خواص بی‌شمار آب کرفس

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

کرفس یکی از سبزیجات است که خواص بی‌شماری دارد. این سبزی به حفظ سلامت بدن کمک کرده، از انواع بیماری­‌ها جلوگیری کرده و برای لاغری مفید است. کرفس را به صورت خام و یا پخته مصرف می­کنند و آن را در سالاد یا برخی از غذاها به کار می‌­برند. آب کرفس نیز یکی از بهترین و مقوی‌ترین نوشیدنی­‌هاست.

در این مطلب از ماه خاتون ما تمامی خواص آب کرفس و حتی مضرات آن را معرفی می­­‌کنیم، ارزش غذایی آن را بررسی کرده و در نهایت طرز تهیه آب کرفس را آموزش می‌دهیم.

آب کرفس و خواص بی‌شمار آنکرفس گرم است یا سرد؟

کرفس طبع گرم و خشک دارد، به بدن گرما داده و رطوبت بدن را می­‌گیرد؛ در نتیجه مناسب افراد با طبع سرد و تر است. کسانی که طبع سرد و تر دارند با مصرف کرفس دچار مشکل نمی­‌شوند، مگر آنکه در خوردن آن زیاده‌‌روی کنند. برعکس کسانی که طبع گرم و خشک دارند، باید در مصرف کرفس دقت داشته باشند. مصلح کرفس، سرکه است. پس افراد با طبع گرم و خشک باید برای ایجاد اعتدال، کرفس را با سرکه میل کنند تا دچار مشکلاتی شبیه نفخ نشوند.

فواید آب کرفس

ابتلا به سرطان را کاهش می­‌دهد‌.

آب کرفس حاوی هشت ماده ضد سرطان مانند پلی‌آستیلن است. این ترکیبات با رادیکال­‌های آزاد محرک سرطان مقابله می­‌کنند. این نوشیدنی از ابتلا به سرطان سینه، روده و لوسمی پیشگیری می­‌کند. اسیدهای فنولیک موجود در آب کرفس گسترش تومورهای سرطان­زا در بدن را محدود می­‌کنند. مصرف آب کرفس موجب افزایش اتوفاژی می­‌شود، فرایندی که در طی آن سلول­‌های ناکارامد عامل ایجاد سرطان از بین می­‌رود.

موجب کاهش فشار خون می­‌شود.

بر طبق مطالعات مختلف، نیترات و پتاسیم موجود در کرفس فشار خون را کاهش می‌­دهد. ترکیبات موجود در کرفس موجب انبساط سرخرگ­‌ها می‌شود که به کاهش فشار خون کمک می­‌کند. در طب سنتی چینی کرفس، یک ماده خنک و کم­ک کننده فشار خون نامیده شده است. برای تنظیم فشار خون می­‌توانید روزانه یک لیوان آب کرفس میل کنید.

به لاغری و کاهش وزن کمک می­‌کند.

آب کرفس کالری بسیار کمی دارد و مصرف آن شما را به دیگر نوشیدنی­‌های شیرین و پرکالری بی­میل می­‌کند. این کاهش اشتها موجب می­‌شود تا غذای کمتری بخورید. به همین دلیل به کسانی که رژیم­‌های لاغری دارند توصیه می‌شود تا روزانه یک لیوان آب کرفس میل کنند.

آب کرفس عملکرد کبد را بهبود می­‌بخشد.

تنظیم عملکرد کبد، از دیگر خواص آب کرفس است. مصرف کرفس به سم‌زدایی کبد کمک می‌­کند و بدن را از شر باکتری، قارچ و ویروس‌­ها نجات می­‌دهد. ترکیبات موجود در کرفس آنزیم­‌های کبد را تنظیم کرده و از ابتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری می‌­کند.

سلامت دستگاه گوارش را تقویت می­‌کند.

فیبر موجود در کرفس توسط باکتری­‌های روده بزرگ تخمیر می‌­شود و سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌­دهد. بر طبق مطالعات، ترکیبات موجود در کرفس ابتلا به بیماری­‌های روده و معده و یبوست را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف آب کرفس حرکات روده را تقویت می­‌کند.

به درمان دیابت کمک می­‌کند.

کرفس حاوی آنتی اکسیدان­‌هایی است که سطح قند خون را کاهش می­‌دهد. ویتامین K موجود در کرفس موجب بهبود متابولیسم گلوکز شده و خواص ضد دیابت دارد. بر طبق تحقیقات بر روی موش‌­های آزمایشگاهی مصرف کرفس بیماری دیابت نوع ۲ را کنترل می­‌کند.

موجب سلامت قلب و عروق می­‌شود.

ترکیبات موجود در کرفس موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می­‌شود و از این طریق از ابتلا به بیماری­های قلبی و عروقی جلوگیری می­‌کند. آنتی اکسیدان‌­های کرفس باعث کاهش رادیکال­‌های آزاد بدن شده و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌­بخشد.

فواید خوردن آب کرفس

آیا آب کرفس باعث چربی‌سوزی می‌شود؟

حالا که از خواص آب کرفس گفتیم شاید بزرگ‌ترین سوالی که در ذهن شما باقی مانده این باشد این است که آیا آب کرفس باعث چربی‌سوزی هم می‌شود؟ در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

اغلب گفته می شود که آب کرفس باعث کاهش وزن می‌شود. این ادعا فاقد شواهد علمی است و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. تنها چیزی که ما به طور قطع می‌دانیم این است که آب کرفس نسبتاً کم‌کالری است و در هر ۴۷۵ میلی‌لیتر آن ۸۵ کالری وجود دارد.

وزن شما در نهایت به میزان کالری دریافتی و مصرفی شما در طول روز بستگی دارد، بنابراین اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، جایگزین‌کردن نوشیدنی‌های پرکالری مانند چای شیرین یا نوشابه با آب کرفس، انتخاب هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
موچی به سبک ژاپنی