معرفی فیلم مردن در آب مطهر

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم مردن در آب مطهر اثری اجتماعی، خانوادگی و تا حدودی عاشقانه محصول سال ۱۳۹۸ است. در این مقاله از ماه خاتون با نقد و بررسی فیلم سینمایی مردن در آب مطهر همراه شما خواهیم بود.

فیلم مردن در آب مطهر درامی اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی است. این فیلم که به مشکلات مهاجران افغان در ایران می‌پردازد در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. از افتخارات و جوایز فیلم مردن در آب مطهر می‌توانیم به نامزدی در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد (برای علی شادمان) و بهترین بازیگر نقش اول زن (برای ندا جبرائیلی) اشاره کنیم.

فیلم مردن در آب مطهر، ماه خاتونبرادران محمودی مهاجرانی افغانستانی هستند که در ایران به کار فیلم‌سازی مشغولند.

این دو برادر که در بیشتر فیلم‌هایشان، یکی تهیه‌کننده است و دیگری کارگردان، سعی کرده‌اند در همه فیلم‌های خود به مشکلات شهروندان افغانستانی ساکن ایران بپردازند. در گذشته به چند فیلم دیگر از این دو برادر هم در سایت زومجی پرداخته شد. از معروف‌ترین فیلم‌های آن‌ها می‌توان به فیلم «چند متر مکعب عشق»  اشاره کرد. پرافتخارترین فیلم آن‌ها هم «چند متر مکعب عشق» است که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر و در بخش نگاه نو به‌عنوان بهترین فیلم برگزیده شد. همچنین این فیلم جوایز متعددی را هم از جشنواره‌های خارجی کسب کرد. همان‌طور که در متن‌های قبلی هم راجع‌به این دو برادر گفته شد، برادران محمودی فیلمسازان دغدغه‌مندی هستند که هدف آن‌ها در فیلمسازی بیان مشکلات مهاجران افغانستانی در ایران است و همین که در فیلمسازی دغدغه مشخصی دارند نکته مثبتی به شمار می‌رود.

داستان اثر:

«فیلم مردن در آب مطهر» قصة چند جوان مهاجر افغانستانی را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند. شخصیت اصلی داستان پسر جوان افغانستانی است که در راه سفر غیرقانونی به ایران، عاشق دختر جوان افغانستانی به نام رونا می‌شود. او برای مهاجرت به آلمان باید با کمک سهراب، دوستِ برادرش برای سفر آماده شود اما با زندگی دشوار سهراب مواجه می‌شود. همچنین متوجه می‌شود خانواده رونا برای برگرداندن او به ایران آمده‌اند و ممکن است برای او اتفاق بدی بیفتد. او که به اصرار برادرش باید با بهانه تغییر دین به آلمان مهاجرت کند تا بتواند اقامت بگیرد، مردّد است که جریان رونا را به پلیس اطلاع دهد یا خیر. در نهایت او تمام ماجرا را برای پلیس شرح می‌دهد و سرانجام پلیس جسد رونا را در کانال آب پیدا می‌کند.

فیلم سینمایی مردن در آب مطهر، ماه خاتوناین فیلم تا حدی توانسته است به مشکل مهاجرت بپردازد و خطراتی را که پیش روی مهاجران غیرقانونی است بیان کند.

فیلم «مردن در آب مطهر» درباره مهاجرت است. افرادی که ناچارند برای ساختن زندگی خود خطر کنند و از زادگاه خود دور شوند تا شاید زندگی بهتری نصیبشان شود، اما در این بین ممکن است هزار و یک اتفاق بیوفتد و همه‌چیز را نابود کند. در ابتدای فیلم می‌بینیم که تمام افرادی که قصد مهاجرت دارند از بعضی از خطرات آن مثلا سفر در دریا خبر دارند اما باز هم قصد دارند به مسیر خود ادامه دهند. هر کدام از آن‌ها دلایل خود را بازگو می‌کنند که در این بین باز هم از بی‌عدالتی‌ای خبردار می‌شویم که در ایران برای این افراد وجود دارد. فردی که مادرش ایرانی باشد و پدرش افغانی نمی‌تواند در ایران شناسنامه بگیرد (البته مثل اینکه به‌تازگی این موضوع حل شده است). اما سؤال اینجا است که چرا قبل از این، این افراد نمی‌توانستند شناسنامه بگیرند.

بازیگران فیلم مردن در آب مطهر چه کسانی هستند؟

در مردن در آب مطهر بازیگرانی چون محمدعلی شادمان، ندا جبرائیلی، فاطمه شکری، خیام وقار، علیرضا مهران، امیررضا رنجبران و فرید اسحاقی در نقش افسر ارشد به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم مردن در آب مطهر حدود ۱۵ بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان مردن در آب مطهر را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از این‌لحاظ کارگردانی فیلم مردن در آب مطهر باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است.

از دیگر بازیگران فیلم مردن در آب مطهر می‌توان به فاطمه میرزایی، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، محیا رضایی، سوگل خلیق، علیرضا آرا، متین حیدرنیا و صدف عسگری اشاره کرد.

یکی از نقاط قوت فیلم بازی قدرتمند علی شادمان در نقش یک فرد افغانستانی است. سخت‌ترین قسمت کار شادمان حرف زدن به لهجه افغانی بوده است که او توانسته به‌خوبی این لهجه را ادا کند. سایر بازیگران فیلم هم در حد قابل قبولی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مردن در آب مطهر، ماه خاتونسایر عوامل فیلم:

کارگردان
نوید محمودی

تهیه‌کننده
جمشید محمودی

فیلم‌نامه‌نویس
نوید محمودی

مدیر فیلمبرداری
مرتضی غفوری

آهنگساز
سهند مهدی زاده

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt