، می‌تواند در عملکرد هورمون کورتیزول اختلال ایجاد کرده و موجب افزایش آن شود و همه این‌ها درنهایت به تشدید استرس و تأثیرات منفی در کارکرد تیروئید و چرخه قاعدگی منجر می‌شود.

۶. کاهش قابل‌توجه سطح انرژی

یکی از اصلی‌ترین شرایط برای کاهش وزن ، کم کردن کالری مصرفی است؛ اما درصورتی‌که این کالری تنها با کم کردن حجم غذای مصرفی و حذف برخی از مواد غذایی انجام شود، می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. به همین دلیل است که انتخاب رژیم غذایی خودسرانه می‌تواند موجب عدم تأمین کالری مورد نیاز بدن شده و در نهایت به کاهش سطح انرژی منجر شود.

۷. کم‌خونی

همچنین کمبود آهن یا کاهش یک‌باره آن در بدن می‌تواند موجب کم‌خونی یا اختلال در تعداد و عملکرد پلاکت‌های خون شود که بیماری‌های جدی‌تری مانند سرطان را پیش رو خواهد داشت.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt