نشانه های خراب شدن خاک گلدان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل و گیاهان مانند تمام موجودات زنده دیگر به غذای مناسب و کافی احتیاج دارند. غذای اصلی آن ها از خاکشان گرفته می شود که با خواص مختلفی که دارد، موجب شاداب شدن یا خراب شدن گیاه خواهد شد. همه ما شاهد خراب شدن گیاهان به دلایل مختلف بوده ایم؛ اما این روز ها سؤال اصلی که ذهن اغلب مردم را به خود درگیر کرده است، این است که آیا خاک گلدان می تواند خراب شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت “بله” خاک گلدان مواد تشکیل دهنده مختلفی مانند پیت ماس دارد که به مرور زمان ممکن است تجزیه شود و کیفیت خاک را به طور چشم گیری کاهش دهد. در ادامه با ماه خاتون همراه شوید تا با نشانه های خراب شدن خاک آشنا شوید.

خاک گلداننشانه هایی که نشان می دهند خاک گلدان شما خراب شده است:

۱‌. کپک زدن خاک

یکی از عوامل نشان دهنده خراب شدن خاک گلدان، کپک زدن خاک است. زمانی که خاک مرطوب را مدت زمان زیادی، به خصوص در هوا گرم و فضا بسته نگهداری کنید. کپک زدگی خاک را مشاهده می کنید. در نتیجه بهتر است از این خاک استفاده نکنید، زیرا کپک به ریشه گیاهان آسیب زیادی می زند. کپک سفید که میسلیوم نامیده می شود، نشانه رطوبت بیش از حد است که اغلب در داخل یک کیسه پلاستیکی اتفاق می افتد.

۲. وجود حشرات

از آن جایی که برخی از حشرات از مواد آلی خاک گلدان تغذیه می کنند، ممکن است در اثر گذر زمان موجب خراب شدن خاک شوند و آسیب جدی به آن برسانند.

۳. بوی ناخوشایند خاک

ساده ترین راه برای بررسی اینکه آیا خاک شما خراب شده این است که آن را بو کنید. هنگامی که خاک شما برای مدت طولانی در آب مرطوب شده است، بوی تخم مرغ های فاسد می آید. باکتری های موجود در آب بلافاصله فاسد می شوند و بوی بسیار بدی را ایجاد می کنند که نشان دهنده خراب شدن خاک است. بوی ناخوشایند خاک نشان دهنده این است، که باکتری ها و قارچ های بی هوازی در محیط مرطوب و فشرده خاک در حال رشد می باشند.

نشانه‌های خراب شدن خاک گلدان ۴. تراکم و فشردگی بالای خاک

یکی دیگر از عوامل نشان دهنده خراب شدن خاک گلدان، تراکم و فشردگی بالای خاک است. بنابراین بهتر است در همچین حالتی از این خاک استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب رسیدن به گیاه مورد نظر می شود. عمر مفید پیت ماس موجود در خاک ۱ الی ۲ سال می باشد. با تجزیه شدن، متراکم تر می شود و توانایی خود را برای نگهداری رطوبت از دست می دهد. همچنین باعث می‌شود که ریشه‌های گیاه نتوانند از خاک عبور کنند.

۵. رشد ضعیف گیاه

دلایل زیادی وجود دارد که چرا برخی از گیاهان رشد نمی کنند، اما کیفیت خاک اغلب مقصر اصلی است. اگر گیاهان شما در شرایط محیطی عالی هستند اما کوتاه‌قد و ضعیف به نظر می‌رسند؟ ما شرط می بندیم خاک گلدان از مواد مغذی تخلیه شده است. به یاد داشته باشید که خاک در گلدان ها مانند خاک موجود در زمین فرصت بازسازی را ندارد. این گیاه به زودی تمام مواد مغذی موجود را می گیرد و یک گیاه گلدانی پر از خاک خالی باقی می گذارد.

خاک گلدان با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

وزن سبک: چگالی پایین خاک به تهویه مناسب آن کمک می کند و در نهایت موجب بهبود رشد گیاه شما خواهد شد.

زهکشی: خاک مناسب، باید آب را به سادگی خارج کند و مقدار مناسبی را برای استفاده گیاه نگه دارد.

مواد مغذی: وجود موادی مانند نیتروژن و فسفر و… برای رشد گیاهان شما ضروری است.

خراب شدن خاک گلدان بهترین راه برای نگهداری خاک گلدان چیست؟

مانند بسیاری از چیزهای دیگر، اگر خاک گلدان در شرایط مناسب نگهداری شود، مدت بیشتری سالم می ماند. اگر آن را بیرون در معرض هوا یا رطوبت قرار دهید، احتمالاً کپک زده و مواد مغذی را از دست می دهد. همچنین باعث می‌شود آفاتی که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در خاک را مصرف می کنند را جذب کند. بنابراین اگر قصد دارید خاک گلدان را برای مدتی نگه دارید، آن را در یک ظرف نگهداری خشک قرار دهید.
به طور کلی خاک گلدان بین یک تا دو سال دوام می آورد. در آن مرحله، مواد مغذی در خاک با گذشت زمان از بین می‌روند. بهتر است به طور مرتب خاک را جایگزین کنید تا به رشد گیاهان کمک کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
قصه های عاشقانه قهوه ترکچای ماسالا مسافری از هند