راهنما گام‌به‌گام روتین پوستی روزانه

 در پوست و زیبایی, سلامتی

پوست سالم یک‌شبه به وجود نمی‌آید. یک برنامه منظم روتین پوستی و مراقبت از پوست برای بهینه‌سازی سلامت پوست، تقویت سیستم دفاعی آن و به حداکثر رساندن نتایج ضروری است. اما چطور می‌توان به این هدف رسید و پوستی سالم و زیبا داشت؟

بدون شک برای داشتن یک پوست زیبا و جوان به یک روتین پوستی مناسب نیاز دارید. اما روتین پوستی چیست و چطور می‌توانید یک روال مراقبت از پوست مناسب را انتخاب کنید؟

در این مقاله از ماه خاتون به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید یک روتین پوستی روزانه داشته باشید.

روتین پوستی روزانه چگونه ترتیب روتین پوستی را رعایت کنیم؟

طبق یک قانون کلی باید محصولات روتین خود را از رقیق‌ترین (محصولات مایع یا ژل) به غلیظ‌ترین مواد (کرم‌ها) استفاده کنید. به‌عبارت‌دیگر، باید ابتدا از موادی که غلظت کمتری داند و سبک‌تر هستند استفاده کنید و سپس به سراغ محصولات غلیظ‌تر و کرمی بروید.

در واقع، ابتدا باید محصولات نفوذپذیرتر (مانند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سرم‌ها) که برای پوست مهم‌تر هستند را استفاده کنید و اجازه دهید تا جذب شوند؛ سپس، محصولاتی که چندان به پوست نفوذ نمی‌کنند، مانند نرم‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها را به پوست بزنید.

علاوه بر ترتیب استفاده، باید به زمان موردنیاز برای جذب هر محصول نیز توجه کنید. بعضی از محصولات روتین مراقبت از پوست باتوجه‌به فرمولی که دارند، به ۵ الی ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارند تا اثر بگذارند. اکثر افراد زمان کافی برای روتین‌های پیچیده را ندارند؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید روتین را ساده انتخاب کنید تا ادامه دادن به آن برای شما راحت باشد. فراموش نکنید که تداوم در روتین پوستی اهمیت زیادی دارد!

راهنما گام‌به‌گام روتین پوستی روزانه

در روتین پوستی روزانه باید از محصولاتی استفاده کنید که از پوست در مقابل نور خورشید و آلودگی مراقبت کند. همچنین، از لایه‌بردارها و محصولات درمانی مانند رتینول باید شب‌ها استفاده کنید. در ادامه، مراحل روتین پوستی روزانه را به‌صورت گام‌به‌گام بررسی می‌کنیم:

مرحله ۱: شوینده و پاک کننده مناسب نوع پوست

اولین و مهم‌ترین قدم در هر نوع روتین پوستی، پاک‌سازی صورت با استفاده از شوینده مناسب است؛ زیرا ناخالصی‌ها و چربی باعث مسدودشدن منافذ و کدرشدن پوست می‌شوند. در این مرحله، از ژل یا پاک‌کننده‌های ملایم که به سد محافظ پوست آسیبی نمی‌رسانند، استفاده کنید.

راهنما گام‌به‌گام روتین پوستی روزانه مرحله ۲: تونر

اکثر افراد تصور می‌کنند تونر پوست را خشک و تحریک می‌کند، به همین دلیل آن را در روتین خود قرار نمی‌دهند. اگرچه تونر‌های قدیمی ممکن بود کمی باعث خشکی شوند، اما انواع جدید بسیار پیشرفته‌تر هستند و حتی به‌عنوان سیستم انتقال آنتی‌اکسیدان‌ها، مشتقات ویتامین B و حتی اسیدهای تقویت‌کننده عمل می‌کنند. باتوجه‌به نوع پوست و مشکلی که دارید، باید تونر مناسب را انتخاب کنید.

مرحله ۳: سرم

سرم‌ها، غنی از مواد مغذی هستند که برای درمان و محافظت از پوست مصرف می‌شوند. انواع سرم‌ها مشکلات پوستی مختلف از چین‌وچروک گرفته تا لکه‌های تیره را برطرف می‌کنند. امروزه سرم‌های مختلفی در بازار موجود است؛ اما پزشکان استفاده روزانه از سرم‌های آنتی‌اکسیدانی را توصیه می‌کنند.

این نوع سرم‌ها فواید مختلفی مانند کم‌رنگ‌کردن بخش‌های التهابی پوست، ازبین‌بردن آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش و آلاینده‌های محیطی دارند. از طرف دیگر، سرم نیاسینامید رنگ پوست را روشن و یکدست می‌کند، تولید کلاژن را افزایش و التهاب را تسکین می‌دهد.

مرحله ۴: کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم حداقل هر شب یا دو بار در روز، از دهه ۲۰ زندگی‌ بسیار اهمیت دارد. استفاده از این محصول در این سنین، باعث می‌شود که پوست پلک به راحتی شل نشود و ظاهر صاف خود را بعداً از دست ندهد.

اِستفاده منظم از این محصول به‌مرورزمان حالت ارتجاعی پوست پلک را حفظ می‌کند و‌ باعث بهبود یا جلوگیری از برخی خطوط ریز یا ازدست‌دادن کلاژن می‌شود. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید باید مداوم از کرم دور چشم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ محصولی معجزه نمی‌کند و یک‌شبه به نتیجه نمی‌رسید.

مرحله ۵: محصولات درمانی لکه‌های صورت

محصولات درمانی لکه‌های صورت، از نظر ترکیبات فعال متفاوت هستند؛ بنابراین حتما از پزشک در مورد بهترین زمان و شیوه مصرف بپرسید. بنزوئیل پراکسید، یک ترکیب رایج برای درمان لکه‌های آکنه است که نیاز به یک تا سه ساعت زمان برای اثرگذاری دارد. به یاد داشته باشید که درمان لکه‌های آکنه می‌تواند پوست شما را خشک کند؛ بنابراین، همیشه فقط در نقاطی که لکه دارید از آن استفاده کنید.

اگر پوست شما مستعد آکنه است باید از ترکیبات حاوی بنزوئیل پراکسید یا گوگرد در طول روز برای کاهش تولید چربی و جلوگیری از جوش‌زدن استفاده کنید. در روتین پوستی شب نیز محصولات رتینول به کاهش منافذ پوست و افزایش درخشندگی پوست کمک می‌کند.

روتین پوستی مرحله ۶: آبرسان

همه افراد نیاز به آبرسان دارند، حتی اگر پوست چرب دارید. درواقع، اگرچه بدن، به طور طبیعی سیستم تولید چربی دارد تا یک پوشش محافظ در برابر عوامل بیرونی و عفونت‌ها ایجاد شود؛ اما‌ باز هم به مرطوب‌کننده نیاز است تا با هیدراتاسیون یا آبرسانی از آسیب‌های ناشی از نور آفتاب، آب‌وهوا و مواد شیمیایی جلوگیری شود. بنابراین، آبرسان برای حفظ سلامت و جوانی پوست بسیار اهمیت دارد. محصولات حاوی سرامیدها یا اسید هیالورونیک تاثیر بیشتری در حفظ رطوبت پوست دارند.

مرحله ۷: ضد آفتاب

استفاده از ضدآفتاب، برای هر نوع پوست و هر سنی، مهم‌ترین مرحله روتین روزانه، محسوب می‌شود. این مرحله به‌قدری مهم است که اگر ضدآفتاب نزنید، مراحل دیگر اهمیت خود را از دست می‌دهند. نور خورشید اولین دلیل پیری زودرس پوست است. علاوه‌برآن، ممکن است منجر به سرطان نیز شود. نیم ساعت قبل از اینکه از خانه بیرون روید، به‌عنوان آخرین مرحله از روتین، ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر را بر روی پوست صورت، گردن و دست‌ها بزنید. همچنین، شما می‌توانید برای کوتاه‌کردن روتین خود از مرطوب‌کننده‌های حاوی SPF نیز استفاده کنید.

 

در مقاله بعدی درباره روتین پوستی شبانه برایتان توضیح می‌دهیم پس حتما در بخش پوست و زیبایی با ماه خاتون همراه باشید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt