علت بدن درد بعد از ورزش چیست؟

 در سلامتی, ورزش

اغلب افراد بعد از ورزش دچار بدن درد می‌شوند و یا به کوفتگی بعد از ورزش مبتلا می‌گردند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند این درد، نشان دهنده موثر بودن ورزش و آغاز عضله سازی است.

در حالی‌که بسیاری دیگر از افراد تصور می‌کنند گرفتگی عضلات، به دلیل فشار بیش از حد و یا آسیب دیدگی عضلات است و تلاش می‌کنند تا مانع از ایجاد این وضعیت شوند؛ اما مهم‌ترین مسئله، رفع بدن درد بعد از بدنسازی است.

 برای رفع این مسئله چه کار می‌توان کرد؟! با ما در ماه خاتون همراه باشید تا راه حل این موضوع را به شما بگوییم.

بدن درد بعد از ورزشعلت بدن درد بعد از ورزش چیست؟

درد عضلانی یا همان بدن درد بعد از ورزش که با اصطلاح (DOMS) نیز در بین ورزشکاران شناخته می‌شود، در دو صورت، اتفاق خواهد افتاد:

  • به تازگی ورزش را شروع کرده باشید.
  • سبک یا برنامه تمرینی‌تان را تغییر داده باشید، مثلاً شدت یا مدت ورزش خود را افزایش دهید.

خبر خوب این که بعد از گذشت مدتی از آغاز برنامه ورزشی شما، بدن دردتان کمتر خواهد شد و کم‌کم بدن‌تان به انجام تمرینات عادت خواهد کرد. مگر اینکه مجدداً سبک یا برنامه ورزشی‌تان را تغییر دهید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این بدن دردها ناشی از ترشح لاکتیک اسید داخل عضلات است. خیر، بسیاری از لاکتیک اسیدها خیلی زود از عضلات خارج می‌شوند. علت اصلی درد عضله، التهاب و تورم عضلات بعد از ورزش است.

درمان بدن درد بعد از ورزش

بدن درد بعد از ورزش را نمی‌توانید خیلی سریع از بین ببرید یا درمان کنید؛ چراکه یک بخش تمرین است! عضلات شما نیاز به زمان دارند تا بهبود یابند اما راهکارهایی وجود دارد که به آرام شدن درد کمک می‌کند.

گرفتگی عضلات بعد از ورزش ۱. زیاد آب بنوشید.

شاید بدیهی به نظر برسد، اما آب نوشیدن، بخش مهم ریکاوری عضلات است. آب، دمای بدنتان را متعادل می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد، مواد زائد را خارج می‌کند و مواد مغذی به ماهیچه‌های شما می‌رساند. اگر بدنتان کم آب باشد نه تنها درد شدیدتری را تجربه می‌کنید، بلکه گرفتگی شدید عضلات، خستگی، سرگیجه یا گاهی اوقات گرمازدگی هم به سراغ‌تان خواهد آمد.

۲. پروتئین رسانی به بدن

یکی از دلایلی که سبب ایجاد درد در عضلات می‌شود، آسیب رسیدن به عضله است. در حقیقت کوفتگی، همان پارگی ریز ایجاد شده در عضلات است. به همین دلیل مصرف پروتئین پس از ورزش و تا یک روز پس از آن به بدن کمک می‌کند تا راح‌ت‌تر التهاب و آسیب به عضله را جبران نماید؛ به همین دلیل در کاهش بدن درد بعد از ورزش موثر است. مصرف شیر، تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، پودرهای پروتئینی طبیعی و… از انواع منابع پروتئینی هستند که می‌توانید برا رفع کوفتگی بعد از ورزش از آن‌ها استفاده کنید.

۳. ماساژ بگیرید.

شما می‌توانید توسط یک ماساژور حرفه‌ای، ماساژ بگیرید یا از فوم‌های غلتکی و تفنگ ماساژ استفاده کنید. این ابزارها تنش و گرفتگی عضلانی را آزاد می‌کنند و گردش خون را افزایش می‌دهند تا مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به ناحیه آسیب‌دیده برسد، در نتیجه تورم و التهاب عضلانی کاهش می‌یابد.

نکته مهم این است که از یک فوم نرم استفاده کنید و فقط عضله را ماساژ دهید و نه مفصل را!

علت بدن درد بعد از ورزش۴. استراحت کنید.

گاهی اوقات لازم نیست که کار خاصی کنید تا دردها فروکش کنند، بلکه فقط کافی است استراحت کنید. بین دو جلسه تمرینی سنگین، حداقل ۲ روز فاصله بیندازید (گاهی اوقات حتی ۳ روز). بدن شما سزاوار ۷ ساعت خواب باکیفیت شبانه است و این خواب برای ترمیم عضلات آسیب دیده و دردناک، ضروری است!

۵. دوش آب سرد بگیرید.

سرما به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کند و بر کاهش درد عضلانی هم موثر خواهد بود. همچنین دوش آب سرد مثل یک بی‌حس‌کننده عمل می‌کند و به طور موقت ناراحتی و درد شما را تسکین می‌دهد. اما در روزهای بعد دوش آب گرم بگیرید تا گرفتگی‌های عضلانی، باز شوند.

۶. فعالیت سبک در روزهای بعد انجام دهید.

وقتی یک جلسه ورزش سنگین داشتید، بهتر است تا جلسه بعدی دو روزی به بدن خود فرصت بهبودی بدهید، اما به این معنی نیست که کلا بخوابید و بی‌حرکت بمانید. ورزش سبک اتفاقا می‌تواند برای تسکین این دردها کمک کننده باشد. مثل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt