خواص ریحان برای سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

ریحان یک سبزی برگ‌دار و خوش‌عطر است که اصالت آن به آسیا و آفریقا بر می‌گردد. این سبزی به خانواده‌ی نعناع تعلق دارد و انواع بسیار مختلفی دارد. از این سبزی خوشبو در تهیه‌ی دمنوش‌ها و غذاهای متنوع استفاده می‌شود.

در این مقاله اطلاعات مفیدی را درباره‌ی خواص ریحان در اختیارتان قرار می‌دهیم. تا پایان این مقاله از ماه خاتون ما را همراهی کنید.

ریحان و خواص آنخواص ریحان برای سلامتی

مطالعات علمی نشان داده‌اند که ریحان خواص زیر را دارد.

خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد.
با سرطان مبارزه می‌کند.
درد و تب را کاهش می‌دهد.
از سرطان پیشگیری می‌کند.
از کبد محافظت می‌کند.
در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.
ضداسترس است.
از رگ‌های خونی محافظت می‌کند.

در ادامه به‌طور دقیق‌تر خواص ریحان را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مبارزه‌کننده با بیماری‌ها است.

آنتی‌اکسیدان‌ها و روغن‌های موجود در ریحان می‌توانند به مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کرده و از ساختار DNA و سلول‌ها محافظت کنند. این نوع سبزی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فلانوئیدی است که به محافظت از گلبول‌های سفید کمک می‌کنند که مسؤول عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند.

عملکرد ریه را تقویت می‌کند.

تقویت عملکرد ریه و کمک به پاکسازی بدن را هم می‌توانیم در لیست خواص ریحان قرار دهیم. یک مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسید زمانی که موش‌های صحرایی مریض عصاره‌ی ریحان را مصرف کردند، بهبود قابل‌توجه تولید آنزیم‌های سم‌زدا و کاهش جمع شدن چربی در کبد را تحربه کردند.

خواص ریحانبا افسردگی مبارزه می‌کند.

افراد مبتلا به اختلالات روانی مثل استرس و اضطراب می‌توانند از خواص ریحان برای بهبود بیماری خود کمک بگیرند. بعضی از افراد این سبزی را به‌عنوان یک ترکیب ضدافسردگی تلقی می‌کنند، چون می‌تواند عملکرد مغز داخل قشر آدرنال را به‌طور مثبت تحت تأثیر قرار دهد. این کار انتقال‌‌دهنده‌های عصبی را تحریک می‌کند هورمون‌های شادی و انرژی‌ را تنظیم کنند‌.

حاوی خواص ضدمیکروبی است.

یکی دیگر از خواص ریحان، مبارزه با ویروس‌ها و عفونت‌های مختلف است. نشان داده شده که روغن‌ اسانسی ریحان در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ها، مخمرها و ویروس‌ها اثرات ضدمیکروبی دارد. این یعنی این سبزی ممکن است از شما در برابر ویروس کاندیدا و انواع بیماری‌های پوستی مختلف محافظت کند.

به‌عنوان یک ترکیب ضدالتهابی عمل می‌کند.

یکی از خواص ریحان، مبارزه با التهاب محسوب می‌شود. ریحان حاوی روغن‌های اسانسی قدرتمند است. مطالعات نشان می‌دهند که این روغن‌ها به کاهش التهاب کمک می‌کنند که علت ریشه‌ای بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده‌ به شمار می‌رود.

در مبارزه با سرطان مفید است.

یکی دیگر از خواص ریحان، کمک به مبارزه با سرطان است. مطالعات بالینی نشان می‌دهند که ریحان حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی است که می‌توانند به‌طور طبیعی از سرطان‌هایی مثل ریه و کبد جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد ترکیبات موجود در ریحان می‌توانند فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن را افزایش دهند و از گسترش تومورهای سرطانی جلوگیری کنند.

ریحان و خواص بی‌شمار آنسلامت قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

ریحان خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و می‌تواند به عضلات کمک کند عملکرد رگ‌های خونی را که مسؤول انقباض و استراحت هستند، کنترل ‌کنند. به نظر می‌رسد ریحان می‌تواند از جمع شدن پلاکت‌ها جلوگیری کند که منجر به لخته شدن خون و ایست‌قلبی می‌شوند.

با استرس مبارزه می‌کند.

ریحان به‌عنوان یک آداپتوژن عمل می‌کند و از این طریق استرس را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند که ریحان این توانایی را دارد که به‌عنوان یک آداپتوژن طبیعی عمل کند. این سبزی به بدن برای سازگاری با استرس کمک کرده و اثرات مضر عوامل استرس‌زا را خنثی می‌کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt