چهار عنصر پیش‌بینی کننده طلاق

 در خودپروری, روانشناسی

نویسنده: مهدیه سالاری

 

چهار عنصر پیش‌بینی کننده طلاق:

زندگی زناشویی مانند قلب است. بنابراین بررسی علل و عوامل حمله قلبی اولین گام برای جلوگیری از ناراحتی قلبی است. همانطور که اگر بدانیم بیماری که درد قفسه سینه دارد دچار تصللب شراییین است، کلسترول بالا دارد می‌توان حدس زد خطر جدی در کمین است در مورد زندگی زناشویی هم وقتی قهرهای طولانی، اهانت، تحقیر و حالت تدافعی داشتن (تو بد هستی، مشکل از توست) وجود دارد احتمال طلاق بالا می‌رود.

چرا برخی از ازدواج‌ها شکست می‌خورند و چرا موفق می‌شوند؟

صمیمیت همسران

صمیمیت یعنی این که بدانیم همسرمان چه چیزهایی را دوست دارد و چه چیزهایی را دوست ندارد. اگر ضعفی در وی دیدیم روی آن دست نذاریم. نکات مثبتی که از او در ذهنمان داریم بیش از نکات منفی باشد و اگر همسرمان را دلخور کردیم جبران کنیم. از اینکه او را  ناراحت کردیم احساس ناراحتی کنیم.

اگر کسی به ما بگوید که عاشق گل است، اما ببینیم که اغلب فراموش می‌کند به گل هایش آب بدهد، عشق او را به گل باور نمی‌کنیم. عشق عبارتست از رغبت جدی به زندگی و پرورش آنچه بدان مهر می‌ورزیم.
زمانی که رغبت جدی وجود نداشته باشد، عشقی هم در کار نیست.

تقسیم قدرت

طبق آمار، وقتی که مردی قادر نیست عنصر قدرت را با زنش به اشتراک بگذارد ۸۱ درصد امکان دارد آن زندگی‌ زناشویی خود به خود به بن بست برسد و به جدایی منجر شود.
” گاتمن”

کتاب مریخ و ونوس در اتاق خواب کتاب مریخ و ونوس در اتاق خواب

(زناشویی درمانی جنسی راهنمای کاربردی زوجین برای تداوم عشق و رابطه سالم، متعهدانه و عاشقانه)

در اين كتاب توضيح داده مي‌شود كه چگونه با استفاده از مهارت‌هاي ارتباطی، می‌توانيم آتش عشق، صميميت و لذت جنسی‌مان را در رابطه‌ای سالم و متعهدانه افزون‌تر، پردوام‌تر و ژرف‌تر كنيم. خواننده با مطالعه كتاب حاضر درخواهد يافت كه به رغم تفاوت‌های بسيار ميان مردان و زنان از نظر نيازهای زيست‌شناختی، عاطفی و شناختی چگونه همسران می‌توانند با تعديل‌های جزئی در نگرش‌ها، برنامه‌ها، فنون و مهارت‌های‌ ارتباطی، رابطه جنسی سالم‌تری داشته باشند.

لازم است مثل غریبه ها؛ با همسرمان آداب معاشرت خوبی داشته باشیم او نزدیکترین فرد به ماست. هر گاه مهمان ما چتر خود را جا می‌گذارد می‌گوییم: بفرمایید، چترتان را فراموش کرده‌اید حتی تصورش را هم نمی‌کنیم که به مهمانمان بگوییم: “چت شده؟ همیشه هر چیزی را جا می‌گذاری، به خاطر خدا حواست رو جمع کن. من نوکر تو نیستم که پشت سرت وسایلت رو جمع کنم “.

ما نسبت به احساس مهمانمان حساس هستیم ولی متاسفانه به احساس شریک زندگیمان بی‌توجهی می‌کنیم. در صورتی که او اولین  فرد زندگی ماست و باید احترامش را حتی بیشتر از غریبه ها نگه داریم.

گاتمن در پژوهش‌هایش دریافته است که

اگر هر زوج در هفته فقط ۵ ساعت را

صرف زندگی مشترکشان کنند خوشبخت می‌شوند.

– خداحافظی: این زوج‌ها هر روز قبل از خداحافظی، درباره کارهایی که قرار است در آن روز انجام بدهند سوالاتی از همدیگر می‌پرسند (۲ دقیقه در روز)

– تجدید دیدارها: این زوج‌ها در پایان هر روز کاری یک گفتگوی آرام و بی استرس با هم دارند. در این فرصت آن‌ها می‌توانند روابط خود را عمیق‌تر سازند و از خستگی و دلمشغولی‌های هم آگاه شوند (۲۰ دقیقه در روز)

– محبت: این زوج‌ها محبت خود را از طریق رفتارهایی همچون لمس کردن هم، روابط عاشقانه و بخشش در مواقع مناسب ابراز می‌کنند (۵ دقیقه در روز)

– قرار هفتگی: این زوج‌ها یک قرار هفتگی دو نفره در فضایی خلوت و آرامش بخش برای تازه کردن عشق خود دارند(۲ ساعت در هفته)

– تحسین یکدیگر و قدردانی: این زوج‌ها هر روز حداقل ۵ بار قدردانی و محبت صادقانه‌ای بین خود رد و بدل می‌کنند (۵ دقیقه در روز)

رفتارهای کوچک رابطه‌های بزرگ رو میسازنرفتار های کوچک رابطه های بزرگ رو می‌سازن.

‏گاتمن میگه واقعیت اینه، اگه بخوام برای تقویت و پایدار بودن رابطه ها نسخه ای بگم، اینه که یه رابطه رو رفتارهای محبت آمیز کوچیک اما مداوم زنده نگه می‌داره…

‏-یه سری چیزها شاید کوچیک باشند اما خیلی مهم و تاثیر گذارن و می‌تونه حساب بانک عاطفی زوجین رو پر نگه داره و در موقع بحران (مشکلات زناشویی) کمکشون کنه.

  • هرموقع تونستی بغلش کن!
  • زمانی که باهات حرف میزنه گوشی رو بذار کنار تمام و کمال بهش توجه کن.‏ مثل روزهای اول باهاش برنامه شام و کافه رفتن بچین.
  • بدون دلیل ببوسش!
  • پای حرفاش بشین، ازش بپرس روزش چجوری بوده. صحبت از روزمرگی ها باعث میشه نزدیک تر از قبل بشید. ‏بهش یادآوری کن وجودش و رابطه ای که باهاش ساختی چقدر برات مهمه.
  • توی گفتن جمله دوست دارم، صرفه جویی نکن.
  • ‏در  طول روز وقتی از هم فاصله دارید با یه پیام نشون بده به یادشی.
  • وقتی تغییری توی ظاهرش میده، بهش توجه کن و بگو دقت کردی!
  • وقتی می‌بینی نگرانه علتش رو بپرس و همدلی کن. بگو چقدر برات ارزشمنده و بهش افتخار می کنی. بگو که اولین اولویت زندگیت هست.

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt