راهکارهایی برای درمان منافذ باز پوست

 در پوست و زیبایی, سلامتی

داشتن پوستی صاف و یکنواخت در زیبایی صورت بسیار اهمیت دارد؛ اما گاهی عوارضی مانند جوش‌های صورت و یا بزرگ شدن منافذ باز صورت می‌تواند پوست صورت‌تان را از حالت یکنواخت و صاف خارج کند.

منافذ باز روی پوست روزنه‌هایی هستند که به عرق و سبوم اجازه‌ی خروج از پوست را می‌دهند؛ این منافذ گاهی به دلایل مختلفی بیش از حد بزرگ می‌شوند و پوست صورت حالتی شبیه پوست پرتقال پیدا می‌کند.

 در این مطلب ابتدا به علل بزرگ شدن منافذ باز صورت می‌پردازیم و پس از آن روش های کارآمد درمان منافذ باز پوست صورت را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. با ماه خاتون همراه باشید.

درمان منافذ باز پوستعلت بزرگ شدن منافذ پوست صورت چیست؟

تولید چربی زیاد در پوست

منافذ باز در بخش میانی صورت شما بزرگ‌تر به نظر می‌رسند چرا که در این بخش از صورت‌تان غدد آزاد‌ کننده‌ی چربی بیشتری وجود دارند.

جنسیت

معمولا مردان به نسبت زنان پوست چرب‌تر و غدد آزاد‌ کننده‌ی چربی بیشتری دارند؛ بنابراین منافذ باز پوستشان بزرگ‌تر است.

افزایش سن

کلاژن و الاستین پروتئین‌هایی هستند که به لحاظ ساختاری می‌توانند منافذ باز صورت را مستحکم‌تر و کوچک‌تر نگاه دارند. با افزایش میزان کلاژن و الاستین کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث می‌شود منافذ پوست بزرگ‌تر شوند.

نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید (UV) باعث تجزیه‌ی کلاژن و الاستین، پروتئین‌های سازنده‌ی پوست می‌شود. این فرآیند استحکام پوست را کاهش می‌دهد و باعث بزرگ‌تر شدن منافذ باز پوست می‌شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی می‌تواند با افزایش فعالیت غدد تولید کننده‌ی چربی باعث بزرگ‌تر شدن منافذ باز پوست شود. معمولا خانم‌ها در دوران قاعدگی منافذ باز صورتشان بزرگ‌تر می‌شود و به همین دلیل امکان بروز آکنه هم در این دوران بیشتر است.

منافذ باز پوستدرمان منافذ باز پوست

راهکارهای زیر به کوچک شدن منافذ و بهبود ظاهر پوست کمک می‌کنند:

۱. فقط از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرکومدون‌زا استفاده کنید.

کلمه «غیرکومدون‌زا» یا «غیرکومدوژنیک» به این معنی است که این محصول منافذ شما را مسدود نمی‌کند. انسداد منافذ پوست باعث منبسط شدن و بزرگ‌تر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود. روی برچسب محصولاتی که به پوست صورت خود می‌زنید باید یکی از اصطلاحات زیر درج شده باشد، در غیر این صورت از خرید آن صرف‌نظر کنید:

  • غیرکومدوژنیک
  • فاقد چربی
  • منافذ را مسدود نخواهد کرد.

۲. صورت خود را ۲ بار در روز تمیز کنید.

انسداد منافذ یا چرب بودن زیاد پوست می‌تواند روزنه‌های پوست را بزرگ‌تر نشان دهد. ۲ بار شستن صورت در طول روز از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند و چربی پوست را کاهش می‌دهد. هنگام تمیز کردن صورت خود به نکات زیر توجه کنید:

  • از آب گرم استفاده کنید. آب خیلی داغ پوست شما را تحریک می‌کند و باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن منافذ می‌شود.
  • به آرامی صورت خود را بشویید. مالش شدید صورت می‌تواند پوست را تحریک کرده و باعث التهاب شود. وقتی پوست ملتهب است، منافذ واضح‌تر دیده می‌شوند.
  • یک پاک‌کننده ملایم و غیرکومدون‌زا پیدا کنید. برای شستشوی صورت خود از محصولاتی که باعث تحریک پوست نمی‌شوند و منافذ آن را مسدود نمی‌کنند، استفاده کنید.

۳. از ماسک صورت استفاده کنید.

ماسک خاک رس با کاهش سبوم لایه‌های عمیق پوست باعث کوچک شدن منافذ می‌شود. استفاده منظم از ماسک سفیده تخم‌مرغ هم می‌تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و درمان منافذ باز پوست کمک کند.

راهکارهایی برای درمان منافذ باز پوست۴. پوست‌تان را لایه‌برداری کنید.

لایه‌برداری پوست با استفاده از محصولات حاوی آلفا یا بتا هیدروکسی اسید (AHA یا BHA) از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید از اکثر لایه‌بردارهای بدون نسخه هر ۲ هفته یک‌بار و گاهی اوقات به صورت هفتگی استفاده کنید.

۵. از رتینول استفاده کنید.

رتینول نوعی رتینوئید (مشتقات ویتامین A) است که به دلیل درمان آکنه و چین و چروک معروف شده است. رتینول به پاکسازی سلول‌های مرده پوست و باز کردن منافذ کمک می‌کند و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.

بهتر است شب‌ها از مرطوب‌کننده یا سرم حاوی رتینول یا رتینیل پالمیتات (فرم پایدارتر رتینول) استفاده کنید، چون این ترکیبات حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش می‌دهند. استفاده از محصولات حاوی رتینول را از دو بار در هفته شروع کنید تا به استفاده روزانه برسد. اگر باردار یا شیرده هستید، نباید از این محصولات استفاده کنید.

۶. میکرونیدلینگ را امتحان کنید.

در این روش، پزشک از سوزن‌های ریز برای تحریک تولید کلاژن در پوست استفاده می‌کند. این کار بافت پوست را بهبود می‌بخشد و استحکام آن را افزایش می‌دهد. مانند هر روش دیگری که در مطب انجام می‌شود، میکرونیدلینگ هم عوارض خاص خود را دارد که عبارتند از: تورم، قرمزی و کمی خونریزی.

۷. از لیزر کمک بگیرید.

لیزر درمانی که در مطب پزشک انجام می‌شود، به درمان انواع مشکلات پوستی از جمله رفع منافذ باز پوست کمک می‌کند. لیزر درمانی می‌تواند نسبت به بعضی از درمان‌های خانگی تفاوت محسوس‌تری ایجاد کند. معمولا نتایج این روش بسته به نوع لیزر ماندگارتر هستند.

منافذ باز صورت راه پیشگیری از باز شدن منافذ پوست

رعایت نکات زیر از به وجود آمدن منافذ باز پوست جلوگیری می‌کند:

  • از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم ضدآفتاب طیف گسترده از کم‌آبی پوست جلوگیری می‌کند و با مرطوب نگه داشتن آن مانع تولید سبوم اضافی می‌شود.
  • به اندازه کافی آب بنوشید. مصرف مایعات از خشک شدن و کم‌آب شدن پوست جلوگیری می‌کند.
  • قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. یکی از عواملی که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود، باقی ماندن آرایش روی آن برای مدت طولانی است.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. از مصرف غذاهای مملو از کربوهیدرات و چربی بپرهیزید. رژیم غذایی پرکربوهیدرات باعث بروز آکنه می‌شود که یکی از دلایل بزرگ شدن منافذ است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt