روش نگهداری از گل زینتی آهار

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل آهار يكی از گل‌های بسيار زيبای گلدانی و باغچه به‌حساب می آيد و به دليل رنگ‌های شاد و گرمی كه دارد جلوه‌ای زيبا به محيط می‌بخشد. گل آهار گیاهیست یکساله و گاهی دو ساله که بومی منطقه جنوب غربی ایالات متحده آمریکاست و دارای ۲۰ گونه مختلف است که هر کدام از انواع این گیاهان زینتی دارای ویژگی های خاص و جالبی هستند.

گُل آهار در رنگ‌های سفيد، كرم، زرد، سبز، پرتقالی، صورتی، قرمز، برنزی، نارنجی، خرمايی، بنفش، ارغوانی و ياسی می‌رويد. به دلیل رشد آسانی که گل آهار دارد هر کسی می تواند به سادگی به پرورش و نگهداری آن بپردازد. در ادامه با ماه خاتون همراه شوید تا شما را با این گل زیبا و روش نگهداری آن آشنا کنیم.

گل آهارروش نگهداری از گل آهار

خبر خوب این است که نگهداری از گل آهار بسیار ساده است! این گیاه قوی، در برابر خشکی مقاوم بوده و می‌تواند هوای سرد پاییزی را نیز به‌خوبی تحمل کند. برای حصول بهترین نتیجه و فراهم کردن شرایطی ایده‌آل برای این گیاه کافی است موارد زیر را در مورد آن رعایت کنید.

آبیاری:

گیاه آهار تا حد زیادی نسبت به خشکی کشیدن مقاوم می باشد، اما چنانچه سطح خاک آن دچار خشکی شود گیاه پژمرده خواهد شد، و همچنین از زیبایی و کیفیت گلدهی گیاه هم کاسته می شود، از این رو شما باید برای نگهداری گل آهار در فصل تابستان که دمای هوا بسیار بالا است گیاه را در فاصله زمانی کم آبیاری کنید تا گرمای زیاد باعث پژمردگی گیاه نشود.

سعی کنید خاک گیاه همیشه از یک رطوبت نسبی برخوردار باشد چرا که به رشد بهتر و سرحال بودن آن کمک می کند، در مقابل آبیاری که می کنید نباید به گونه ای باشد که خاک کاملا خیس شود زیرا باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود.

نور:

برای نگهداری گل آهار باید نیاز نوری به اندازه ۸ ساعت در طول روز را برایش فراهم کنید که با کاشت آن در محیط بیرون این نیاز برطرف می شود، توجه داشته باشید اگر گیاهتان در سایه باشد به علت عدم دریافت نور کم گیاه بسیار ضعیف می شود و شروع به دادن گل های کوچکی می کند و همچنین ممکن است به دلیل دریافت نور کم مستعد به ابتلا بیماری های قارچی شود.

اما اگر نوری بیش از اندازه نیازش دریافت کند باعث سوختگی برگ های آن و کم عمر شدن گل های گیاه می شود، پس سعی کنید از همان ابتدا بذر ها را در مکانی مناسب بکارید.

معرفی گل آهار خاک:

برای نگهداری از گل آهار خوشبختانه آهار خیلی سخت گیر نیست و تقریبا می‌تواند در هر نوع خاکی زندگی کند، اما ترجیح آن زندگی در خاکی بارور، غنی از مواد طبیعی و همچنین دارای زهکشی عالی است. بنابراین بهتر چنین خاکی را برای گل آهار فراهم کنید تا گل آهار شما به بهترین شکل رشد کند. یک خاک باکیفیت که غنی از هوموس و الیاف طبیعی باشد، سبب داشتن گیاهی سالم‌تر و باطراوت‌تر خواهد شد. می‌توانید خاک انتخابی خود را با افزودن مقداری کمپوست یا ورم کستینگ (کرم خاکی/ نوع کود ارگانیک) تقویت کنید.

برای نگهداری از گل آهار از کاشتن آن در خاکی که آب در آن جمع می‌شود، خودداری کنید، چراکه جمع شدن آب و غرقاب بودن خاک باعث آسیب رسیدن به ریشه گیاه و مرگ آن خواهد شد. البته می‌توانید این مشکل که عمدتا از ضعیف بودن زهکشی خاک است را با افزودن پرلیت یا زغال سنگ بهبود بخشیده و فرایند زهکشی را سریع‌تر کنید.

کوددهی:

از آنجایی که آهار در طول یک فصل به شکل باورنکردنی رشد می‌کند، بهتر است آن را با اضافه کردن پیوسته کودی غنی از فسفر، به‌این‌کار بیشتر تشویق کنید. برای شروع این کار را با تقویت خاک هنگام کاشت گیاه به‌واسطه افزودن مقداری کود گرانوله انتشار آرام انجام دهید. سپس ۲ الی ۳ بار دیگر در طول تابستان این لایه کود را تجدید کنید. علاوه‌بر کود گرانوله انتشار آرام می‌توانید از کود حلال در آب یا کمپوست طبیعی چای نیز استفاده کرده و تمام عناصر لازم برای رشد آهار را در اختیار آن قرار دهید. تنها نکته‌ای که در مورد کود گیاه باید درنظر داشته باشید این است که کود انتخابی باید متعادل باشد.

نگهداری از گل آهار دما:

گل آهار می توانند دمایی به اندازه ۲۸ تا ۳۰ درجه را به خوبی تحمل کنند. اما زمانی که می خواهید گیاهتان را از گلدان به زمین اصلی منتقل کنید باید دمای هوای بیرون ۱۰ درجه سانتی گراد باشد، معمولا زمانی که دمای هوا افزایش پیدا می کند جثه گل ها کوچکتر و رشد گیاه هم متوقف می شود. گرمای بیش از حد هوا، گلدهی و قطر گل ها را کاهش می دهد و حتی می تواند منجر به توقف گلدهی نیز بشود

گل اهار خشکسالی و کم آبی را حتی در روزهای گرم سال تحمل می کند اما برای رشد مطلوب به رطوبت کافی نیاز دارد. باید توجه داشت که هوای بسیار مرطوب و شرجی نیز، به گیاه لطمه می زند.

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گل آهار

بیماری‌ها:

یکی از ناامیدکننده‌ترین موضوعات در خصوص گل آهار، سر کردن با بیماری‌های مختلف نظیر سفیدک سطحی و لکه باکتریایی است؛ به‌طوری‌که ظهور سفیدک سطحی می‌تواند به مشکلی جدی در مناطق گرم و مرطوب تبدیل شود. البته نیازی نیست نگران شوید، چون این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.

لکه باکتریایی سطحی نیز ممکن است به آهار حمله کند. نشانه این بیماری، ایجاد لکه‌های آبی در سطح برگ است که به مرور زمان ابتدا قهوه‌ای و سپس سیاه می‌شوند. این مشکل، نتیجه جمع شدن آب در سطح برگ‌هاست. خوشبختانه این نوع بیماری‌ها فقط به برگ گل آهار حمله کرده و شکوفه‌ها را درگیر نمی‌کنند. هنگام مشاهده اولین نشانه‌های بیماری، می‌توانید برگ‌ها را با یک محلول قارچ کش حاوی روغن چریش، پتاسیم، بی‌کربنات، مس یا آهک درمان کنید. فقط یادتان باشد قبل از اسپری کردن محلول، برگ‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید.

برای جلوگیری از ابتلای گل آهار خود به بیماری پیشنهاد می‌کنیم با فراهم کردن فضای کافی و گردش هوای مناسب در اطراف آهار و آبیاری گیاه از پایه و در سطح خاک، از ابتلای گیاه به بیماری‌های مختلف پیشگیری کنید.

گل زینتی آهارآفات:

آفتی که بیشتر از هر آفت دیگری به گل آهار حمله می‌کند، کنه تار عنکبوتی است. کنه تار عنکبوتی می‌تواند سبب آسیب دیدن برگ‌ها شود. بعد از مشاهده این آفت سریعا برای حذف آن اقدام کرده و پیش از درست شدن مشکل جدی برای گل آهار این آفت را حذف کنید.

این نکته را نیز فراموش نکنید که اگر گل را به داخل خانه آورده‌اید، همواره تمامی بخش‌های آن را با دقت از نظر حضور کنه تار عنکبوتی بررسی کنید. این کار از وارد کردن آفات به داخل خانه جلوگیری کرده و مانع از بیمار شدن سایر گیاهان آپارتمانی شما خواهد شد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt