پرورش و نگهداری گل رز آبشار طلایی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

آبشار طلایی نامی است که به خوبی می‌تواند توصیف کننده گیاه Rosa Banksiae یا همان گل رز بانکز باشد. مجموعه‌ای از گل‌های کوچک که در نهایت درختچه آبشار طلایی را به زیبایی هرچه تمام‌تر ایجاد کرده‌اند. گل آبشار طلایی چند ساله است و در خانواه Rosaceae قرار می‌گیرد که بومی مرکز و غرب کشور چین است. ارتفاع آن گاهی به ۶ متر نیز می‌رسد.

از این گل زیبا برای داخل آپارتمان استفاده نمی‌کنند، زیرا گیاهی مناسب برای فضای باز مانند، حیاط، باغ، باغچه و … است. البته دیده شده است که بسیاری از افراد این گل زیبا را در گلدانی بزرگ نگهداری می‌کنند و این گل را به این گونه پرورش می‌دهند.

گل آبشار طلایی خوب است بدانید:

  • گل آبشار طلایی جزء دستهٔ گیاهان چند ساله می‌باشد.
  • رنگ گل‌های آن سفید یا زرد است.
  • گل آبشار طلا به صورت درختچه‌ای است و می‌تواند بیش از ۶ متر بلند شود.
  • بر خلاف بسیاری از گل‌های سرخ ( رز )، این گونه بدون تیغ و خار است هر چند ممکن است برخی از اقسام آن تیغ‌هایی تا ۵ میلی‌متر در شاخه‌های تنومند داشته باشند.
  • برگ‌های این درخت همیشه سبز، به طول ۴ تا ۶ سانتی‌متر است. گل‌های آن کوچک هستند و ۱/۵ تا ۲/۵ سانتی متر قطر دارند و عموماً سفید یا زرد کمرنگ می‌باشند.

شرایط نگهداری گل آبشار طلایی

آبیاری مناسب:

رز آبشار طلایی را بهتر است به شکل منظم و مرتب آبیاری کرد. اگر این گیاهان در دو سال اول کاشت به خوبی آبیاری شوند ریشه هایی گسترده و عمیق می یابند و در سال های بعد نیاز چندانی به آبیاری ندارند. بنابراین در دو سال اول کاشت این گیاهان بهتر است زمانی که سطح خاک نسبتا خشک شد نسبت به آبیاری آنان اقدام کرد.

نور مناسب:

به مکانی با آفتاب کامل نیاز دارد. یعنی وجود حداقل ۶ ساعت تابش نور خورشید به رشد و سلامت و گلدهی مناسب این گیاه کمک می کند. اگر چه در مکان های نیمه سایه نیز قابل کشت است یعنی مکان هایی که حدود ۴ ساعت آفتاب مستقیم دارند اما میزان گلدهی آن کاسته می شود.

کاشت آن در مکان های سایه نیز توصیه نمی شود. چون علاوه بر عدم گلدهی در چنین مکان هایی رشد خوب و قوی نیز نخواهد داشت. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تابستان های بسیار گرمی دارد بهتر گیاه را در مکانی بکارید که از صبح تا حدود ظهر از آفتاب برخوردار باشد اما بعد از آن مکان کاشت سایه داشته باشد.

دما مناسب:

گفته می شود که تا ۲۳- در زمستان تحمل می کند اما در این دما اکثر برگ های خود را از دست می دهد و بسیاری از شاخه های جوان نیز خشک می شوند. مطمئن ترین دمای سرد برای این گیاه حدود ۱۲- است که می تواند با حداقل تلفات زمستان را سپری کند.

آبشار طلایی خاک مناسب:

در مورد خاک سختگیر نیست اما بهتر است خاک زهکش خوبی داشته باشد. چون ماندگاری آب و خیس بودن همیشگی اطراف ریشه ها در نهایت موجب خفگی و از بین رفتن ریشه های این گیاه می شود. وجود مواد ارگانیک به رشد بهتر این گیاه کمک می کند. بنابراین در زمان کاشت بهتر است خاک محل کاشت با خاک برگ و یا کود بسیار پوسیده دامی مخلوط شود.

هر ساله نیز با شروع فصل رشد می توان با فاصله حدود ۱۵ سانتی از تنه اصلی گیاه لایه ای به ضخامت ۱۰ سانت از خاک برگ و یا کود پوسیده دامی استفاده کرد.

هرس کردن:

برای هرس آبشار طلایی بهترین زمان پس از پایان دوران گلدهی است که باید شاخه های ضعیف و خشکیده را هرس کرد تا جا برای رشد و نمو شاخه های جدید و قوی گلده ایجاد شود.

در ادامه به برخی از مشکلات این گیاه اشاره خواهیم کرد:

گل ندادن گیاه آبشار طلایی

در صورت کمبود نیتروژن ممکن است گلدهی این گیاه کمتر شود که استفاده از کودهای آلی در فاصله زمانی ۴۵ روز تا دو ماه در این شرایط می‌تواند مناسب باشد.

ریزش گل‌ها و عدم روش دوباره

این ویژگی در مواقعی اتفاق می‌افتد که تنشی برای گیاه ایجاد شده است. زمانی که گیاه به محیط جدید عادت کند، دوباره رویش آن ها از سر گرفته می‌شود.

عدم رویش گیاه پس از انتقال به مکان جدید

ممکن است گیاه دچار شوک تعویض مکان شده باشد. البته در مواقعی نیز نحوه کاشت اشتباه باعث این مشکل خواهد شد.

شرایط نگهداری گل آبشار طلایی سیاه و شکننده شدن سرشاخه‌های آبشار طلایی

این مشکل ممکن است در اثر فواصل اشتباه آبیاری یا میزان آن باشد. همچنین میزان نامناسب رطوبت و نور دریافتی نیز در این پروسه تاثیرگذار است. بهتر است شرایط را با توجه به آنچه که در بالا اشاره شد، برای گیاه خود آماده کنید.

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گل آبشار طلایی بعد از گلدهی

این شرایط در مواقعی اتفاق می‌افتد که هوا خشک و یا صدمه فیزیکی به گیاه وارد شده باشد.

قهوه‌ای شدن حاشیه برگ‌های گیاه بعد از گلدهی

این ویژگی مربوط به زمانی است که میزان آبیاری کمتر یا بیشتر از حالت معمول باشد. همچنین درجه حرارت و نور نیز در این موضوع موثر است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt