معرفی گیاه کمیاب کالاتیا سندرینا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه کالاتیا گیاهی زیبا با نوارهای صورتی روی برگ‌های بزرگ و سبز است. گیاهی که به خاطر زیبایی چشم گیرش، آن را در دسته گیاهان آپارتمانی خاص قرار داده است. کالاتیا از گیاهانی چشم نواز است که برگ‌های اکثر ارقام آن در طول شب اندکی جمع می‌شوند.

قسمت‌های رنگی زیرین برگ‌های کالاتیا، این گیاه را خاص‌تر می‌کند. مراقبت از کالاتیا نسبتاً آسان است، اما آن‌ها دوست دارند در محیطی با رطوبت بالاتر (مانند آشپزخانه یا حمام) باشند و خاک آن‌ها به طور مداوم مرطوب بماند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به تازگی یک کالاتیا را مهمان خانه خود کرده‌اید و نمی‌دانید که چه محیط و شرایطی مناسب این گیاه خاص و کمیاب است، با ما همراه باشید. در این مقاله از ماه خاتون کارهایی که می‌توانید برای سالم نگه داشتن این گیاه گرمسیری حیرت‌انگیز اما سرسخت انجام دهید، خواهیم پرداخت.

گیاه کالاتیا سندرینا شرایط نگهداری گیاه کالاتیا

نور مناسب:

کالاتیا گیاهی گرمسیری است، پس باید در طول روز نور کافی اما غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر جنوبی با پرده نازک و یا دارای کمی سایه قرار دهید و مطمئن شوید که گیاه از بودن در آن مکان خوشحال است.

اگر پنجره جنوبی ندارید، پنجره‌ای غربی هم همین کار را برای گیاه انجام می‌دهد. اگر سندرینا برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، جزییات زیبای برگ‌هایش به مرور زمان کم‌رنگ می‌شوند.

خاک مناسب:

خاکی را برای سندرینا انتخاب کنید که بتواند در عین داشتن مقدار زیادی آب، به خوبی نفس بکشد. اگر خاک شما در صورت آبیاری شدن خیلی سنگین و متراکم می‌شود، بهتر است خاک را تعویض کنید.

چنین خاکی اجازه نمی‌دهد که هوا در حوالی ریشه جریان داشته باشد و همین امر به مرور زمان سبب خفه شدن ریشه میشود. هر چه خاک حاوی مقدار بیشتری از خزه و تکه چوب باشد، بهتر آب را در خود نگه داشته و جریان هوا را به خوبی در داخل خود برقرار می‌کند. پس خاکی مانند خاک پیت برای آن مناسب است.

گیاه کالاتیا سندرینا رطوبت مناسب:

کالاتیا سندرینا باید در محیط گرم و مرطوب باشد. بنابراین برای اینکه محیط گرمسیری (خواستگاه اصلی آن) را برایش تداعی کنیم ضمن اینکه آن را در محیطی گرم قرار می‌دهید، سعی کنید رطوبت کافی نیز برای آن فراهم کنید.

اگر دستگاه مرطوب کننده هوا دارید، سندرینا را در کنار آن قرار دهید و مطمئن شوید که گیاه در محیطی واقعا مرطوب قرار دارد.

آبیاری مناسب:

اگر عادت دارید که گیاهان تان را بیش از حد آبیاری کنید قطعا کالاتیا سندرینا برای شما انتخاب ایده آلی خواهد بود زیرا این گیاه می تواند مقدار زیادی آب را به خوبی دریافت کند. البته که پس از آبیاری بایستی به نحوی از شر آب های اضافه خلاص شوید که در ادامه دو روش پیشنهادی را بیان کرده ایم:

روش اول: بایستی سندرینا را در گلدانی پلاستیکی بکارید و سپس آن را در یک گلدان تزئینی قرار دهید.

روش دوم: اگر زیر گلدان تان بسته است و دارای حفرات زهکشی نیست بایستی گلدان را کج کنید تا آب های اضافی از آن بیرون بریزد.

این روش ها بسیار مهم هستند زیرا در عین حال که کالاتیا رطوبت دوست است اما قرار گرفتنش در خاکی بسیار خیس و غرق شده در آب می تواند بسیار آسیب زننده باشد. در اغلب مواقع خیسی خاک باعث پوسیدن ریشه شده و در نهایت مرگ گیاه را در پی خواهد داشت.

معمولا زمانی گیاهتان را آبیاری کنید که خاک شروع به خشک شدن کرده باشد. کالاتیا سندرینا دوست ندارد که خاکی کاملا خشک داشته باشد پس پیش از اینکه خاک بیش از حد خشک شود حتما آن را سیراب نمایید. در طول فصول مختلف برای مثال تابستان بایستی بسته به میزان خشکی خاک هر هفته یا یک هفته در میان بستر را آبیاری نمایید. در زمستان نیز بایستی به دو هفته یا ماهی یک بار اقدام به آبیاری کنید و افراط نداشته باشید.

گیاه کالاتیا سندرینا کوددهی مناسب:

این گیاه نیازمند کوددهی در دفعات محدودی است در طول دوره اصلی رشد گیاه، کود مایع را به آب مورد نظر برای آبیاری گیاه اضافه کنید. کود مورد نیاز برای این گیاه باید فاقد مقدار زیاد فلوئور و نمک باشد.

این گیاه نیازمند کود مخصوصی نبوده و استفاده از کود های معمولی برای آن اکتفا می‎ کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
فول مدمساشتباهات رایج یخ زدایی گوشت