خواص بی‌شمار تره برای سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

تره، سبزی خوراکی با ریشه‌های مدیترانه‌ای، اکنون در ایران و سراسر جهان کشت می‌شود. با بخش سفید و پایه‌ای ساقه‌ها به عنوان بخش مصرفی، تره نه تنها طعم دلپذیری به غذاها می‌بخشد، بلکه منبعی غنی از فواید سلامتی است.

این سبزی خواص متعددی دارد، از جمله کاهش فشار خون و کلسترول، کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب، ویژگی‌های ضدباکتریایی و…. کشت و مصرف تره در سراسر دنیا، به خصوص در ایران، نشان‌دهنده اهمیت و محبوبیت آن در بین مردم است. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا شما را به خواص بی‌شمار تره بیشتر آشنا کنیم.

طبع تره چیست؟

طبع تره گرم و خشک است و مصرف آن برای افرادی که مبتلا به نفخ معده هستند مناسب نیست. به دلیل طبع گرم تره پیشنهاد می‌شود افراد با مزاج گرم از آن استفاده نکنند.

خواص بی‌شمار تره تفاوت تره و تره فرنگی

تره و تره فرنگی از یک خانواه محسوب می‌شوند با این تفاوت که تره مانند تره فرنگی، ریشه سفید ندارد و ریش ریش نیست. اما مواد مغذی و کالری این دو تفاوت چندانی با هم ندارد.

به عنوان مثال ۵۰ گرم تره حدود ۱۵ کالری دارد اما ۵۰ گرم تره فرنگی حدود ۱۱ کالری. همچنین طبع هر دو گرم و خشک است.

خواص تره برای سلامتی چیست؟

خواص آنتی‌اکسیدانی

تره منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه پلی فنول‌ها و ترکیبات گوگردی است. آنتی اکسیدان‌ها با اکسیداسیون مبارزه کرده و به بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

تره منبع بسیار خوبی از کامفرول است. این آنتی اکسیدان پلی فنول،از بیماری‌های قلبی و برخی انواع سرطان محافظت می‌کند. علاوه بر این، غلظت بالای آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند از رگ‌های خونی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند.

کمک به کاهش فشار خون

علاوه بر خواص تره برای لاغری، تره سرشار از پتاسیم است. مصرف منظم این ترکیب برای کمک به کاهش فشار خون مفید است. پتاسیم با بهبود انقباض ماهیچه‌های قلب، جریان خون و در نتیجه اکسیژن را در بدن ما افزایش می‌دهد. گشاد کردن رگ‌های خونی توسط مواد مغذی موجود در تره، خطر حملات قلبی و بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

کاهش التهابات

تره، منبع غنی از آلیسین، ترکیبی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمند است. آلیسین موجود در تره به کاهش التهابات درونی کمک کرده و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. التهاب مزمن به عنوان یک عامل تسریع‌کننده در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی شناخته شده است، چرا که می‌تواند فرایندهای آسیب‌زا به عروق خونی را فعال کند. مصرف تره به عنوان بخشی از رژیم غذایی می‌تواند به کاهش این التهابات کمک کرده و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند.

خواص ترهمفید برای سلامت قلب

به دلیل مقدار فولات موجود در تمام طول گیاه، تره دوست‌دار قلب است. این ترکیب به محافظت از پوشش عروق خونی در برابر آسیب‌ها کمک می‌کند. با کمک فلاونوئید کامپفرول که به مقدار زیادی در تره یافت می‌شود، این ماده غذایی می‌تواند خطر حملات قلبی و بیماری‌ها را کاهش دهد.

خواص ضد میکروبی

یکی از خواص تره، خاصیت میکروب‌کشی آن است زیرا منبع عالی آلیسین است. این ترکیب بسیار مفید به تره خواص ضد میکروبی، کاهش دهنده کلسترول و ضد سرطانی بالقوه می‌دهد. ترکیبات کامفرول و آلیسین نیز از بدن شما در برابر بیماری محافظت می‌کنند.

کمک به بهبود هضم

تره منبع شگفت انگیز فیبر است. تقریبا در هر ۱۰۰ گرم تره، بین ۱.۸ تا ۹ گرم فیبر وجود دارد. علاوه بر این، فیبر موجود در تره هم محلول و هم نامحلول است. فیبر محلول روند هضم منظم را تضمین می‌کند و می‌تواند راه حل مناسبی برای یبوست باشد. فیبر نامحلول نیز در دستگاه گوارش باقی مانده، روده‌ها را تمیز کرده و حرکات روده را تقویت می‌‌کند.

مفید در دوران بارداری

تره سرشار از ویتامین B9 است ، همچنین به عنوان فولات (اسید فولیک) نیز شناخته می شود. فولات ها بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار را تشکیل می دهند. آنها برای تولید DNA جدید که برای تشکیل سلول های جدید لازم است ضروری هستند. فولات ها همچنین باعث تشکیل لوله های عصبی سالم ، وزن کافی در هنگام تولد و رشد مناسب صورت ، قلب ، ستون فقرات و مغز می شوند.

خطرات و عوارض جانبی

در حالی که تره ها تقریبا ضد حساسیت هستند، آنها بخشی از گروه کوچکی از غذاهای حاوی اگزالات هستند، که بطور طبیعی یون هایی هستند که در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد.

به طور کلی، این هیچ نگرانی نیست – با این حال، در افرادی که کیسه صفرا یا کلیه را درمان نمی کنند، ممکن است تجمع اگزالات در مایعات بدن ممکن است باعث عوارض در شرایط قبل شود.

اگر به کیسه صفرا یا کلیه مبتلا نشده اید، قبل از مصرف مقادیر زیادی تره با پزشک خود مشورت کنید.

تره و خواص بی‌شمار آن کلام آخر

تره دارای انواع مواد مغذی و ترکیبات مفید هستند که ممکن است هضم شما را بهبود بخشد ، باعث کاهش وزن ، کاهش التهاب ، مبارزه با بیماری های قلبی و مبارزه با سرطان شود.

تره متنوع و آسان برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما است. می توانید به تنهایی آنها را میل کنید یا آنها را به انواع غذاهای اصلی یا جانبی اضافه کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt