شرایط نگهداری از نخل لیکوالا کورداتا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

نخل لیکوالا کورداتا از خانواده پالم‌ ها است گیاه نخل باد بزنی یا لیکوالا یک نخل غیر معمول با برگ‌های بزرگ و چین خورده است برگ‌های این نخل به صورت دایره ای، براق و سبز متوسط با الگوی چین دار شبیه فن است. این گیاه را میتوان در خارج از منزل به عنوان گیاه زینتی و همچنین در داخل خانه در گلدان به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داد.

این نخل گونه ای با رشد آهسته میباشد، با این حال هنگامی که گیاه بالغ می‌ شود برگهای باشکوهی تولید می کند، بنابراین ارزش انتظار را دارند. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا با شرایط کاشت و نگهداری از این نخل زیبا آشنا شوید.

نخل لیکوالا شرایط کاشت و نگهداری نخل لیکوالا:

نور:

مزیت بزرگ این نخل این است که به نور زیادی نیاز ندارد. در واقع، سایه جزئی را به سایه کامل ترجیح میدهد، بنابراین لازم نیست نگران اطمینان از میزان مطلوب نور برای این گیاه باشید. تا زمانی که گیاه محکم و مستقر شود، از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور باید اجتناب شود. این گیاه در سالهای اولیه آفتاب کامل را تحمل نمیکند ولی با بالغ تر شدن گیاه مقاومت بهتری نسبت به نور خورشید دارد، اما هنوز هم مکان سایه دار را به مکان آفتابی ترجیح میدهد. نور مستقیم قوی، همراه با شرایط خشک و بیش از حد گرم، به برگهای زیبا و پیچ خورده نخل باد بزنی آسیب میرساند.

دما:

دمای مناسب برای نخل لیکوالا، ۲۹-۱۶ درجه سانتیگراد است، ولی به هوای کمی سرد نیز مقاوم است. دمای زیر صفر درجه سانتیگراد را نمی‌تواند تحمل کند. اگر این نخل را در گلدانی در فضای باز پرورش می‌‌دهید و زمستان‌‌های منطقه شما سرد یا یخبندان است، باید این گیاه را برای زمستان به داخل خانه منتقل کنید.

آبیاری:

خاک بایستی مرطوب بماند؛ از آب ولرم برای آبیاری استفاده نمایید. آبیاری لیکوآلا در هفته ۲ تا ۳ نوبت می‌باشد که باید به صورت کامل انجام شود (سیراب) البته هرچه محیط مرطوب‌تر باشد، لیکوآلا از رشد بهتری برخوردار است از این رو پاسیوهای آپارتمان‌ها یکی از محیط های ایده آل لیکوآلا می‌باشد. البته توجه داشته باشید که گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید و هر زمان که سطح مخلوط گلدان خشک شد آبیاری را انجام دهید. در زمستان، رشد گیاه کند می‌‌شود، بنابراین، نیاز آبیاری آن نیز کمتر خواهد بود.

نگهداری از نخل لیکوالا خاک:

این گیاه در مورد نوع خاک خود سختگیر نیست، با این حال، برای بهترین نتایج باید خاک شنی اصلاح شده با مقدار زیادی هوموس را در نظر بگیرید. خاک رس یا خاک لومی نیز مناسب است. سعی نکنید سطح pH خاک را آزمایش کنید، گیاه تا زمانی که به درستی تخلیه شود با خاک اسیدی، خنثی یا قلیایی خوب است.

کوددهی:

اگرچه این گیاهان دارای رشد آهسته هستند، اما کمی کود می‌ تواند به رشد پایدار و تولید شاخ و برگ زیبا و سالم کمک کند. میتوانید ۲-۳ بار در فصل رشد کود آهسته رهش یا یکبار در ماه کود مایع استفاده کنید. فرمول کود ان پی کا ۱۵-۵-۱۰ بهترین عملکرد را دارد. در فصول زمستان که گیاه دیگر در حال رشد نیست کود دهی انجام ندهید. همچنین، بیش از حد از کود ندهید یا از غلظت زیاد استفاده نکنید زیرا میتواند باعث سوختن گیاه شود. با گذشت زمان، مواد معدنی حاصل از کود در مخلوط گلدان تجمع مییابد، بنابراین شستن گاه به گاه خاک به رقیق شدن کود اضافی کمک می‌کند.

گلدان و تعویض گلدان:

تعویض گلدان میتواند به رشد بهتر سیستم ریشه گیاه و همچنین به رشد نخل باد بزنی کمک کند. همچنین جایگزینی، زمان مناسبی برای تعویض مخلوط گلدان قدیمی با مخلوط گلدان تازه است. به دلیل رشد کند گیاه، دیگر نگران تعویض گلدان برای این گیاه نخواهید بود. هر ۲-۳ سال برای جایگزینی خاک گلدان قدیمی توصیه می‌ شود. برای جلوگیری از خطرات ناشی از شوک جا به جایی اوایل بهار آن را جایگزین کنید.

تکثیر:

یکی از گزینه ها برای تکثیر کاشت بذر نخل لیکوآلا می باشد، البته جوانه زنی آن طول می کشد. اگر این مسیر را انتخاب میکنید، انتظار زمان متوسط جوانه زنی ۳ تا ۶ ماه را داشته باشید. برای بهترین نتیجه، از ترکیب ذغال سنگ نارس مرطوب و پرلیت برای جوانه زنی بذر نخل لیکوآلا استفاده کنید.

نخل لیکوالا کورداتا عوارض و مشکلات لیکوالا

شایعترین عارضه ایی که در لیکوآلا دیده می‌شود، سوختگی نوک برگ‌های لیکوآلا می‌باشد که دارای دو علت عمده می‌باشد، یکی قرار دادن لیکوآلا در معرض تابش مستقیم نور خورشید و دیگری عدم آبیاری صحیح لیکوآلا می‌باشد که این عارضه با دقت در نحوه آبیاری و همچنین دقت در محل قرار دادن لیکوآلا مرتفع می‌شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
سالاد وینگرت روسیسالاد کلم تابستانی