روش‌هایی برای افزایش رطوبت گیاهان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

رطوبت گیاهان آپارتمانی و غیر آپارتمانی یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش گیاهان است و رعایت میزان رطوبت خاک و هوا برای گیاهان ضروری است. برای آن که بتوانید رطوبت کافی گیاهانتان را تأمین کنید لازم است عوامل رطوبت ساز خانه و گلخانه را بشناسید و با روش‌های تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی آشنا باشید.

 ما در این مقاله از ماه خاتون به بررسی روش‌های تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

افزایش رطوبت گیاهان آشنایی با مفهوم رطوبت محیط

علاوه بر رطوبت خاک بیشتر گیاهان نیاز دارند در محیطی که قرار بگیرند تا رطوبت کافی در هوای اطراف گیاهان نیز وجود داشته باشد تا سطح برگ و گل گیاهان شاداب باقی بماند. این رطوبت بسته به نوع گیاه متفاوت می‌تواند باشد. به طور میانگین بیشتر گیاهان معمولی می‌توانند در رطوبت ۲۰ تا ۴۰ درصد به خوبی رشد کنند. اما برخی از گیاهان نیز هستند که به دلیل زیست‌بومشان نیاز به رطوبت محیط ۶۰ تا ۸۰ درصدی دارند. درخت موز و گیاه باباآدم از جمله گیاهانی هستند که به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارند.

کمبود رطوبت گیاهان

برای تشخیص میزان کمبود رطوبت در گیاهان و اطراف آن، چند راه وجود دارد، روش اول استفاده از دستگاه‌های دماسنج و رطوبت‌سنج خاک گلخانه‌ای می‌باشد تا به شما میزان تقریباً دقیق رطوبت را بگوید. اما شما می‌توانید از ظاهر گیاهان نیز به این موضوع پی ببرید. چند نمونه از علائم کمبود رطوبت گیاه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • قهوه شدن لبه‌های برگ گیاهان
  • ریزش و عدم رشد جوانه‌های گیاه
  • زرد شدن و خشکی برگ‌ها
  • پژمرده و بی‌حال شدن گیاه
  • و…

رطوبت گیاهان چگونه می توان رطوبت گیاهان داخلی را افزایش داد؟ گزینه های زیادی برای افزایش رطوبت برای گیاهان داخلی وجود دارد:

غبار پاشی یا اسپری آب روی برگ‌ها

حتما اصطلاح غبارپاشی به عنوان یکی از بهترین روش‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی به گوشتان خورده است. غبارپاشی یا مه پاشی یکی از متداول‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی است. برای انجام این کار باید با استفاده از اسپری، آب را از فاصله ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری بر روی گیاه بپاشانید.

در این روش، آب مستقیما بر روی بافت گیاه قرار می‌گیرد و با تبخیر تدریجی، رطوبت محیط را به صورت موقت افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید چنانچه که غبارپاشی به صورت دقیق و اصولی انجام نشود، می‌تواند گیاه شما را با مشکلاتی روبرو کند.

بهتر است از آب جوشیده شده و بدون املاح مثل آب باران و آب مقطر، برای انجام غبارپاشی استفاده کنید.

همچنین چند ساعت قبل از مه پاشی آب را آماده کنید تا رسوبات آن ته نشین شده و با محیط هم دما شود.

از دستگاه بخور استفاده کنید.

رطوبت ساز یک گزینه بسیار ساده برای افزایش سریع رطوبت گیاهان خانگی است. گزینه نهایی بدون سر و صدا برای افزایش رطوبت برای گیاهان خانگی تهیه مرطوب کننده برقی است. این وسایل نسبتاً کوچک هستند و با روشن یا خاموش شدن می توانند سطح مناسب رطوبت را در یک اتاق برای شما و گیاهان ایجاد کنند.

طرز کار برخی از رطوبت سازها اینگونه است که می توانید آنها را تنظیم کنید تا سطح رطوبت خاصی را حفظ کنند یا فقط در ساعات خاصی از روز کار کنند. استفاده از رطوبت ساز فقط برای گیاهان خانه شما نیست ، بلکه مزایایی برای شما و خانواده تان نیز دارد به خصوص در زمستان و هنگامی که گرمایش مرکزی هوای خانه، پوست و مو را خشک می کند، این رطوبت سازها به راحتی به ما کمک می‌کنند.

غبار پاشی گیاهان

قرار دادن گیاهان در کنار یکدیگر

روی سطح برگ گیاهان نقاط ریزی وجود دارند که به آن ها روزنه می گویند. این روزنه ها می توانند در از دست رفتن رطوبت گیاهان نقش داشته باشند. هنگامی که گیاهان را در کنار یکدیگر قرار میدهیم درصد تعرق آن ها افزایش پیدا میکند. این موضوع باعث افزایش سطح رطوبت نیز می شود. به عنوان مثال زمانی که وارد یک گلخانه می شوید به سادگی می توانید رطوبت بالا را احساس کنید. این موضوع به خاطر تعرق بالای گیاهان در این محیط ها است. برای استفاده از این روش تنها کافیست چند گیاه آپارتمانی را در کنار یکدیگر قرار دهید.

قرار دادن ظرف آب کنار گلدان

از دیگر روش‌های تامین رطوبت گیاهان و کاهش خشکی هوا، قرار دادن ظرف آب کنار گلدان است. برای استفاده از این روش تنها کافیست یک ظرف یا سطل را پر از آب نمایید و در کنار گلدان‌ها قرار دهید. در این حالت آب موجود در ظرف به مرور تبخیر شده و محیط اطراف خود را مرطوب خواهد کرد.

از قراردادن ظرف آب در کنار گلدان‌ها، به عنوان یکی از آسان‌ترین و رایج‌ترین شیوه‌ها یاد می‌شود؛ بنابراین اگر امکان استفاده از دیگر روش‌ها برای شما وجود ندارد، این روش را امتحان کنید.

استفاده از روش دو گلدان

یکی دیگر از روش‌های تامین رطوبت گیاهان، روش دو گلدان است. در این روش می‌بایست گلدان را داخل گلدانی قرار دهید که حدوداً ۳ تا ۵ سانتی‌متر بزرگ‌تر باشد. سپس شکاف را با خزه پرکرده و با آب خیس نمایید. در این عمل، خزه بین دو گلدان، آب را درون خود نگه داشته و با آزاد کردن بخار آب رطوبت مورد نیاز گیاه شما را فراهم می‌کند.

نکته مهم در این روش این است که هر دو گلدان باید دارای زهکشی باشند تا آب اضافی از آن خارج شود و بیماری‌های قارچی گیاه را تهدید نکند.

رطوبت گیاهان گیاهان خود را با پلاستیک بپوشانید.

اگرچه پوشاندن گیاهان با پلاستیک جذاب ترین راه برای افزایش رطوبت گیاهان داخل منزل نیست ، اما پوشاندن یک گیاه آپارتمانی با کیسه پلاستیکی شفاف ، محیطی بسیار مرطوب برای گیاه شما ایجاد می کند. این ایده می تواند برای کمک به یک گیاه بسیار حساس در زمستان خشک در داخل خانه مفید باشد.

می توانید تعدادی شاخه چوبی در گلدان گیاهان خانگی قرار دهید تا پلاستیک بر روی آنها قرار گیرد و به شاخ و برگ گیاهان شما تکیه نکند. مراقب تشکیل میعان بیش از حد در کناره های کیسه باشید و اگر این را مشاهده کردید هر از گاهی آن را باز کنید.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
مافین سبوس دارپاند کیک بری