خواص تخم و گیاه جرجیر

 در سلامتی, گیاهان دارویی

تخم جرجیر یا آروگولا (در طب سنتی باه زنان) یکی از مغذی ترین و غنی ترین دانه هایی است که می توانید، پیدا کنید. تخم جرجیر به تنهایی یک چاشنی عالی است اما مهمترین کاربرد آنها رشد میکروگرین ها است. جوانه جرجیر در هر وعده مقداری آهن، کلسیم، منیزیم روی، ویتامین C و ویتامین های گروه B را تامین می کند.در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

در قدیم از تخم جرجیر برای تقویت عملکرد جنسی استفاده می کردند. مصرف روزانه آن به داشتن انرژی و انگیزه جنسی بیشتر کمک می کند. این گیاه سیستم حسی را تقویت می کند و پاسخ های لمسی را در بدن افزایش می دهد. این گیاه به خصوص برای بهبود باروری خانم ها مفید است.

از آنجایی که تخم جرجیر نوعی خردل است، می توانید از دانه های خوراکی جرجیر به همان شکلی که
هستند لذت ببرید. آنها را به سالاد، ماریناد، غذاهای ترش اضافه کنید یا به صورت پودر درآورید به صورت مخلوط با ادویه ها استفاده کنید.

خواص تخم جرجیر

سرعت جوانه زنی بالا
سرشار از پروتئین، تیامین، ویتامین B6، اسید پانتوتنیک، روی و مس
منبع بسیار خوبی از فیبر غذایی، ویتامین C، فولات، کلسیم، آهن
دارای ویتامین A و ویتامین K
حاوی چربی اشباع شده و کلسترول پایین

خواص تخم و گیاه جرجیر، ماه خاتوننام دیگر گیاه جرجیر

گیاه جرجیر (Eruca sativa) در نقاط مختلف دنیا می روید و مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل نام های مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند کَحکیز، مَنداب و شابانک سالاد. در قدیم به آن کک کوج نیز گفته می شد و از گل و دانه‌ ها و برگ ‌های آن در سالاد و سایر غذاهای سرد استفاده می شد. در حال حاضر نیز از تخم جرجیر و برگ های آن به روش های مختلف استفاده می شود. این گیاه در طب سنتی ایران به عنوان باه زنان نیز شناخته می شود و برای رفع مشکلات باروری و تنبلی تخمدان تجویز می شود.

جرجیر چیست

جرجیر (eruca sativa) گیاهی است علفی، کم رشد و یکساله با برگ های مرکب سبز است. این گیاهان دارای شکوفه های سفید یا زرد همراه با رگبرگ های قرمز یا بنفش عمیق هستند. آروگولا بومی منطقه مدیترانه است و در جنوب اروپا به صورت وحشی رشد می کند. آروگولا را گیاه سالاد یا سالاد سبز نیز می نامند. آن را به عنوان سبزی می توان به گوجه فرنگی و کاهو یا سبزی سالاد اضافه کرد زیرا به افزایش طعم کمک می کند.
در هند، آروگولا برای استخراج روغن از دانه هایی که تولید می کند، کشت می شود. از زمان رومیان، آن را به عنوان یک داروی تقویت کننده جنسی استفاده می کردند. امروزه در فرانسه و ایتالیا محبوب است و در همه جا نیز رشد می کند. از ۲۰ سال گذشته در ایالات متحده کشت می شود و محبوبیت آروگولا در ایالات متحده در حال افزایش است. در اروپا گیاه جرجیر در قرون وسطی به خوبی شناخته شده بود و در قرن بیستم محبوبیت بیشتری پیدا کرد و در آسیا به عنوان روغن دانه استفاده می شود.

فواید تخم جرجیر برای سلامتی

تخم جرجیر یا آروگولا سرشار از خواص تغذیه ای و آنتی اکسیدانی است. همچنین منبع عالی ویتامین A، فیبر، ویتامین C، ویتامین K، فولات، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز و پتاسیم است.
این گیاه سرشار از پروتئین، ریبوفلاوین، تیامین، روی، ویتامین B6، اسید پانتوتنیک و مس است. فلاونوئیدها به جلوگیری از چسبندگی کلسترول به شریان ها، کاهش فشارخون، افزایش جریان خون، بهبود عملکرد رگ های خونی و کاهش التهاب کمک می کنند. همچنین برای به کاهش کلسترول، حفظ قند خون و کاهش احتمال بیماری قلبی مفید است. سایر فواید آن عبارتند از:

تقویت مغز و استخوان

مصرف آرگولا ویتامین K مورد نیاز بدن را تامین می کند که به شکل گیری و همچنین تقویت استخوان ها کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در آروگولا به عنوان ضد التهاب در بدن عمل می کنند. مصرف زیاد ویتامین K به کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می کند. آروگولا باعث کاهش سطح اگزالات می شود و امکان حضور مواد معدنی بیشتری را فراهم می کند که سلامت استخوان ها را تقویت می کند. این گیاه سلامت و استحکام استخوان را تضمین می کند و از تحلیل رفتن استخوان ها جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی

جرجیر مقدار زیادی ویتامین دارد که از سرطان در بدن جلوگیری می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند. ویتامین C یک دفاع عالی در برابر رادیکال های آزاد است و قبل از اینکه آسیبی به بدن وارد کنند، آنها را از بدن ریشه کن می کند. آروگولا مملو از مواد معدنی و ویتامینی هایی است که قدرت ایمنی را تقویت می کند. با مصرف این گیاه تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

جلوگیری از سرطان

آروگولا دارای مواد شیمیایی گیاهی مانند سولفورافان، ایندول و تیوسیانات است که به مقابله با انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم، سینه، پروستات و تخمدان کمک می کند. آروگولا سرشار از این مواد شیمیایی گیاهی است که فعالیت سلول های سرطانی را محدود می کند.

سلامت دوران بارداری

جرجیر یک انتخاب عالی برای مادران باردار است زیرا حاوی اسید فولیک است که به کاهش رشد نقایص ذهنی در نوزادان کمک می کند. آروگولا مانند سایر سبزیجات برگ دار سرشار از فولات است که برای زنان باردار مفید است.

ارتقاء سلامت چشم

جرجیر منبع فوق العاده ای از کاروتنوئیدها است. رنگدانه هایی که به طور طبیعی وجود دارند و توانایی بینایی را بهبود می بخشند. کاروتنوئیدها از پیشرفت دژنراسیون ماکولا و آب مروارید جلوگیری می کنند. مصرف زیاد کاروتنوئیدها به کاهش علائم پیری نیز کمک می کند.

مواد معدنی را جذب می کند

آروگولا در مقایسه با سایر سبزیجات برگدار مانند اسفناج دارای مقدار کمی اگزالات است. اگزالات ها از جذب مواد معدنی در بدن جلوگیری می کنند. از آنجایی که مقدار زیادی اگزالات در آن وجود ندارد، مواد معدنی مانند آهن و مس به راحتی در بدن جذب می شوند که می توان به طور موثر از آنها استفاده کرد.

خواص تخم و گیاه جرجیر، ماه خاتونکمک به کاهش وزن

جرجیر کالری کمی دارد و سرشار از مواد مغذی و ویتامین است که تاثیر مثبتی بر تلاش برای کاهش وزن دارد. این گیاه به رفع نیازهای تغذیه ای کمک می کند و وزن بدن را بدون ایجاد تغییرات شدید در رژیم غذایی متعادل می کند.

پوکی استخوان را درمان می کند

بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که آرگولا در پیشگیری از پوکی استخوان واقعا عالی است. با این حال، در مورد کسانی که از این وضعیت استخوانی رنج می برند چطور؟ مصرف منظم آروگولا حتی برای کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند بسیار توصیه می شود زیرا کلسیم موجود در آرگولا به کند کردن روند تحلیل استخوان کمک می کند.

مضرات جرجیر

اگرچه مصرف جرجیر در مقادیر بهینه ممکن است اثرات مفیدی داشته باشد، اما مصرف بیش از حد هر چیزی می تواند بر سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد. برخی از عوارض کوتاه مدت سبزی جرجیرشامل نفخ شکم و گرفتگی و ناراحتی شکمی است.

این اثرات بد به دلیل وجود سولفورافان در آرگولا ایجاد می شود. این ترکیب برای افراد مبتلا به اختلالات خونی خاص یا افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند خطرناک است.

سبزی جرجیر حاوی ویتامین K است که در صورت تداخل با برخی رقیق کننده های خون می تواند باعث لخته شدن خون شود. آروگولا حاوی نیترات است و نگهداری نادرست آن ممکن است باعث تبدیل نیترات به نیتریت شود که برای سلامتی مضر است.

—————————————

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

فواید عرق تمشک

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt