چالش زندگی بدون زندگی

 در ادبی, دوره های آموزشی

نویسنده: الهام زنجانیان 

نوشتن درباره نوشتن

از خاتون‌جان بپرس

از خاتون جان پرسیده بودید، که چطور تمرین‌های نوشتن را منظم و پیوسته انجام دهیم؟

_ پیشنهاد چالش هر روز یک تمرین

 

چالش زندگی بدون چالش

ما خودمون کم بدبختی داریم، حالا هر کی از راه نرسیده یه چالش می‌ذاره، یه گروه تلگرامی درست می‌کنه و ما هم گله‌ای دور از جون شما، خودم را می‌گم، می‌ریم زود جوین(  Join) می‌شیم…!

چالش… بحث چالش زیاده دیگه، … چالش پنج صبحی‌ها، چالش ۷۵ سخت، چالش هر روز یک ساعت پیاده‌روی، چالش هر شب خوابیدن سر ساعت ده، چالش قبل از خواب بدون گوشی،… چالش حذف شکروقند، چالش دو روز در هفته  فستینگ یا همون روزۀ خودمون، چالش خوردن گالن گالن آب در روز وبعدش گلاب به روتون…، چالش صدتا صدتا پلانک، اسکوات، و درازو نشست، چالش چهل روز حذف گوشت قرمز، چالش رژیم وگن و دسته دسته علوفه خوردن وباز هم دور ازجونتون، به بع‌بع افتادن، چالش حذف غذاهای کنسروی و چیپس و پفک، …

این چالش‌ها فقط به خوردن و سلامتی و تغییر لایف استایل ختم نمی‌شه که!…

چالش‌های مثبت اندیشی و هر روز شکرگزاری، یوگا در سی روز، چالش نوشتن هر روز سه جمله، روزانه‌نویسی، هر روز صد جمله بی وقفه بنویس!، چالش نوشتن داستان کوتاه با سه کلمه بی ربط، چالش پارسی را پاس بدار (که با شرمندگی بسیار دراین نوشته رعایت نشده‌ :/)،  و بعد هم هر روز یک ساعت پادکست انگلیسی یا یه زبان دوم گوش بده!… امان از چالش‌های انگیزشی؛ هر روز استوری کردن عکس گل وبلبل با یک جمله سلام صبح بخیر، چالش استتوس هر روز یک کووت فلسفی(philosophy quotes) یا ادبی، چالش هر روز ده صفحه کتاب کاغذی خوندن،… چالش چالش چالش… . لیست این چالش‌ها خیلی بیشتر از حوصله این نوشته است و من هم نه می‌خوام و نه می‌تونم همه این چالش‌ها را اینجا لیست کنم و نه اصلا لازمه که این کار را انجام بدم چون با یه گوگل کردن ساده زیر و بم این چالش‌ها دستتون می‌ا‌د!

البته بگم که این عشق به چالش مربوط به امروز و دیروز نیست.

چله گرفتن و چله نشستن، ریاضت و رهبانیت، امساک و روزه، تقوا و پرهیزکاری و عمل صالح، کار نیک کردن از پر کردن است، و… بر می‌گرده به خیلی خیلی سال‌های دور، این به سختی انداختنِ خود از قرن‌ها پیش برای هفت جد و ابا و اجدادمون جالب بوده! راست راستی، اولین اولین کسی که یه بره بریون شده را جلوش گذاشت و به خودش گفت، ببین بوی کباب را ولی نخور با خودش چی فکر کرده‌بود؟!… آخه دنبال چی بود؟!

چت جی پی تیاین روزها اگه کسی بخواد آب بخوره کفر می‌شه اگه یه مشورتی با چت جی پی تی نکنه! این شد که منم از علامه همه چیزدان چت جی پی تی بزرگوار پرسیدم، چرا مردم اینقدر به چالش علاقه دارند؟

و بشنوید جواب علامه چت جی پی تی:

“مردم به چالش علاقه دارند زیرا این فعالیت‌ها می‌توانند احساس رقابت، انگیزه، پیشرفت و انجام کارهای جدید را برای آن‌ها فراهم کنند. همچنین، شرکت در چالش‌ها می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد ارتباطات اجتماعی مثبت شود. از طرف دیگر، موفقیت در چالش‌ها می‌تواند به افراد احساس خوبی بدهد و انگیزه آن‌ها را برای شرکت در فعالیت‌های آینده افزایش دهد.”

من عادت دارم، یعنی دست خودم نیست،  حتی اگه چت جی پی تی چرند هم بگه، با این که می دونم یه بات یا ربات یا نمی دونم هوش مصنوعی همچین چیزیه باز هم ازش تشکر می‌کنم!  پس در حالی که تایپ می‌کردم ممنون از پاسختون، با خودم فکر کردم اگه این جوری باشه پس ما ملت امروز چه آدم‌های الکی رقابتی‌، بی‌اعتماد به نفس، بی‌انگیزه و همین جوری حال بدی هستیم که یه دم نیاز به چالش داریم!

این شد که باز از جناب چت جی پی تی جان پرسیدم، اگه کسی در چالش شکست بخوره چی؟

اگر موفق بشه وباز یه چالش جدید شروع کنه نشونۀ چیه؟

برای شروع هرچالش چه آمادگی‌هایی لازمه؟

انواع چالش کدومه و…

همین طور گرم پرسش و پاسخ بودیم و دل می‌دادیم و قلوه می‌گرفتیم و تازه بحث داشت جالب می‌شد که این جناب علامه هم چیزدان یه هو فیلش یاد هندستون کرد و گفت: “پول بده!”… هیچی دیگه پولکی شد و رگ مادیات درش گل کرد و با احترام تمام گفت بسه بسه، تعداد سوال‌های این هفته‌ات از بیست تا گذشته و چوب خطت پر شده و یا پول واریز کن یا برو خدا روزیت را در گوگل بده!

این پیام  برای یه ایرانی بدون کردیت کارت محکوم به تحریم از صدتا فحش بدتره ولی خوب ما که به چالش عادت داریم، با صلابت و سربلندی و در واقع پررویی هر چه تمام‌تر چالش “هر هفته فقط بیست سوال ازچت جی پی تی” را شروع می‌کنیم و بقیه حرف‌هامون می‌مونه در گروه تلگرامی “کامنت‌های چالش فری چت جی پی تی”  و با یه مشت مثل خودمون از طرز تهیه کتلت وگن و دسر بدون شکر تبادل تجربه می‌کنیم تا هفته بعد بشه و بیست تا سوال بعد!

حالا شاید با خودتون فکر کنید این بندۀ عاصی شده از چالش و اسیر دریک عمر سختی و ریاضت، آمده اینجا به ما بگوید:

“ایهاالناس چالش مالش را بی‌خیال! برید راحت قرمه سبزی با پیازتون را بخورید و پاتون را جلو تلویزیون دراز کنید و بعدش یه نبات تو چایتون حل کنید و… کلا حال زندگیتون را ببرید!” …

چالش بدون چالش زندگی کردن  ولی سخت در اشتباهید! کسی که یه عمر در چالش زندگی کرده، چالش زندگی بدون چالش، براش عین برزخه، کلافه است، انگار یه چیزی گم کرده و مثل مرغ پرکنده همش به خودش می‌پیچه و مدام دنبال سختیه که خودش را یه جوری بندازه توش!

حالا من هم اومدم اینجا بهتون بگم که این نوشته یه چالش بود برای شکسته نویسی و… تازه اول یه چالش بزرگتر بود برای انگیزه نوشتن “تمرین‌های نوشتن” در صفحه مدرسه نویسندگی آقای شاهین کلانتری!

ببخشید دیگه، راه دیگه‌ای جز به چالش کشیدن خودمون یادمون ندادن!

الهام زنجانیان_ اردیبهشت ۱۴۰۳


تمرین مرتبط با نوشته ” چالش در چالش”

۱_به این پرسش‌ها فکر کنید و پاسخ خودتون را به صورت “تمرین نوشتن” حداقل در یک بند، بنویسید:

_چالش یعنی چه؟

_چرا چالش؟

_انواع چالش کدام است؟

_چه کسانی پرچم دار شروع چالش‌ها هستند و چه کسانی بیشتر به بودن در چالش راغب هستند؟

_چرا مردم از چالش استقبال می کنند؟

_انواع چالش و یا در چه زمینه هایی بیشتر چالش گذاشته می‌شود؟

_اقدامهای پیش از چالش چیست؟

_انگیزه‌ها و راههای موفقیت در چالش چیست؟

_اگر در چالش شکست بخوریم به چه معناست؟ و یا چرا ممکن است چالشها به شکست منجر شود؟

_ چه چالش با موفقیت به انجام برسد و چه به شکست ختم شوند؛ کیفیت زندگی بعد از چالش چه تغییراتی خواهد کرد؟

_چرا دارم درباره چالش می نویسم؟

۲_در مورد موضوع نوشته ” چالش زندگی بدون چالش” آیا مطلب یا پرسش دیگری می‌توانید اضافه کنید؟ آنها را بنویسید:

 


 

واژه‌های کلیدی

چالش، نوشتن، تمرین نوشتن، شکسته نویسی یا محاوره نویسی، مدرسه نویسندگی، شاهین کلانتری


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts
تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt