درمان کبد چرب با تغذیه

 در تغذیه سالم, سلامتی

افزایش ذخایر چربی در سلول‌های کبدی با عنوان کبد چرب شناخته می‌شود که مشکلات زیادی را برای سلامت انسان به همراه دارد. از آنجایی که سلامت کبد به رژیم غذایی شما وابسته است، پس باید نکات تغذیه‌ای این بیماری را رعایت کنید.

برخی از مواد غذایی را در لیست غذاهای خود قرار دهید و برخی از آن‌ها را حذف کنید. آیا شما می‌دانید که این غذاها کدام هستند؟ چگونه باید رژیم غذایی مناسب این بیماری را داشت؟ در این مطلب از ماه خاتون همراه ما باشید تا توضیح دهیم که برای کبد چرب چی بخوریم؟

برای کبد چرب چی بخوریم؟

به طور کلی، رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است که از نظر کارشناسان ما رعایت این موارد در رژیم کبد چرب بسیار مهم است:

  • میوه‌ها و سبزیجات
  • گیاهان پر فیبر مانند حبوبات و غلات کامل
  • کاهش قابل توجه مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله آنهایی که حاوی شکر افزوده، نمک، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی اشباع شده هستند.
  • عدم مصرف الکل

درمان کبد چرببرای کبد چرب چی بخوریم؟

متخصصان، مصرف این مواد غذایی را برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب توصیه می کنند:

شیر بادام یا شیر گاو کم چرب

بزرگسالان و کودکان مبتلا باید به مصرف کلسیم توجه کنند. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D  می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به بیماری کبدی پیشرفته به دلیل عوارض متعدد تغذیه ای دچار مشکل هستند و می توانند به پوکی استخوان مبتلا شوند. مبتلایان به کبد چرب روزانه حداکثر سه لیوان از هر یک از این نوع شیرها را بنوشند.

قهوه

تحقیقات پزشکی در حوزه تغذیه و تناسب اندام نشان داده، قهوه ی بدون خامه و شکر، یکی از موثرترین روش ها برای بهبود کبد چرب است. به نظر می رسد که قهوه ممکن است نفوذپذیری روده را کاهش داده و لذا جذب چربی را برای بدن کندتر می کند. البته صحت این مسئله هنوز در مرحله تحقیقات بالینی قرار دارد اما با این وجود، شواهد فزاینده ای نشان می دهد که قهوه اثرات مفیدی در کمک به کاهش علائم و خطرات بیماری دارد. بسته به نوع شدت بیماری و وضعیت بیمار، مصرف ۷ تا ۹ فنجان قهوه در هفته توصیه می شود.

غذاهای غنی از ویتامین E

شامل فلفل دلمه ای قرمز، اسفناج ، بادام زمینی و مغزها و … می باشد که سرشار از ویتامین E بوده و برای افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می شود.

کبد چربآب

کارشناسان توصیه می کنند مصرف آب را به هر نوشیدنی شیرین و پرکالری پایبند باشید. به طور مثال یک فرد نرمال و بدون سابقه بیماری و بدون داشتن ممنوعیت در مصرف مایعات با وزن ۵۰ کیلو،  می بایست روزانه حداقل ۳لیتر آب بنوشدتا از کمبود آب بدن و اثرات منفی آن بر روی کبد جلوگیری کند.

روغن زیتون

روغن های خاص مانند روغن زیتون و روغن آووکادو می توانند چربی های سالم بدن را تأمین کنند. این روغن ها به احساس سیری کمک می کنند و سطح آنزیم های کبدی را کاهش می دهند. انواع دیگر روغن که سرشار از چربی های اشباع نشده است، شامل روغن کنجد ، بادام زمینی، آفتابگردان و کلزا می باشد.

دانه های کتان و چیا

این‌ها منابع گیاهی اسیدهای امگا ۳ هستند. این اسیدها برای کبد چرب غیرالکلی و الکلی توصیه می شود زیرا باعث کاهش محتوای چربی در کبد می شود.

سیر

افزایش مصرف سیر طی یک دوره ۱۵ هفته ای منجر به کاهش توده چربی بدن و همچنین کاهش چربی در کبد و جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود.

سویا

محصولات سویا مانند شیر سویا یا توفو ممکن است این عارضه را بهبود بخشد.

درمان کبد جرب با تغذیهبرای درمان کبد چرب چی نخوریم؟

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد معمولاً آنهایی هستند که می توانند سطح قند خون را افزایش داده یا منجر به افزایش وزن شوند، مانند:

❌ آب میوه ، نوشابه و نوشیدنی های شیرین

❌ نوشیدنی های رژیمی که کالری کمی دارند

❌ کره و کره آب شده

❌ کیک های پخته شده شیرین، بستنی و دسرها

❌ بیکن، سوسیس، گوشت های پخته شده و گوشت های چرب

❌ الکل

❌ غذاهای شور

❌ غذاهای سرخ شده

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt