شرایط نگهداری گیاه پتوس حصیری

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

پتوس حصیری گیاه چند ساله گرمسیری است که معمولاً به‌عنوان گل آپارتمانی نگهداری می‌شود. برگ‌های آن بزرگ و قلبی شکل هستند و با بالا رفتن سن گیاه، سوراخ‌هایی روی برگ‌ها ایجاد می‌شود. زمانی که پتوس حصیری را داخل خانه پرورش دهید در اندازه‌ای قابل کنترل باقی می‌ماند.

توجه داشته باشید همه قسمت‌های گیاه پتوس حصیری برای حیوانات خانگی سمی هستند؛ بنابراین برای نگهداری پتوس حصیری داخل خانه آن‌ها را دور از دسترس حیوان خانگی خود قرار دهید. در این مطلب از ماه خاتون به آموزش نگهداری پتوس حصیری و دلایل از بین رفتن این گیاه می‌پردازیم.

پتوس حصیری شرایط نگهداری پتوس حصیری

ابن‌گیاه شرایط نگهداری آسانی دارد و با رعایت چند نکته ساده به‌سرعت رشد می‌کند. در قسمت زیر با نحوه نگهداری پتوس حصیری بیشتر آشنا می‌شوید:

آبیاری مناسب:

به طور کلی پتوس حصیری به هفته‌ای یک‌بار آبیاری نیاز دارد اما اگر می‌خواهید نیاز واقعی گیاه را تشخیص دهید انگشت خود را داخل خاک کنید و اگر ۲ تا ۳ سانتی‌متر از آن خشک بود، آبیاری را انجام دهید.

خاک مناسب:

پتوس حصیری خاکی را می‌پسندد که قدرت بالایی در حفظ رطوبت داشته باشد. اگر شما می‌خواهید برای کاشت این گیاه از خاک مخلوط گلدانی استفاده کنید، برای بیشترکردن قدرت رطوبت خاک به آن خزه اضافه کنید. به علاوه خاک پتوس حصیری باید phای در محدوده خنثی تا اسیدی داشته باشد.

دما و رطوبت مناسب:

برای نگهداری از پتوس حصیری به یاد داشته باشید که این گیاه دما و رطوبت زیاد را همچون آب‌و‌هوای زادگاهش دوست دارد. محدوده دمایی مناسب برای نگهداری گل پتوس حصیری ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است. اگر احساس می‌کنید رطوبت محیط نگهداری پتوس برگ حصیری کافی نیست، گیاه را برای مدتی کوتاه روی سینی دارای سنگ‌ریزه و آب بگذارید یا هر چند وقت‌ یک‌بار آن را مه‌پاشی کنید.

شرایط نگهداری پتوس حصیری نور مناسب:

از آنجا که تمام زیبایی این گیاه به حفره‌های آن است، نور کم باعث بسته شدن و از بین رفتن این حفره‌ها می‌شود. بنابراین گلدان پتوس حصیری خود را در جایی نگه دارید که در مواجهه با نور غیرمستقیم خورشید باشد. نور زیاد هم ممکن است باعث سوختگی و قهوه‌ای شدن گیاه شما شود. بنابراین سایه و نیم‌سایه بهترین مکان برای نگهداری از گلدان پتوس شماست.

تعویض گلدان پتوس حصیری:

هر زمان ریشه‌های پتوس حصیری در حدی رشد کردند که فضای کافی نداشتند و از زیر گلدان قابل مشاهده بودند، باید گلدان این گیاه را عوض کنید.

ساده‌ترین روش برای تکثیر پتوس حصیری:

خیلی راحت و بی‌دردسر با استفاده از روش قلمه ساقه می‌توانید تعداد پتوس حصیری خود را زیاد کنید. قلمه ساقه باید از محل زیر گره با چاقوی مخصوص هرس و ضدعفونی‌شده برش داده شود. بعد از جداکردن قلمه ساقه آن را در آب یا خاک بگذارید تا ریشه‌زایی کند. برای تسریع در روند ریشه‌زایی می‌توانید قلمه را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.

اگر قلمه را در آب نگهداری می‌کنید باید ظرف آب قلمه را در مکانی گرم نگهداری کنید و برای حفظ رطوبت کافی روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید. بعد از آنکه ریشه‌زایی قلمه‌ها را مشاهده کردید، قلمه را درون گلدانی با خاک مناسب (زهکشی قوی) بکارید و از معرض نور مستقیم دور نگه دارید.

بیماری‌های پتوس حصیری بیماری‌ها و مشکلات پتوس حصیری

زرد شدن برگ‌ها

یکی از مشکلات رایج در پتوس حصیری زرد شدن برگ‌ها است که دلایل مختلفی دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

بیماری‌های قارچی و مشکلاتی مانند رویش باکتری روی برگ‌ها که معمولا به دلیل آّبیاری بیش از اندازه گیاه رخ می‌دهد.

قرار دادن گلدان در محیطی که نور کمی دارد.

پوسیدگی ریشه‌ها که این مشکل هم معمولا در اثر غرقابی شدن کف گلدان رخ می‌دهد.

توقف یا کاهش سرعت رشد

این مشکل عموما به دلایلی مانند کم نور بودن محیط زندگی گلدان، مناسب نبودن خاک و سنگین بودن بافت آن که مانع تنفس گیاه می‌شود، نبود مواد مغذی در خاک و عدم استفاده به موقع از کود و آسیب دیدگی ریشه‌ها رخ می‌دهد.

چروکیدگی و خشکی برگ‌ها

چروکیدگی و خشکی برگ‌ها دیگر شمکل رایج در پتوس‌ها است که علل مختلفی دارد. یکی از دلایل بروز این مشکل آبیاری بیش از حد و با کاهش دفعات آبیاری گیاه بهبود پیدا می‌کند. رطوبت کم محیط و خشکی هوا نیز می‌توانند از دلایل بروز این مشکل باشند.

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها

این مشکل عموما به دلیل کم آبی رخ می‌دهد و در صورتی که فرآیند آبیاری را منظم انجام داد و کنترل کرد، بیماری به مرور زمان از بین می‌رود.

ایجاد تارهای عنکبوتی

علاوه بر مشکلاتی که به دلیل شرایط محیطی یا نگهداری مناسب رخ می‌دهند، بیماری‌های ناشی از حمله آفات هم ممکن است باعث آسیب به پتوس شوند که ایجاد تارهای عنکبوتی یا تنه تار عنکبوتی یکی از آن‌ها است. این بیماری به دلیل حمله نوعی کنی که از شیره گیاه تزریق می‌کند، رخ می‌دهد. در صورتی که این کنه به گیاه حمله کند، لکه‌هایی شبیه به تار عنکبوت روی برگ‌ها ظاهر می‌شود و برگ‌ها به مرور زرد می‌شوند. این مشکل تنها با آفت کش قابل درمان است.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
پیراشکی پفکی