علائم اسکیزوفرنی چیست؟

 در خودپروری, روانشناسی

اسکیزوفرنی

روان گسیختگی یا اسکیزوفرنی یک اختلال روانی جدی است که در آن افراد به طور غریزی واقعیت را غیرعادی تفسیر می‌کنند. اسکیزوفرنی ممکن است منجر به توهم، هذیان و اختلالات فکری و رفتاری شدید شود که عملکرد روزانه را مختل کند و می‌تواند برای فرد ناتوان کننده باشد.

اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی است که بر روی فکر، احساس و ادراک فرد تاثیر می‌گذارد. علائم اصلی اسکیزوفرنی، نشانه‌های جنون مانند توهم شنوایی و هذیان (باورهای نادرست و دروغین) است.

اسکیزوفرنی روان گسیختگی یا اسکیزوفرنی یک اختلال روانی جدی است که در آن افراد به طور غریزی واقعیت را غیرعادی تفسیر می‌کنند.

برعکس باور عمومی، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شخصیت تقسیم شده یا چندگانه ندارند بلکه اسکیزوفرنی یک روانپریشی و جنون است، نوعی بیماری روحی که در آن فرد آنچه را که تصور می‌کند واقعی نیست. در برخی موارد، افراد مبتلا به اختلالات روانی ارتباط با واقعیت را از دست می‌دهند. دنیای اطراف ممکن است به عنوان یک سوء تفاهم از افکار، تصاویر و صداهای گیج کننده ظاهر شود. رفتار افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است خیلی عجیب و غریب و حتی تکان دهنده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این اختلال با ماه خاتون همراه باشید.

شدت اسکیزوفرنی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد تنها یک دوره جنون را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر در طول زندگی دوره‌های متعددی از جنون را تجربه می‌کنند که در فواصل آن زندگی نسبتا عادی را تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد علائم اسکیزوفرنی در دوره‌هایی که به عنوان عود و پیشروی شناخته می‌شوند، بدترمی‌شوند و دوباره بهبود می‌یابند.

افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند “بیشتر در موارد مزمن و ناتوان کننده” اغلب مشکلاتی را در جامعه، محل کار، مدرسه و در روابط خود دارند. اسکیزوفرنی یک بیماری طولانی مدت است که درمان ندارد، اما می‌توان آن را کنترل کرد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نیاز به درمان مادام العمر دارند. درمان زودهنگام ممکن است قبل از شروع عوارض جدی علائم را کنترل کند و ممکن است به بهبود پیش آگهی دراز مدت کمک کند.

اگرچه اسکیزوفرنی در هر سنی ممکن است دیده شود اما معمولا در سنین نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ دیده می شود. این اختلال به طور مساوی در مردان و زنان دیده می‌شود، اگرچه علائم معمولا در مردان (در ۱۰ تا۲۰ سالگی) و زودتر از زنان (در ۲۰ یا ۳۰ سالگی اوایل) ظاهر می‌شوند. با این حال شروع زودرس علائم با شدت بیماری مرتبط است.

اگرچه اسکیزوفرنی در هر سنی ممکن است دیده شود

اما معمولا در سنین نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ دیده می شود.

علائم اسکیزوفرنی چیست؟علائم اسکیزوفرنی چیست؟

علائم و نشانه‌های اسکیزوفرنی ممکن است متفاوت باشند، اما معمولا شامل توهم، هذیان و یا سخنان آشفته هستند و منعکس کننده اختلال در عملکرد هستند. در واقع اسکیزوفرنی شامل طیف وسیعی از علائم از جمله تغییر در عملکرد، تفکر، احساس، ادراک و شناخت، رفتار و شخصیت فرد است، همچنین ممکن است فرد انواع مختلفی از رفتارها را در زمان‌های مختلف نشان دهد. شایع‌ترین علائم اسکیزوفرنی را می‌توان به چندین دسته از جمله علائم مثبت، علائم شناختی و علائم منفی به صورتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود طبقه بندی کرد.

علائم مثبت اسکیزوفرنیا

این علائم بر پایه واقعیت نبوده و گاهی اوقات جز علائم روان پریشی است مانند:

هذیان: باورهای عجیب و غریبی هستند که ریشه در واقعیت نداشته و شخص حتی پس از روبرو شدن با حقایق نیز از آن‌ها دست بر نخواهد داشت. به عنوان مثال، فرد مبتلا از این هذیان که افراد دیگر می‌توانند افکار او را بشنوند، یا اینکه او خدا یا شیطان است، یا افرادی هستند که افکار خود را در سر فرد می‌گذارند یا در برعلیه او نقشه می‌کشند رنج می‌برد. هذیان در اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دیده می‌شود.

توهم: شامل درک احساساتی است که واقعی نیستند. شنیدن صداها شایع‌ترین توهم در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی است. این صداها ممکن است در مورد رفتار فرد، توهین و بی‌احترامی به فرد یا دادن دستورات باشند. انواع دیگر توهم‌ها که نادر است شامل دیدن چیزهایی که وجود ندارد، بوهای عجیب و غریب، طعم و مزه عجیب در دهان شما و احساس اینکه روی پوست شما چیزی وجود دارد، حتی اگر هیچ چیز بدن شما را لمس نکند است.

کاتاتونیا (Catatonia): شرایطی که در آن شخص به لحاظ جسمی در یک وضعیت خاص به صورت طولانی مدت ثابت می شود و اصطلاحا مانند مجسمه می‌شود.

علائم آشفته اسکیزوفرنی نوعی علامت مثبت است که نشان دهنده عدم توانایی آن فرد در تفکر واضح و عدم پاسخ دهی مناسب است. نمونه‌هایی از این علائم آشفته عبارتند از:

صحبت کردن درقالب جملات بی معنی یا استفاده از اصطلاحات بی ربط که باعث می‌شود فرد برای برقراری ارتباط یا مشارکت در گفتگو دچار مشکل شود.

 

نویسنده: خانم فاطمه اکبرزاده

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt