دلایل توقف رشد گیاهان چیست؟

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

اگر در آغاز راه باغبانی و پرورش گیاهان آپارتمانی باشید ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوید. مثلا تمام مراقبت‌های لازم یک گیاه را انجام می‌دهید اما متوجه می‌شوید که گیاه محبوبتان رشد نمی‌کند و از زمانی که به خانه آورده‌اید، هیچ تغییری نکرده است.

 اگر رشد گیاه شما خیلی کند شده یا به نظر می‌رسد که به‌کلی متوقف شده، احتمالا توقف رشد گیاه دلایل متعددی دارد. برای حل مشکل، ابتدا باید دلیل اصلی آن را پیدا کنید.

در ادامه دلایل اصلی توقف رشد گیاه را نام می‌بریم و راه‌حل‌هایی برای حل این مشکلات عنوان می‌کنیم با ماه خاتون همراه باشید.

توقف رشد گیاهان دلایل توقف رشد گیاهان عبارت‌اند از:

قلیایی شدن خاک گل

یکی از مهم ترین دلایل رشد نکردن گل های خانگی بدون شک قلیایی شدن خاک است. قلیایی شدن بیش از حد خاک، موجب عدم جذب مواد غذایی شده و در نتیجه منجر به توقف گلهای خانگی می شود. از جمله عوامل موثر بر شوری بستر خاک میتوان به کود دهی، جنس خاک و آبیاری با آب های دارای املاح اشاره نمود. عدم جذب عناصر در این نوع خاک، کاهش رشد و توقف رشد گل‌ها و گیاهان را به دنبال دارد.

شرایط محیطی نامناسب گیاه

از جمله دلایل مهم دیگر در عدم رشد گل‌های خانگی، شرایط محیطی نامناسب است. شرایط محیطی شامل نور آفتاب، آبیاری، دما، رطوبت و بستر کاشت مناسب می باشد. به طور مثال، ممکن است که گل و گیاه خانگی از نوع مواردی باشد که نیاز به نور مستقیم آفتاب داشته باشد. ولی نگهداری آن در سایه و به دور از نور خورشید صورت بگیرد. در چنین شرایطی، گلهای خانگی از کیفیت و رشد خوبی برخوردار نخواهند بود.

کوددهی نامناسب

کوددهی مانند آبیاری دارای نکات بسیاری است. استفاده از کودهای نامناسب، استفاده بیش‌ازحد یا استفاده بسیار کم از کودهای مختلف، می‌تواند باعث شود تا شرایط گیاه از تعادل خارج شده و رشد آن متوقف شود. در نتیجه برای کوددهی گیاهان مختلف، پیداکردن کودهای پرکاربرد و مفید مانند اسید هیومیک و استفاده در حد نیاز و تعادل از آن‌ها بسیار مهم است.

علت توقف رشد گیاهان آفت زدگی گیاهان

آفت زدگی گل ها و گیاهان، از دیگر دلایل عدم رشد آنها به شمار می روند. شته، مگس سفید، شپشک آرد آلود و… از جمله آفت های گیاهان می باشند. تغذیه این آفت ها از شیره گلها و گیاهان بوده و موجب آسیب دیدگی و توقف رشد آنها می شوند. زمانی که این آفت ها در گیاهان به وجود می آید، به مبارزه با آنها می پردازند. بنابراین انرژی زیاد گلها و گیاهان، صرف مبارزه با آفت های مختلف می شود‌. توصیه میکنیم که برای جلوگیری از آفت زدگی گلها یا پیشگیری از گسترش آنها، به طور مداوم به بررسی آنها بپردازید.

عدم دسترسی گیاه به هوای تازه

ممکن است که شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که گل ها و گیاهان را در فضای بسته ای در خانه خود قرار می دهید. کم بودن تهویه هوا در محیط و عدم تنفس خوب گیاه، رشد آن را با مشکلاتی مواجه می کند. بهتر است که گاهی اوقات، پنجره خانه خود را باز کنید تا هوای تازه وارد محیط خانه شود. البته انجام این نکته در هوای سرد و فصول سرد سال، توصیه نمی شود.

سایز نامناسب گلدان

بهتر است که برای گل های خود، گلدانی متناسب با سایز و اندازه آن تهیه کنید. تصور غلطی که در این زمینه وجود دارد این است که بزرگ بودن سایز گلدان، رشد بهتر گل و گیاه را در پی دارد. بهتر است بدانید که سایز بسیار بزرگ یا بسیار کوچک گلدان برای گل ها، اصلا مناسب نبوده و پس از مدتی موجب نابودی گیاه می شوند. پس سایز گلدان را مناسب با گل خود، انتخاب کنید. این موضوع برای گل هایی مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها مهم تر می باشد.

چرا گل من رشد نمی‌کندنور نامناسب

همگی ما می‌دانیم که نور یکی از معیارهای اصلی و تأثیرگذار بر روی رشد گیاهان است. نگهداری گیاهان در شرایطی متفاوت با آنچه نیاز دارند، باعث می‌شود تا گیاه نتواند به خوبی رشد کند. برای مثال، رشد گیاهی که به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد، در صورت قرارگرفتن در سایه یا نور غیر مستقیم، با مشکل مواجه می‌شود.

شوک جابه‌جایی

به طور کلی شوک جابه‌جایی، زمانی که گیاهان جابه‌جا می‌شوند، اتفاق می‌افتد. در این شرایط، گیاه پس از تغییر مکان نمی‌تواند خود را با شرایط جدید همراه کند و در نتیجه با توقف رشد مواجه می‌شود.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
اورفا کباب ترکیمافین سبوس دار