اهمال کاری چیست و چه تاثیری بر روزمرگی انسان دارد؟

 در خودپروری, روانشناسی

گردآوری: فاطمه اکبر زاده 

به تعویق انداختن کار تا آخرین لحظه یا صبر کردن تا گذشتن از مهلت آن‌ها، اهمال کاری است.
برای یافتن جواب‌های خود با ماه خاتون همراه باشید. برخی از محققان تعلل را به عنوان «شکلی از شکست خودتنظیمی که با تاخیر غیرمنطقی در انجام وظایف، علیرغم پیامدهای بالقوه منفی مشخص می‌شود» تعریف می‌کنند.

به گفته جوزف فراری (Josef Ferrari)، استاد روانشناسی در دانشگاه دیپل در شیکاگو و نویسنده کتاب «هنر به تعویق انداختن: راهنمای بدون پشیمانی برای انجام آن»، حدود ۲۰ درصد از بزرگ‌سالان ایالات متحده، به شکل مزمن مبتلا به اهمال‌کاری هستند.

مهم نیست چقدر سازماندهی شده و متعهد هستید، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که ساعت‌ها درگیر کارهای بی‌اهمیتی مثل تماشای تلویزیون، پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی، خرید آنلاین و… هستید، در حالی‌که باید آن زمان را صرف کار یا مدرسه و پروژه‌های خود می‌کردید.

علاوه‌بر به تعویق انداختن یک پروژه برای کار، پرهیز از انجام تکالیف یا نادیده گرفتن کارهای خانه، اهمال کاری می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر شغل، نمرات و زندگی شما داشته باشد.

در بیشتر موارد، اهمال‌کاری نشانه مشکلی جدی نیست. اهمال کاری یک گرایش رایج است که اکثر مردم در برخی مواقع در برابر آن تسلیم می‌شوند. با این‌حال راه‌های بسیاری برای درمان اهمال کاری وجود دارند.

شناخت علل اهمال کاری می‌تواند به درمان آن کمک بسیاری بکند. موقعیتی را تصور کنید که که فکر می‌کردید یک هفته فرصت دارید تا پروژه‌ای را به پایان برسانید و یک‌سال است که هربار موعد تحویل آن را به روز بعد می‌اندازید. یا شرایط دیگری را تصور کنید که تصمیم گرفته‌اید آپارتمان خود را تمیز نکنید، زیرا در حال حاضر حوصله انجام آن را ندارید. این موقعیت‌ها و شرایط ممکن است برای هر یک از ما اتفاق افتاده باشند.

ما اغلب زمان تکمیل پروژه‌ها را کم‌تر از آنچه در واقعیت طول می‌کشد تخمین می‌زنیم. این تفکر زمانی که معتقدیم هنوز زمان زیادی برای تکمیل این وظایف داریم، می‌تواند منجر به احساس امنیت کاذب شود.

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که در اهمال کاری نقش دارد، این تصور است که ما باید در یک لحظه خاص برای انجام یک کار، الهام یا انگیزه داشته باشیم. واقعیت این است که اگر منتظر بمانید تا در چارچوب ذهنی مناسبی برای انجام برخی کارها (مخصوصاً کارهای دشوارتر) قرار بگیرید، احتمالاً متوجه خواهید شد که زمان مناسب هرگز فرا نمی‌رسد و کار هرگز کامل نمی‌شود.

محققان بر این باورند که اهمال کاری می‌تواند به‌ویژه در بین دانش‌آموزان مشهود باشد. یک متاآنالیز در سال ۲۰۰۷ که در مجله‌ی روانشناسی بولتن (Psychological Bulletin) منتشر شد، نشان داد ۸۰ تا ۹۵ درصد از دانشجویان به طور منظم کارهای خود را به تعویق می‌اندازند و اهمال کاری می‌کنند، به ویژه هنگامی که صحبت از تکمیل تکالیف و دوره‌های آموزشی می‌شود.

به گفته محققان، برخی خطاهای شناختی عمده وجود دارند که منجر به اهمال کاری تحصیلی می‌شود. دانش آموزان تمایل دارند:

زمان باقی‌مانده برای انجام وظایف را بیش از حد برآورد کنند؛
میزان انگیزه خود را در آینده بیش از حد ارزیابی کنند؛
مدت زمان انجام برخی فعالیت‌ها را دست کم بگیرند؛
به اشتباه فرض کنند که باید در چارچوب ذهنی مناسب برای کار بر روی یک پروژه باشند.

افسردگی
اهمال کاری همچنین می‌تواند نتیجه افسردگی باشد. احساس ناامیدی، درماندگی و کمبود انرژی می‌تواند شروع و حتی اتمام ساده‌ترین کار را دشوار کند. افسردگی به علاوه می‌تواند منجر به شک و تردید به خود شود. وقتی نمی‌توانید بفهمید که چگونه یک پروژه را پیش ببرید کنید یا نسبت به توانایی‌های خود احساس ناامنی کنید، ممکن است راحت‌تر آن را به تعویق بیندازید و روی کارهای دیگر وقت بگذارید.

اختلال وسواس اجباری (OCD) از دلایل اهمال کاری

به تعویق انداختن کار و اهمال کاری در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی کاملاً رایج است. یکی از دلایل این است که اختلال OCD اغلب با کمال گرایی منفی مرتبط است. وجود این اختلال باعث ترس از انجام اشتباهات جدید، تردید در مورد اینکه آیا کاری را به درستی انجام می‌دهید یا خیر و نگرانی بابت انتظارات دیگران از شما می‌شود.

افراد مبتلا به OCD نیز اغلب تمایل به بلاتکلیفی دارند و در نتیجه باعث می‌شود به جای تصمیم‌گیری، تعلل کنند و درگیر اهمال کاری شوند.

 

 

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt